Grinegutter ????

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.

Den siste tiden har forumet tatt en vending som jeg sterkt misliker. Det skrives "vi" og "oss" i deler av innleggene, som om forumets medlemmer er en homogen gruppe med samme mål og interesse. Man skriker opp når bunkere blir sprengt, roper etter jesus når ett kystfort skal gjøres om til ett byggefelt, og truer med våpen(les. kamera og balltre) når man mener noe er urettmessig fjernet.
Nå snakker man om utestengelse fordi man mener åpenhet kan gjøre skade, og at kystfort kan bli ribbet. Dette skal spesielt gjelde folk fra utlandet. Det nevnes at man må gi opplysninger om hvem man er osv, da har man liksom kontroll.
For meg er dette blitt ett forum til gjensidig beundring, mao på vei til å bli ett snevert og trangsynt forum. De fleste av dere har fått oplysninger fra andre, og nå skal dere lukke butikken for det dere ser som uønsket adferd. De fleste av dere har jo startet med ett minimum av kunnnskap og kjennskap til temaet, og har i perioder vært avhengig av hjelp fra andre.Dere vil ha åpenhet, ha svar på spørsmål dere stiller, og forventer at det offentlige gir dere det dere trenger av opplysninger/kart for å finne fram i terrenget. Skal det offentlige hjelpe dere, men ikke andre ? Selv bor jeg i Hordaland, er det da ok at jeg ikke hjelper folk fra f.eks Rogaland og Finnmark ? fordi jeg mener at de graver litt for mye i terrenget ?
For min egen del så gir jeg stort sett F i om en bunker blir sprengt til pukk og grus, trekker lett på skuldrene om ett kystfort blir sanert, og lar ting jeg ser la ligge. Det er jo det ikke alle av dere som klarer.
Som nevnt så er spørsmålet mitt om dere er i ferd med å bli en gjeng med grinegutter ? Mye tyder på det da sutringen og klagingen skjer som regel i ettertid av begivenhetene. Få eller ingen bruker tiden i forkant av prosessen, så dere kunne like gjerne lufte frustrasjonen deres andre steder enn i ett forum.
Paul S.
Pingvinen

Siden jeg ikke er moderator her, så håper jeg en som er sletter dette innlegget omgående!
Dette er jo et innlegg som er helt imot alt de fleste her på forumet står for mht bevaring, og å kalle oss noen grinegutter på toppen er mer enn nok! Og det er ikke en tone som er god for dette forume heller, hvor akurat det fine kameratskapet er en sterk og god sak.

Her handler det om at et privat forum for de som ønsker å bevare krigsminner, og skjerme disse fra å bli plyndret, og det er dette forum i sin fulle rett til å gjøre! Så til de som ikke liker det, er det bare å signe ut for godt og la være å besøke dette stedet.

PDT_Armataz_01_19
Atle M

Kjære deg Pingvinen...Jeg skjønner egentlig ikke hva du hisser deg opp over.?? Les innlegget til Paul en gang til ...og så prøver du og lese ennå engang.Se f.eks hva han skriver i siste del av innlegget så kanskje du skjønner hva han mener ;)

Nå forsvarer jeg ikke alt Paul skriver her,noe er jeg uenig i men noe er faktisk bra skrevet som f.eks siste del av innlegget.

At innlegget skal slettes er bare sprøyt! det er faktisk lov til å si hva en mener her i landet..

Jeg har hatt stor glede av å være med paul på tur og håper det blir flere men skal jeg slutte og ha samme interesse som han og boikotte han fordi han er uenig med meg i enkelte ting??

Nei du godeste pingvinen,les innlegg med åpent sinn før du hisser deg opp ;)
mvh Atle M
rhandber

Vårt felles mål og interesse er jo å bevare disse minnene i best mulig stand, og vi er nok ei lita gruppe fordelt i et langstrakt land... Det er et forums hensikt å dele både meninger og frustrasjoner. Jeg for min del ser ikke problemet med mangel på åpenhet, man spør om en spesiell ting og får svar.. Det er et kjent problem med plyndring av slike minner verden over, så man kan ikke gå ut ifra at det ikke skjer her også. Det er på sin plass å være mistenksom.

