Stor bunker på Helleneset i Bergen

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

http://www.bt.no/lokalt/bergen/tettpa/article386911.ece

Håpar ei permanent forsegling av dette anlegget kan ungåast. Men det ser skummelt ut.
Når eg tjenestegjorde på Haakonsvern i '99/'00 hadde eg meg ei runde og besøkte diverse installasjonar i Bergen, derav denne bunkersen. Hadde desverre med meg dårlig med lys så eg fekk ikkje sett noko særleg av den. Men det låg masse rustne gassmaskebehaldarar (tyske) og eindel anna skrot i haugar på innsida. Nokre som kan seie kva funksjon kva denne bunkersen hadde, og er det nokon som har bilder frå innsida?

Her er ei anna sak frå BT som eg fann, om ein bunkers på Nattland i Bergen: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article356715.ece
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Hei Knut.

Regner med at bunkeren ikke var ferdigstilt da freden kom. Derfor er det vanskelig å gjøre seg opp en mening om den. Kanskje det har bare var ment som et tilfluktsrom?
Og hva sivilforsvaret har gjort av endringer med den i etter tid hadde jo vært intressant å vite. Ser at jerndørene er norske og at det er norske sikringsskap.
Ellers er det en veldig høy fuktighet i tunnel nå. Det kan du se blant annet av tåken i ene bildet. Fuktigheten har blant annet gjort til at alle de gassmaskeboksene er gått i oppløsning.
Det er tydelig merker etter at det har vært folk her inne som har sikt sand og jord etter tyske gjenstander.

Kanskje det er andre som har et forslag?

Erling
Attachments
helleneset-2.jpg
helleneset-2.jpg (222.75 KiB) Viewed 486 times
helleneset-1.jpg
helleneset-1.jpg (116.56 KiB) Viewed 486 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hei Erling, og takk for svar. Interessante bilder.

At den var i bruk av sivilforsvaret kan nok forklare alle dei tyske gassmaske-behaldarane (dei var tomme for masker). Men etter tilstanden både på bunker og skrot må det ha vore ein god del år sidan sivilforsvaret forlot den.
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Husker fra et besøk i denne bunkeren at trappen midt inne i hallen var usannsynlig bred! god plass til to ryttere å passere hverandre ;)

z
Post Reply

Return to “HORDALAND”