Hej,
Jeg tror Hoffmann har begået en fejl, DAWA render bare lige bag efter.
Dokumentet som findes i BAMA RL 9/43 giver en komplet oversigt over radarstationer i Norge i foråret 1945, FLIEGE er ikke opført. På de kort du har vist, er der ikke afmærket en radar. En Haupt FLUKO var ikke udrustet med egen radar.
Hvis der var en sammenhænge, og Fliege var en Haupt FLUKO, kunne den være tilknyttet Salbei, ikke omvendt.
Jeg kan ikke pusle bedre.
mvh
SES
Flugmelde Leit Kompanie
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hei, takk for hjelpen med puslespillet så langt
Jeg vil prøve å få fatt på mer dokumentasjon.
Der er en nettside til som såvidt nevner FLIEGE:
http://www.noding.com/la8ak/k51.htm
Mvh
Kim G J

Der er en nettside til som såvidt nevner FLIEGE:
http://www.noding.com/la8ak/k51.htm
Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Hallo
Hauptflugwache som var i tilknytning med "Stellung Salbei" het utvilsomt "Fliede", men om dette er identisk med Hauptflugwache Florø blir bare spekulasjon fra min side... Alt tilsier jo at det er denne, men mangler fortsatt to streker under svaret da det dessverre ikke er stedsnavn nevnt her....
Første bilde er Salbei ikke nevnt (Kun Fliege)
Andre bilde kan jo tolkes som om Salbei er under Fliege...eller?
Mvh
Erik E
Husker jeg rett så er dette DAWA sitt eget interne "Databasenummer" og har ingenting med stedene å gjøre!Håpet at IDN2: 1945 ville kunne gi noe info
Hauptflugwache som var i tilknytning med "Stellung Salbei" het utvilsomt "Fliede", men om dette er identisk med Hauptflugwache Florø blir bare spekulasjon fra min side... Alt tilsier jo at det er denne, men mangler fortsatt to streker under svaret da det dessverre ikke er stedsnavn nevnt her....
Hvis man ser på de to vedlagte utklipp, så ser det ut som "Stellung Salbei" er underlagt Haupflugwache?Hvis der var en sammenhænge, og Fliege var en Haupt FLUKO, kunne den være tilknyttet Salbei, ikke omvendt.
Første bilde er Salbei ikke nevnt (Kun Fliege)
Andre bilde kan jo tolkes som om Salbei er under Fliege...eller?
Mvh
Erik E
- Attachments
-
- Fliege.JPG (60.09 KiB) Viewed 1502 times
-
- Fliege oversikt.JPG (21.51 KiB) Viewed 1502 times
Som vanlig er det julekveld når Erik E poster dokument
Takker!
Kjedelig å ikke kunne sette to strek under svaret. Men jeg tror vi er ganske nærme
Kan dokumentere at der var en Hauptflugwache i Florø, det har jeg på originalt tysk kart "Zu Inselkommandant 4.1.1945".
Kan også (ved hjelp av Erik E der også) dokumentere 23mittlere Flumgelde Leit kp i Florø med underlagte RV-Stellen.
På dokumentet som beskriver Fliege står der jo mange flere Fluwa'er pluss Salbei, men det kan hende at dette varierte litt gjennom krigens gang? Kanskje på grunn av at man holdt på å bygge ut nettverket eller omrokkeringer som jo var ganske vanlig i andre tyske avdelinger.
Hoffmann har plassert Fliege i Florø.....
Passer med luftwaffes Kodemønster.....

Takker!