Det kan jo også hende at det faktisk er ganske mange som ikke gir F i om en bunker ødelegges som ligger til grunn for at man ikke vil gi fra seg ALL informasjon?
MVH

Roar Handberg

Mye tyder på det da sutringen og klagingen skjer som regel i ettertid av begivenhetene. Få eller ingen bruker tiden i forkant av prosessen

say no more :)
mvh Atle M
RasmusTerne

Hei.
Paul S skrev:
For meg er dette blitt ett forum til gjensidig beundring, mao på vei til å bli ett snevert og trangsynt forum. De fleste av dere har fått oplysninger fra andre, og nå skal dere lukke butikken for det dere ser som uønsket adferd. De fleste av dere har jo startet med ett minimum av kunnnskap og kjennskap til temaet, og har i perioder vært avhengig av hjelp fra andre.Dere vil ha åpenhet, ha svar på spørsmål dere stiller, og forventer at det offentlige gir dere det dere trenger av opplysninger/kart for å finne fram i terrenget. Skal det offentlige hjelpe dere, men ikke andre ? Selv bor jeg i Hordaland, er det da ok at jeg ikke hjelper folk fra f.eks Rogaland og Finnmark ? fordi jeg mener at de graver litt for mye i terrenget ?
For min egen del så gir jeg stort sett F i om en bunker blir sprengt til pukk og grus, trekker lett på skuldrene om ett kystfort blir sanert, og lar ting jeg ser la ligge. Det er jo det ikke alle av dere som klarer.
Dette var da "eine grausame salbe" . Kan du være sa snill å utdype disse betraktningene litt?
Hilsen Sigfred R.
Pingvinen

For iallefall meg er det helt åpenbart at dette forumet ikke skal være med å bidra til denne plyndringen fra utenlandsk hold, så derfor er jeg for et mer lukket forum for oss Norske brukere. Og det er jo primært også oss her i landet som har glede av dette også, spesielt siden det er skrevet på norsk.
En henvendelse i foruemet på engelsk, om posisjoner og liknende for å finne frem er da ganske innlysende, da er men ikke ute etter å ha med en guide på tur iallefall.
TrondK

Hvis bevaring av historie for ettertiden blir betraktet som barnslige utfall fra en eller flere grinegutter, så kan dere gjerne kalle meg for det. :D

Er fristet til å skrive noe mer her, men skal dy meg for å bite på agnet!
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Jon-Vegard

Støtter helt og holdent det TrondK skriver.
Mvh.
Jon-Vegard
Carsten G

Jeg hadde bestemt meg for å ikke bite på agnet, men etter å ha sirklet rundt kroken en stund, så ble det for fristende.

Atle M skriver:
Sitat:
Mye tyder på det da sutringen og klagingen skjer som regel i ettertid av begivenhetene. Få eller ingen bruker tiden i forkant av prosessen

say no more

Jeg leser det jeg også, men hvorfor bruke så mange sterke ord i forkant for denne setning? Paul det blir feil når du feier alle oss ove samme kam, jeg kan ikke være enig med deg, og jeg synes du burde moderere deg litt:-)

Det er faktisk mange av oss som prøver å gjøre noe med disse instalasjoner for å unngå at de blir borte, men det er en tung jobb. Da jeg ble medlem av forumet viste jeg ikke at det var så mange i Norge som faktisk delte min interesse, og jeg ble possitivt overasket. Har til nå blitt mødt av personer som har "arvet sine besteforeldre og foreldres syn" på disse installasjoner. Dette er noe vi må gjevne med jorda.

