Da er programmet blitt fastlagt. Alle tidspunkt er ca bortsett fra oppmøte ved Borre Havarivernskole kl. 10 på lørdagen. Vi kommer også til å legge ut et dokument med litt bakgrunnsinformasjon som folket kan lese på før turen.
Vi har vært bevisst på å sette av to timer på selve KJV, siden det er mye å se her, vær forberedt på mye gåing!
Plasseringen til Borre havarivernskole, grønn pil!
Kl. 10.00 – Ankomst Maza / Borre havarivernskole.
Parkering: oppe ved fyrhuset
ca1120 ankomst Festningen / Braarudåsen/Bergbatterie
Parkering: oppe ved bommen til festningen.
ca1215– ankomst Sølvkrona
Parkering: Ved den ene fjellinngangen som er i bruk.
ca1300 ankomst KJV
Parkering: parkeringsplassen til marinemuseet.
ca1500: exit sollys, og samling og debriefing på Peppes Pizza i Horten.
Vi har også mulighet på slutten av dagen hvis det skulle være tid og interesse for å se nærmere på norsk bunkersdesign fra ca 50-tallet i Falkensteinsområdet.
Tur til Horten 17. Januar
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- festningsverk
Legger ut foto av tyske soldater i Horten, soldatene sitter ved en flak stilling som vi skal besøke den 17. januar.
- Attachments
-
- Utsikt Karljohansvern.jpg (81.39 KiB) Viewed 1996 times
-
- Baseng lokket.jpg (92.22 KiB) Viewed 1996 times
Vi får kanskje avtale en plass i Oslo vi kan møtes da?kire wrote:TommyG wrote:Regner med det skal gå greitEinherjer wrote:Har du plass til meg?TommyG wrote:Jeg passerer gjennom Oslo, og har plass til 1 ekstra person i bilen.kire wrote:Hei
Er det mulighet for nykommere på forumet ,vi er i tilfelle 2 stk som gjerne vil være med .
For ordens skyld ; er det flere fra Oslo eller som passerer gjennom Oslo på veien nedover så kan vi samkjøre. jeg har plass til 2stk i min bil + eventuelt utstyr.
Ikke så stor kar som har kontor i etasjen under deg
Med mindre det kommer til noen flere, så kan vi jo ev. også begge få plass i bilen til Kire?
Full bil er mindre kostnader pr hode og en stor besparelse for mijøet ;-)
Dersom vi skal være i Horten til 10-tiden, så må vi vel kanskje satse på å komme oss avgårde fra Oslo rundt 08:40-tiden? Turen ned tar ifølge Gule sider i overkant av 1 time og 10 minutter.
--
Tommy
Tommy
Legger ved to bilder til av tanksperringene som ble laget på borre.
Disse kommer fra en bok om jernbanen i Vestfold.
Disse kommer fra en bok om jernbanen i Vestfold.
- Attachments
-
- tanksperring2borre.jpg (186.24 KiB) Viewed 1930 times
-
- tanksperring1 borre.jpg (167.52 KiB) Viewed 1930 times
Vedlagt ligger en liten oversikt over stedene vi har planlagt å besøke på denne turen, samt litt historie om hver enkel plass.
- Attachments
-
- Turoplegg horten 17.01.2009.pdf
- (1.77 MiB) Downloaded 97 times
Da har jeg ordnet nøkkel til de avlåste rommene på batteriene: Møringa, Tivoli og Hortentangen så vi kan beskue de indre rom også.
Ser ut som det blir en interesant tur til Horten. Gleder meg selv om jeg har fått isjias igjen. Mulig jeg må stå over de lengste turene, men jeg var jo der i høst og fikk sett mye.. men ikke alt. Jeg skal nå iallefall klare å krype til Peppes Pizza!
Hvis det er noen som skal ha bøker fra Krigsbunkeren så send meg en PM. Greit å snyte Posten for noe porto når det er mulig. Hvis noen har lyst til å se på bøkene først så si ifra så kan jeg ta med noen eksemplarer.
Erik H
Hvis det er noen som skal ha bøker fra Krigsbunkeren så send meg en PM. Greit å snyte Posten for noe porto når det er mulig. Hvis noen har lyst til å se på bøkene først så si ifra så kan jeg ta med noen eksemplarer.
Erik H
- Jon-Vegard
Lite morsomt. Jobben klarte det igjen. Sykdom og lite folk, kommer dessverre ikke av gårde! PDT_Armataz_01_19 Skal prøve å få sendt over A4 kart fra 1952 over Sølvkrona fjellanlegg til Stian eller Espen før dere skal av gårde. Hadde gledet meg til denne turen!
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
På Møringa kan du nesten kjøre ned til batteriet, så da slipper du å gåErik H wrote:Ser ut som det blir en interesant tur til Horten. Gleder meg selv om jeg har fått isjias igjen. Mulig jeg må stå over de lengste turene, men jeg var jo der i høst og fikk sett mye.. men ikke alt. Jeg skal nå iallefall klare å krype til Peppes Pizza!
Erik H

Må si jeg kjenner meg igjen i det der, har stått over endel fritidsaktiviteter pga undebemanning på jobb.Jon-Vegard wrote:Lite morsomt. Jobben klarte det igjen. Sykdom og lite folk, kommer dessverre ikke av gårde! PDT_Armataz_01_19 Skal prøve å få sendt over A4 kart fra 1952 over Sølvkrona fjellanlegg til Stian eller Espen før dere skal av gårde. Hadde gledet meg til denne turen!
Vi får heller ta det en annen helg, skader jo ikke å besøke stedene omigjen.
Og på maza kan en gå i flere timer om en skal få med hele området og de fleste grunnmurene som står igjen.
- Jon-Vegard
tegninger over Sølvkrona
- Attachments
-
- Sølvkrona Al.pl. Horten.JPG (89 KiB) Viewed 1723 times
-
- Sølvkrona-1 Al.pl. Horten.JPG (69.43 KiB) Viewed 1723 times
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Med tanke på at flere av steden vi skal besøke ikke har strøm eller lys kan der være en god ide å ta med seg lommelykt 

Vi har altid med lommelykt, selv på starnden en sommerdag. Man vet aldri hvor det er et betonghull (ikke sant Tormod)
Mvh
Yngvar
Det er meldt ca 2 cm snø på fredag kveld i Horten men det er vel nok å se på alikevel, ikke sant?
Mvh
Yngvar
Det er meldt ca 2 cm snø på fredag kveld i Horten men det er vel nok å se på alikevel, ikke sant?