Kjedelig å ikke kunne sette to strek under svaret. Men jeg tror vi er ganske nærme

Kan dokumentere at der var en Hauptflugwache i Florø, det har jeg på originalt tysk kart "Zu Inselkommandant 4.1.1945".
Kan også (ved hjelp av Erik E der også) dokumentere 23mittlere Flumgelde Leit kp i Florø med underlagte RV-Stellen.
På dokumenter jeg har liggende hjemme har jeg notert meg at Hptflwa Florø har kontakt også med Brg.19 Herland, det skal være datert en gang sent i 1942 om jeg ikke husker feil. (Angrer bittert nå på at jeg ikke tok med meg disse dokumentene på jobb, eller scannet dem i full fart før jeg dro)JEF: I Florø lå Hauptflugwache Florö som hadde forbindelse til flyvaktene Brg 20 Svanoe, Brg 21 Floroe, Brg 22 Kallevag og Brg 23 Vagsvag. Sistnevnte flyvakt hadde også direkte kontakt med Stellungs-Flugmelde-Zentrale Steineiche på Stadtlandet. Haup-Flugewache Florø hadde videre samband til hærens sentralbord i Florø samt direkte til AFMZ Bergen.
På dokumentet som beskriver Fliege står der jo mange flere Fluwa'er pluss Salbei, men det kan hende at dette varierte litt gjennom krigens gang? Kanskje på grunn av at man holdt på å bygge ut nettverket eller omrokkeringer som jo var ganske vanlig i andre tyske avdelinger.
Hoffmann har plassert Fliege i Florø.....
Passer med luftwaffes Kodemønster.....
- Attachments
-
- hptflwa.jpg (64.82 KiB) Viewed 1484 times
Flora krigshistorielag
Hi Erik E,
Du kan have 100% ret i den tolkning. Som jeg sagde i en af mine første mails så er mange forhold i Norge anderledes end i resten af Atlantvolden.
Men det ændrer ikke på det forhold, at det er tvivlsomt at FLIEGE var en radarstilling.
Jeg medgiver, at det ser ud som om organisationen i Norge var det omvendte af Ln organisation i den øvrige del af Das Reich. her var FLUKO underlagt en Stellung 1'ordnung.
Det ser ud som om dine scans er fra RL 9/43.
mvh
SES
Du kan have 100% ret i den tolkning. Som jeg sagde i en af mine første mails så er mange forhold i Norge anderledes end i resten af Atlantvolden.
Men det ændrer ikke på det forhold, at det er tvivlsomt at FLIEGE var en radarstilling.
Jeg medgiver, at det ser ud som om organisationen i Norge var det omvendte af Ln organisation i den øvrige del af Das Reich. her var FLUKO underlagt en Stellung 1'ordnung.
Det ser ud som om dine scans er fra RL 9/43.
mvh
SES
Hei SES.
Tror nok du har rett i at FLIEGE ikke var en radarstasjon, det er kanskje Hoffmann som har merket den feil som du skrev. Dokumentene Erik postet viser jo at FLIEGE var Hauptflugwache. Stasjonen Salbei er ikke Stellung 1'ordnung, men "Funkmeßstellung 2. Ordnung". Er ikke helt inne på dette, men kan det forklare at Salbei står oppført som underlagt FLUKO?
Mvh
Kim G J
Tror nok du har rett i at FLIEGE ikke var en radarstasjon, det er kanskje Hoffmann som har merket den feil som du skrev. Dokumentene Erik postet viser jo at FLIEGE var Hauptflugwache. Stasjonen Salbei er ikke Stellung 1'ordnung, men "Funkmeßstellung 2. Ordnung". Er ikke helt inne på dette, men kan det forklare at Salbei står oppført som underlagt FLUKO?
Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Ja, men det er den omvendte verden i forhold til resten af Europa.KGJ wrote:Hei SES.
Er ikke helt inne på dette, men kan det forklare at Salbei står oppført som underlagt FLUKO?
Mvh
Kim G J
mvh
SES
Jeg beveger meg ut på veeeldig tynn is her, men tror du forklaringen til denne "omvendte situasjonen" kan ha med det norske landskapet å gjør?
Stillingen Salbei ligger jo langt ut i havgapet på en forblåst øy, kanskje ikke det beste forholdene for et sambandsknutepunkt, tror ikke der var "landstrøm" der på den tiden. I praksis kunne da mangel på brennstoff eller ødeleggende uvær (som er ganske vanlig i de trakter) bety at store områder forble uten flyvarsling.
Dette er rent tankespinn
Mvh
Kim G J
Stillingen Salbei ligger jo langt ut i havgapet på en forblåst øy, kanskje ikke det beste forholdene for et sambandsknutepunkt, tror ikke der var "landstrøm" der på den tiden. I praksis kunne da mangel på brennstoff eller ødeleggende uvær (som er ganske vanlig i de trakter) bety at store områder forble uten flyvarsling.
Dette er rent tankespinn