Unesco driver og jobber aktivt med å få Atlantic wall inn på sin liste, andre land nede på kontinentet driver og jobber med å finne på noe å bruke disse ting til noe, ikke bare fjerne.
At en og annen bunker må vike for byutvikling må så være, og det er vi nok alle unisont enige i, (men å dokumentere det er viktig) Det er når grunneier bestemmer seg for i sammarbeid med stat og kommune å fjerne hele fort, og andre store installasjoner at vi "griner" Dette er noe som skjer i stadig økende tempo, og hvordan stoppe dette?

Det er akkurat dette som er grunnen til at vi skriver som vi gjør Paul, I etterpåklokskapens navn, hva kunne vært gjort, hva kan vi gjøre? Er det noen plan over hva som burde vært spart? Fortvilelse og bitterhet fører til at vi "griner" Det føles så meningsløst å se historie bli forvandlet til næringspark eller hyttefelt, for det er det som skjer. Vi burde reagere for vi mister ikke bare historie, men mere og mere fri områder.

Nei Paul, jeg forstår ikke helt ditt innlegg og mot hvem det var rettet, men jeg kjenner på en dyp urett når jeg leser det, og føler at jeg har rett til å be om en unnskyldning fra deg.

Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Erik E
Site Admin

Hallo

Vil bare opplyse om at så lenge det man skriver holder seg innenfor forumets regelverk og norsk lov så er det egentlig ikke akuellt å slette innlegg fordi man er uenig i innholdet.
Jeg synes også det er feil å be om unnskyldning fra folk som ytrer en mening og sier hva de mener, for det er faktisk bare meninger dette handler om, ikke et fasitsvar.
Blir litt vel diktatorisk hvis kun flertallet har noe de skulle ha sagt ;-)

...Men det er bare MIN mening, heller ikke et fasitsvar...

Mvh
Erik E
Paul S.

Hva kan jeg si ? Mye faktisk, men skal prøve å ikke la det bli for mye.
Har klippet ut noen kommentarer som på en måte sier det meste hvor dette bærer henne.
Etter en del år så ser jeg at det gangner forumet 0 å ha med folk utenfra norden.
Jeg har også utestengt en for bare å spørre etter slike lokalisajoner (han spurte vel etter 20talls kystfort). Jeg ga sistnevne person flere muligheter til å presentere seg selv til forumet og gjerne si noe om sine hensikter. sendte PM og epost på norsk, engelsk og tysk! men fikk ikke noe svar og da er dette grunn nok til utestengelse.
En henvendelse i foruemet på engelsk, om posisjoner og liknende for å finne frem er da ganske innlysende, da er men ikke ute etter å ha med en guide på tur iallefall.
Eller KGB-metoden?Fjerne en finger for hver del de har ødelagt?
Jeg skal ta meg en tur å sjekke,og jeg skal være bevæpnet.Her skal ikke noen slippe billig unna!( Selvfølgelig med kamera ja.Hadde gjort seg å få disse kjeltringene på film og spredd bildene.)
Enten så er du innteresert i historie, og registrerer deg, ellers så smygleser du for egen vinnings skyld.
For min del er dette så trangsynt og snevert så det kan bli. Det er en del folk som ligger ut GPS på sine websider uten at det ligger noe mer bak. De er ikke vandaler, ei heller kleptomaner med klister på fingrene.
Noen linker til slike sider vedlagt. Er dette folk man vil utestenge fordi de publiserer GPS posisjoner osv ?
http://www.bunkertju.eu/
http://www.bunkerindex.eu/_sgg/f10000.htm
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20Bun ... richten%20
http://www.gearthhacks.com/dlcat82/War- ... Dienst.htm
Selv synes jeg google earth osv er litt artig, men jeg har ingen problemer med å forstå man er tilbakeholden når man ser hvilken info andre legger ut. Man kan jo rødme av mindre.
http://www.kystfort.com/forum/topic929.html
Så er jo der diskusjoner her på forumet om kart, databaser, lister, oversikter m.m Hvem skal få tilgang til disse ? Kun de her på berget(og noen få "utenfra", men kun hvis de er som oss ?) Hvorfor skulle f.eks jeg eller andre som har en oppfatning som ikke er helt stue-ren her på forumet bidra med noe som helst til slike lister ? Bidrar man til noe kan man jo sette krav. Skulle man f.eks lagt ut en oversikt med GPS posisjoner hadde minstekravet vært at man ikke sorterte bort folk utifra språk og geografisk tilhørighet for å se denne.
Kystfort.com som forening
Det har lenge vært planlagt at kystfort.com skal bli en forening. Grunnene til å gjøre dette blir bare flere og sterkere for hver dag. Jeg er iallefall motivert til å gå videre med å organisere noe. Selv sitter jeg og venter på at alt skal være perfekt organisert på forumet, at jeg skal ha mer tid til å skrive artikler, få tak i flere medlemmer etc etc. Men det blir aldri perfekt, man er bare nødt til å starte og håpe at en slik forening skal vokse på lik linje med f.eks kystfort forumet.

