Erik E wrote:Det ligger litt igjen etter soldatene nesten overalt
Ikke så spektakulært kanskje, men har selv funnet 2cm granathylser midt på Solastranden etter uvær uten å grave... Bare lå rett i sanden.
Skulle nesten trodd det var klinisk rensket etter over 60 år med titusenvis av årlige badegjester, men neida ;-)
Er enig i at det nok ligger ting og saker på de fleste tyske fort og forlegninger, bare man letter litt på torva, men det er likevel sikkert noen mil mellom hver stabel med stålhjelmer for å si det sånn ;-)
Er det forresten noen som har tenkt på leting rundt interneringsleirene fra 1945? Regner med de fleste tyske soldater ble ribbet for all personlig utrustning her og man kan undres på hvor dette ble av......
Erik
Dette er noe dere samlere o.l sikkert får vondt i magen av...
Hvor mye hjelmene fra festung Stavanger havnet, har jeg kanskje svar på. Jeg skal begynne med å fortelle det jeg har hørt fra min far: Han vokste opp på Åsen, mellom Hinna og Auglend i Stavanger. I etterkrigstiden var området i grensen mellom bebyggelse og Jordbrukslandskap, og i det som nå er "åsen industripark"? lå byens søppelplass.
I dag går hovedveien tvers over denne søppelplassen, noe som gjør at veien er nokså humpete hvis du kjører der den dag i dag. Nok om det.
Pappa var ikke store gutten, men det han husker er at Lastebil på lastebil med tyske hjelmer, gassmasker e.t.c ble dumpet der sent på 50tallet.
Skulle tro at disse hjemnene var overmalt fra forsvaret som de vi finner nå for tiden, men han sier at de hadde tyske dekaler, og inni sto tyske navn: peter, claus, hans, jörgen o.s.v.
Hjelmene ligger der under noen meter met fullmasse ennå, for de som er lokalkjent: ca under falck-bygget og rundkjøringen......
)
The world must know what happened, and never forget.