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
men tror du forklaringen til denne "omvendte situasjonen" kan ha med det norske landskapet å gjør?
En ting som bør nevnes er at det i de fleste tilfeller ikke er omvendt....
Utover Fliege er det kun en Hauptflugwache i Bodø samt 3 stk i nordnorge hvor "Stellungen" ligger under Hauptfluwa.
Eksempelvis her fra Haugesund står Hauptfluwa under Frauenschuh:
- Attachments
-
- Haugesund.JPG (14.39 KiB) Viewed 1430 times
EDIT: Har du dato på de to "Fliege-dokumentene"?En ting som bør nevnes er at det i de fleste tilfeller ikke er omvendt....
Utover Fliege er det kun en Hauptflugwache i Bodø samt 3 stk i nordnorge hvor "Stellungen" ligger under Hauptfluwa.
Viss det skulle være "lokale forhold" som gjør at Stellungen havner under FLUKO kan man kanskje finne likhetstrekk mellom f.eks Fliege og Bodø?
Er det noen som vet noe om hvor store fasiliteter som kreves for å huse en slik Haupflugwache, eksempel fra andre steder? Hva var bemanningen?
Grunnen til at jeg spør er at det rundt bunkeren merket med Hptflwa er tegnet inn en del "Unkterk." Dette kan vel ha vert brakker så vel som bunkere, men om det har vert brakker er det blitt fjærnet ganske tidlig etter krigen, noe som kanskje er litt pussig da øvrige brakker, som var merket med f.eks Gesch.Zg.Baracke stod ganske lenge etter krigen.
Er det snakk om bunkere ligger de idag nedgravd (enn så lenge

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Hej Kim,
Vedhæftet en princip tegning af en H. Fluko. Den kan ikke være i en 622.
Men funktionerne kan muligvis deles op på flere bygninger. Der er eksempler fra Holland, hvor funktionerne i en Ln Stilling blev delt, men hvor vi f.eks. i Danmark finder dem samlet i f.eks en L 487.
mvh
SES
Vedhæftet en princip tegning af en H. Fluko. Den kan ikke være i en 622.
Men funktionerne kan muligvis deles op på flere bygninger. Der er eksempler fra Holland, hvor funktionerne i en Ln Stilling blev delt, men hvor vi f.eks. i Danmark finder dem samlet i f.eks en L 487.
mvh
SES
- Attachments
-
- Pages from Golücke - Schweinfurt-2 Haupt Fluko.pdf
- (45.19 KiB) Downloaded 69 times
Hei SES, takk for eksempel på Hauptflugwache 
Kan "spesielle norske forhold" opptrede også i dette tilfellet? For i følge det tyske kartet jeg har, er bare ett anlegg merket med Hptflwa, og det er en Regelbau 622, men kan selvfølgelig ikke utelukke at anleggene som ligger rundt denne ikke har vert brukt til LN. På panserdøren til R622 bunkeren står der: "FUNKSTELLE ZUTRITT VERBOTEN".
En norsk vaktsoldat som vart satt til å passe på blant annet denne bunkeren, har fortalt meg at denne var proppet med "sambandsutstyr".
To anlegg i nærheten av HauptFLUKO er merket med NGV (Nachrichten Gefecht Vermittlung?) Men har alltid trodd at disse var sambandssentraler for Festnings Infanteriet...
På prisnipp tegningen over Haup FLUKO er der mange funksjoner som den i Florø kanskje ikke hadde. F.eks har jeg ikke sett noen steder at den hadde kontakt med noen Fliegerhorst.
Quote JEF (Jan Egil Fjørtoft): "Haup-Flugewache Florø hadde videre samband til hærens sentralbord i Florø samt direkte til AFMZ Bergen."
Mvh
Kim G J