Jeg skal se om jeg ikke kan få registret en forening i Brønnøysundregistrene som vil ha klare mål om å bevare så mye som mulig av restene vi har idag. Det er bare disse minnene som kan forsikre at vi husker hvordan det er å ha et land uten skikkelig forsvar. Slike minner engasjerer oss alle i Norge og hvorfor ikke slå ring rundt det som eksisterer idag? Regelbau er spennende, men historien om hvorfor disse anleggene ble bygget i Norge er enda viktigere.
museumsavdeling Vi kan starte med å organsisere medlemmer på forumet som er tilknyttet et museum eller annen forening som jobber med bevaring av vår nære krigshistorie. Denne gruppen vil bli tildelt en egen privat kanal på forumet, en ”museumsavdeling”, som de kan kommunisere med hverandre på. Mange har lenge ønsket et slik forum i forumet, og beklageligvis har det tatt for lang tid å ordne dette. Nå ligger endelig alt til rette for å opprette en slik privat kanal.

Herved kan alle som er tilknyttet museumsdrift eller har lederskap i en forening innefor krigshistorie melde sin interesse. Forumet har gitt et stort løft i ”bunkerjegersamfunnet” og det er ikke usannsynlig at et eget ”forum i forumet” kan gi det samme engasjementet for de som jobber med drift av smått og stort. Nå skal ikke jeg være blåøyd å tro at dette er gjort over natten, eller at alle skal være på samme bølgelengde, men vi er nødt til å starte et sted og kommuniasjon (Les: Forum) er iallefall et viktig steg i riktig retning. Museumsavdeling blir bare synlig for de som er medlem der, og jeg håper ikke resten av forumet føler seg utelatt. Vi er nødt til å respektere at beslutningstakere får litt alburom til å fortelle hverandre om sine problemer, løsninger og visjoner for fremtiden.

Send meg epost eller PM. Du må bekrefte/dokumentere at du er tilknyttet en organisasjon eller et museum. Minstekrav er ledelse eller styremedlemskap. Vanlige medlemmer henvises til hoveddelen av forumet. Du kan ha en alias, men på forumet sin museumsavdeling er du nødt til å skrive fullt navn.
Diverse innlegg som inkluderer alle(oss, vi osv..) samt det som står over gjør at jeg reagerer. Vi er ingen homogen masse her med samme bakgrunn og interesse. Foreningspjatt og lukket museumsdel synes jeg er grunn nok til å kalle det for en "forening for gjensidig beundring"
At bunkere fjernes er ikke noe nytt, og det kommer til å skje jevnlig framover. Når det skrikes opp om vandalisme osv, og at det kom nesten som ett sjokk når ting er fjernet må være en misforståelse. Det er jo laget en del lister for 10 og 20 år siden som danner grunnlag for dette. Og skal man følge slike ting opp bør man jo vite hvor man skal rette kritikken og skille mellom Forsvarsbygg, Skifte Eiendom, og Direktoratet for Naturforvaltning. Uansett, når man påberoper seg slik urett så ser jeg det som en selvfølge at dere har sendt klagen der den skal. Og hvis kommunen dere bor i har overtatt eiendommer fra forsvaret regner jeg med at dere har følgt med i offentlige journaler og kunngjøringer hva som skal skje med området.

