Flugmelde Leit Kompanie

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Asbjørn²

Flotte kart! Men ble litt forvirret, er det "Stavanger/Jaatten" eller "Stavanger/Gausel" som er nåværende Fellesoperativt Hovedkvarter?

Erik E, du har vel funnet ut av hva som er hva, Stavanger/Jaatten og Stavanger/Gausel går igjen på flere kart, men det er ikke lett å skille de.
KGJ

Mye tyder på at HauptFlugwachen i Florø hadde kodenavn "Fliege". Fant noen gode illustrasjoner over Luftnachrichten-anlegg på en dansk side, men selvfølgelig var der ikke noen informasjon om Fliege PDT_Armataz_01_10
Attachments
Norge%20Stellung%20RV[1].pdf
(126.3 KiB) Downloaded 56 times
Norge%20FuMB%20Stellung%207[1].pdf
(193.72 KiB) Downloaded 59 times
Norge%20Flum%20Stellung%2011[1].pdf
(197.49 KiB) Downloaded 87 times
Flora krigshistorielag
KGJ

Erik E:

Har du en dato på "Einheitsbezeichnung" du postet tidligere i denne tråden?

Kim
Flora krigshistorielag
Erik E
Site Admin

Hallo

Dessverre ingen dato på denne....
Har en annen tilsvarende liste som er lik for 23.Kp sin del som er datert 15/11-1944.
Basert på endringer i denne listen er jeg ganske sikker på at "Einheitsbezeichnung" er av nyere dato, altså mellom nov-44 / mai-45

Erik
KGJ

Basert på endringer i denne listen er jeg ganske sikker på at "Einheitsbezeichnung" er av nyere dato, altså mellom nov-44 / mai-45
Jeg stoler på "instinktet" ditt :D Takker!
Flora krigshistorielag
SES

werner wernersen

Hei

Hyggelig å se flere av våre Danske venner kommer på vårt forum, spesielt de som har stor kompetanse på radar og flyvarsling.
Håper du finner forumet interesant Oberst Svejgaard. Takker ellers for din interesante og informative webside.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
SES

Hej werner,
Tak for din venlige velkomst, jeg glæder mig til at lære mere og evt. bidrage, hvor jeg kan.
Norge er på mange måder forskellig fra resten af Atlantvolden så der er mange spændende ting at finde og lære om.
mvh
SES
KGJ

Hei SES, knallbra LN-nettsider. Har du noe info om følgende stasjon:

IDN2: 1945
Typ: FumG
Tarnname: FLIEGE

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
SES

Hej,
Den eneste FLIEGE jeg kan finde er:
Stellung 38
19/Ln.-Rgt. 204 senere omdøbt til 30/231.
Wegenstedt od. Etingen (Stellung 12A; fra 9.43 "Fliege").
Se:
http://www.gyges.dk/Flum%20WE%207.pdf
vest for Berlin.

Lad mig benytte lejligheden til at henlede opmærksomheden på:
http://www.lostplaces.de/cms/component/ ... Itemid,48/
mvh
SES
KGJ

Pussig dette med FLIEGE, litt rart at tyskerne skulle opprette to stasjoner med samme navn....Men noe må der ha vert siden den er oppført i diverse dokumentasjon.

Kanskje du kan kommentere mine foreløpige teorier for stasjonen FLIEGE i "Florø-området":

FuMG i tilknytting til FluWa Brg.21 Florø, Hauptflugwache Florø eller Brg.22 Frøya? Kanskje FuSE 62 og stasjonen opprettet sent i krigen (44-45)?

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
SES

Hej KGJ,
Der er ganske enkelte eksempler på gentagelse af navne.
AUERHAHN i Frankrig og Danmark og TANNE i Danmark og Norge, så somme tider gik det galt for det ellers systematiske Luftwaffe.

Jeg er aldrig stødt på tilfælde, hvor en FLUWA var udrustet med en radar.
Det var derimod praksis, at en FLUKO havde både underlagte FLUWA og et par Freya/Würzburg Dora, disse radarstationer har jeg aldrig set navne på, og jeg tvivler på, at de i Luftwaffe havde navne som de mere udbyggede Flugmeldemess Stellungen.

FLIEGE er ikke opførst i BAMA RL 9/43, der ellers giver en komplet oversigt over Ln enheder i Norge i foråret 1945, og den nævnes ikke af Hoffmann, så hvis der har været en FLIEGE i Norge må den være blevet nedlagt før 1945. I Danmark blev ca. 20% af stationerne nedlagt i 1944.

Hvad har du af dokumentation på FLIEGE i Norge?
mvh
SES
KGJ

Info om FLIEGE:

Se kartet: FLUGMELDE-ORGANISATION 1945 NORWEGEN som er postet tidligere i denne tråden.

http://www.atlantikwall.info/radar/norw ... istiansund

Håpet at IDN2: 1945 ville kunne gi noe info

Jeg har også noen papirer som beskriver FLUKO Florø, men disse har jeg ikke fått sett ordentlig gjennom enda da jeg fikk fatt på dem rett før jeg reiste til usa. Skal se nærmere på det når jeg kommer hjem.

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
SES

Hej,
Det var je et kort fra Hoffmann, jeg havde overset FLIEGE fordi den ikke optræder i RL 9/43.
Har du set på:
http://www.ww2.dk/ground/ln/ln251.html
der er heller ingen FLIEGE.

Det kan have været Haupt FLUKO som hed FLIEGE.
mvh
SES
KGJ

Hei, har sett den siden ja, og ble da bare mer forvirret :)

Godt mulig at HaupFLUKO Florø het Fliege, som Erik E var inne på tidligere passer det godt inn i "luftwaffe-mønsteret" for kodenavn.

Spørsmålet er da om hvordan jeg kan slå fast om stasjonen FLIEGE hadde radar eller ikke. På "Hoffmann-kartet" står den oppført som FuMG, det samme gjør den også i oppføringen til Lippmann / DAWA.

Jeg har et tysk kart over Florø fra 4.1.1945, på det står Hauptflugwachen og FLUWA oppført, men ingen radar. Men det kan kanskje ha med at disse ble demontert i 1944 som du nevnte tidligere, eller var d fordi det kan ha vert en mobil radar, eller var det så enkelt som at Salbei var tilknyttet Fliege?

Litt av et puslespill dette :)

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”