Kan "spesielle norske forhold" opptrede også i dette tilfellet? For i følge det tyske kartet jeg har, er bare ett anlegg merket med Hptflwa, og det er en Regelbau 622, men kan selvfølgelig ikke utelukke at anleggene som ligger rundt denne ikke har vert brukt til LN. På panserdøren til R622 bunkeren står der: "FUNKSTELLE ZUTRITT VERBOTEN".
En norsk vaktsoldat som vart satt til å passe på blant annet denne bunkeren, har fortalt meg at denne var proppet med "sambandsutstyr".
To anlegg i nærheten av HauptFLUKO er merket med NGV (Nachrichten Gefecht Vermittlung?) Men har alltid trodd at disse var sambandssentraler for Festnings Infanteriet...
På prisnipp tegningen over Haup FLUKO er der mange funksjoner som den i Florø kanskje ikke hadde. F.eks har jeg ikke sett noen steder at den hadde kontakt med noen Fliegerhorst.
Quote JEF (Jan Egil Fjørtoft): "Haup-Flugewache Florø hadde videre samband til hærens sentralbord i Florø samt direkte til AFMZ Bergen."
Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Hoppsann, overså visst en viktig ting på tegningen du postet;
Der står jo "Funkstelle abgesetzt", det kan jo bety at R622 bunkeren var Funkstellen til HauptFLUKO? Men hvor lå da selve HauptFLUKO'en mon tro....
Der står jo "Funkstelle abgesetzt", det kan jo bety at R622 bunkeren var Funkstellen til HauptFLUKO? Men hvor lå da selve HauptFLUKO'en mon tro....
Flora krigshistorielag
Har tidligere fåttt inntrykk av at "Hauptflugwache" innenfor Brg lå på Fedje(til 1943). Men mye var jo forandret til 1945. Fliege ser ut til å være en glipp av Hoffmann når det gjelder radar. På samme måte som enkelte omtaler RV-Stelle på Stord som "Storch"
Paul S.
Paul S.
Heisann.
Fedje var vel Stellungs FMZ Fichte tror jeg... Erik E har sikkert en liste over hvilke Fluwa'er som lå under denne
EDIT:
FICHTE - Fedje
20./sFlugmeldeLeitKp III./LnRgt 251
Funkmeßstellung 1. Ordnung
EDIT2:
Kanskje "glippen" til Hoffmann har noe med forbindelsen som ser ut til å ha vert mellom Salbei og Fliege, de fleste steder står jo Salbei oppført slik: SALBEI- Sandoe / Florö
23./mFlugmeldeLeitKp III./LnRgt 251
Funkmeßstellung 2. Ordnung
Mvh
Kim G J
Fedje var vel Stellungs FMZ Fichte tror jeg... Erik E har sikkert en liste over hvilke Fluwa'er som lå under denne

EDIT:
FICHTE - Fedje
20./sFlugmeldeLeitKp III./LnRgt 251
Funkmeßstellung 1. Ordnung
EDIT2:
Kanskje "glippen" til Hoffmann har noe med forbindelsen som ser ut til å ha vert mellom Salbei og Fliege, de fleste steder står jo Salbei oppført slik: SALBEI- Sandoe / Florö
23./mFlugmeldeLeitKp III./LnRgt 251
Funkmeßstellung 2. Ordnung
Mvh
Kim G J
Last edited by KGJ on 04 Aug 2008 12:47, edited 1 time in total.
Flora krigshistorielag