Flugmelde Leit Kompanie
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Notert 

Flora krigshistorielag
Hei SES 
Har dårlig greie på samband, hvordan ser man forskjell på sendemast og mottaksmast?
Tror jeg har løst "mysteriet"
Noen kommentarer til skissen? Er dette et sannsynlig/mulig oppsett av en HauptFLUWA?
Mvh
Kim G J

Har dårlig greie på samband, hvordan ser man forskjell på sendemast og mottaksmast?
Tror jeg har løst "mysteriet"

Mvh
Kim G J
- Attachments
-
- HptflwaFLIEGE.jpg (30.37 KiB) Viewed 2360 times
Flora krigshistorielag
Hej Kim,
jeg ville ønske jeg kunne give et kvalificeret svar, men det kan jeg ikke. Ln i Norge er "anderledes", og jeg har ikke noget jeg kan drage en analogi til.
PDT_Armataz_01_16
SES
jeg ville ønske jeg kunne give et kvalificeret svar, men det kan jeg ikke. Ln i Norge er "anderledes", og jeg har ikke noget jeg kan drage en analogi til.
PDT_Armataz_01_16
SES
Hei SES, skjønner... FLIEGE er vel et godt eksempel på at LN er annerledes i Norge....SES wrote:Hej Kim,
PDT_Armataz_01_16
SES
Men det hadde vert til hjelp om noen visste litt basic kunnskap om sendeanlegg kontra mottaksanlegg. Utforming av antenner, plassering i forhold til hverandre og slike ting?
Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
En oversikt over FluWa i Danmark, for å gjøre det enda mer forvirrende PDT_Armataz_01_08
- Attachments
-
- Florian%202.jpg (68.81 KiB) Viewed 2292 times
-
- Florian%201.jpg (52.16 KiB) Viewed 2292 times
Flora krigshistorielag
Tenkte jeg skulle følge denne opp litt. Dette var jo en uhyre spennende tråd!
Det som pr. i dag ser ut til å være tilfellet er at der lå en Hauptflugwache i Florø så tidelig som i begynnelsen av 1941. I starten var det en handfull Fluwa’er som meldte via Florø til Bergen, så ser det ut som om flere knytter seg til etter hvert. I tillegg til Luftwaffe. Fluwa’er meldte også en Heeresflugwache via Florø til Bergen.
Sandøy vart først besett av Kriegsmarinen med en kuwa + flak, luftwaffe overtok øya først i januar – februar 1944. Så dette kan nok være litt av grunnen til at STELLUNG SALBEI’s meldevei vart lagt via Hauptfluwa Florø.
Som Paul S. nevnte tidligere i denne tråden, var der en Hauptfluwa på Fedje, i alle fall i 41-42. En teori er at denne senere ble del av STELLUNG FICHTE, og derav står den ikke nevnt i 1945 dokumentasjonen. Kanskje Paul S. eller noen andre som har studert Fichte mer enn meg kan svare på det…?
Det som pr. i dag ser ut til å være tilfellet er at der lå en Hauptflugwache i Florø så tidelig som i begynnelsen av 1941. I starten var det en handfull Fluwa’er som meldte via Florø til Bergen, så ser det ut som om flere knytter seg til etter hvert. I tillegg til Luftwaffe. Fluwa’er meldte også en Heeresflugwache via Florø til Bergen.
Sandøy vart først besett av Kriegsmarinen med en kuwa + flak, luftwaffe overtok øya først i januar – februar 1944. Så dette kan nok være litt av grunnen til at STELLUNG SALBEI’s meldevei vart lagt via Hauptfluwa Florø.
Som Paul S. nevnte tidligere i denne tråden, var der en Hauptfluwa på Fedje, i alle fall i 41-42. En teori er at denne senere ble del av STELLUNG FICHTE, og derav står den ikke nevnt i 1945 dokumentasjonen. Kanskje Paul S. eller noen andre som har studert Fichte mer enn meg kan svare på det…?
Flora krigshistorielag
Hej KGJ,KGJ wrote:En oversikt over FluWa i Danmark, for å gjøre det enda mer forvirrende PDT_Armataz_01_08
Organisation, terminologi og operationskoncept var ikke det samme i Norge som i Danmark. Derfor er det forvirrende.
mvh
SES
Hauptflüwaen på Fedje ble betegnet som Hauptflüwa Bergen, Brg1.Som Paul S. nevnte tidligere i denne tråden, var der en Hauptfluwa på Fedje, i alle fall i 41-42. En teori er at denne senere ble del av STELLUNG FICHTE, og derav står den ikke nevnt i 1945 dokumentasjonen. Kanskje Paul S. eller noen andre som har studert Fichte mer enn meg kan svare på det…?
Brg1 er notert på Rundemanen pr. mai 45
mvh
Paul S.
Interessant, står der noe om Hauptfluwa Florø i det samme papirene kanskje? Bergen 21, Brg21.
Flora krigshistorielag
Langt om lenge har jeg funnet mer dokumentasjon om Hauptflugwache Florø. Kan nå dokumentere at denne hadde en R622 bunker + en brakke som stod ferdigbygd sent i 1944. Har også dokumentasjon på at det var byggeaktivitet for Luftnachrichten i Florø så sent som 22.01.1945 - men hva de bygget eller hvor kan jeg ikke dokumentere. Vet heller ikke hvor brakken til Hauptflugwache Florø lå, om dette var den eneste eller om der var flere..
- Attachments
-
- Hauptflugwache Florø.jpg (259.2 KiB) Viewed 2001 times
Flora krigshistorielag
Har etter hvert også kommet frem til at mesteparten av 23.Flugmelde Leit Kp var stasjonert i Florø. Noen som vet hvor stort et slikt kompani var?
Flora krigshistorielag
Endelig kom "fasiten" på denne gåten for Florø og Hauptflugwache FLIEGE sin del. Fikk i dag et kart i hende som heter "Einsatzstarke" for Florø, for perioden august-desember 1944. Her står det oppført en styrke på 2/6/10 tilhørende 23.Mittlere flugmelde kompanie, Ln.Rgt.55.
Disse er i tillegg til 2/7 som bemanner Fluwa B21.
Disse er i tillegg til 2/7 som bemanner Fluwa B21.
Flora krigshistorielag
Kan vel også nevne at styrken tilhørende 23.Mittlere Flugmelde Leit Kompanie var forlagt i Stutzpunkt Berta, altså samme støttepunkt som R622 bunkeren merket av i kart som Hauptflugwache ligger. I tillegg til styrken fra Luftnachrichten låg også Festungs Kabel Bauzug 1/24 forlagt i Stutzpunkt Berta. Det må ha vert mye samband i dette støttepunktet i og med at Marine Funkstelle Florøy også var i dette støttepunktet. Videre står det at 23.Mittlere Flugmelde Leit Kompanie var Zugleitung for Richfunkvermittlungsstelle Bremanger og Brosvik, mulig dette sambandet var styrt fra 622 bunkeren, da det står "FUNKSTELLE, ZUTRITT VERBOTEN" på inngangsdøren.
Kim
Kim
Flora krigshistorielag
Brikkene begynner å falle på plass. Alltid artig når man finner ut av slike ting og sammenhengene
Thomas L

Thomas L
Her er utklipp av "Einsatzstarken" kartet med anførsel i blyant om 23.Mittlere Flugmelde Leit Kompanie/ LN Rgt 55 forlag i Stutzpunkt Berta - Florø.
- Attachments
-
- utklipp flugmelde leit kompanie.jpg (46.44 KiB) Viewed 1827 times
Flora krigshistorielag