For bunkere m.m utenfor dette systemet som ikke er registrert er jo det litt annnerledes. mange av de forsvinner jo uten ettt kremt fra noen. Kunne jo vært artig å fått vite hvor mange her som følger med i sin kommune/fylke når det gjelder byggeplaner og reguleringsplaner som ligges ut til offentlig ettersyn. Har dere sendt inn opplysninger om bunkere m.m i slike saker ? Sier ikke at jeg gjør det, men jeg hadde ikke ropt høyt slik enkelte gjør uten å hå dekning for det.
Har man sendt inn opplysninger og følgt opp saken har man gjort noe i forkant av prosessen. Da kan jeg forstå frustrasjonen når ting blir revet etter man har lagt ned så mye tid i saken.
Når det gjelder bevaring/registrering kan jeg nevne at jeg har vært med å registrere en del krigsminner de siste år. Dette blir noen ganger brukt i byggesaker og reguleringsplaner. Men om jeg har interesse for feltet så gjør ikke det meg til "ekspert" på allle områder. Jeg er ikke utdannet historiker, ei heller landskapsarkitekt. har null peiling på antikvarisk verdi, og er helt ukjent på hvordan man vurderer det ene behovet opp mot det andre (Flyplass eller løpegraver..hva bør vi ha ?)
Så til de som ikke liker det, er det bare å signe ut for godt og la være å besøke dette stedet.
Har ellers ingen planer om å signe ut herfra, eller be om unnskyldning for at jeg eksisterer...:-)
Paul S.
Carsten G

Dette var et mer saklig innlegg ifra deg Paul, og noe som ikke abre er støtende og provoserende. Jeg setter spørsmålstegn ved admin og Moderator i dette tilfellet. Jeg forlangte ingenting annet enn å be Paul S om å moderere seg litt, noe han gjorde :D Takk for det.

Ytringsfriheten kan trekkes langt, og vi kan balansere langt på kanten av loven også. Det er veldig langt fra å kreve noe fjernet og til å si jeg føler meg berettiget til en unnskyldning.

Å krenke noen kan aldrig aksepteres fult ut, og bruke sterke ord for å sette igang en debatt kan være krenkende.

Jeg noterer meg at Admistrator aksepterer dette, og at personen bak innlegget ikke ser noe galt i det som ble skrevet PDT_Armataz_01_09
Er det en slik vending ord utvekslingen på forumet skal ta, skyte blindt fra hofta?

Jeg bare undres.

Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Erik E
Site Admin

Hallo Carsten!

Visste at jeg aldri skulle kastet meg inn i dette.... :-(
Kjedelig at du plutselig omtaler oss tredjeperson (administrator og "personen bak innlegget") når du til vanlig bruker navn.
Det er veldig langt fra å kreve noe fjernet og til å si jeg føler meg berettiget til en unnskyldning.
Jeg har aldri skrevet at du krevde noe fjernet.
Min forrige post var myntet på to forskjellige innlegg fra to forskjellige personer + en generell info om at inlegg som ikke bryter med reglene ikke slettes, selv om flertallet er uenige...

Erik
Last edited by Erik E on 18 Sep 2008 20:53, edited 1 time in total.
Erik H
Site Admin

Det er skjelden man ser ”heite” debatter på forumet, men det er flott å se det er liv av og til. Ser at jeg blir kvotert på en del ting jeg har skrevet før og dette er jo fint for da er det lettere å huske å huske hva jeg skal gjøre i fremtiden. :D

Når jeg kaster ut mine tanker på forumet så er det fordi jeg ønsker lese/se reaksjoner og flere meninger. Valgene jeg tar videre for forumet blir uansett mitt ansvar, men det betyr selvsagt mye å høre hva dere mener.

Erik H
Locked

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”