Skorliodden Fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Dette er et Fort som ligger på nordøst spisen av Senja, rett over sundet for Rødbergodden. Lurer på om noen har noe info om dette Fortet.
Tjenestegjorde der 1 mnd som "Vaktmester" i forbidelse med tjenesten på Rødbergoden.

Tok meg en omvisning på egenhånd når jeg var der, og Fortet er av betydelig størrelse. Men ikke fullt så stort som Rødbergodden.
Håper noen har bilder eller mer info om Fortet.
Kystartillerist 9204
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Hei!

Jeg er ikke kjent der, men her er iallefall litt info om Art.gruppe Senja. Kanskje du blir klokere av det...

Art.Gr.Senja, HKAA II/972 på Finnsnes.
HKB 19/972 Brensholmen 4x10,5 cm K331(f), rv 12000m
HKB 20/972 Ansnes 4x10,5 cm K332(f), rv 16000m
HKB 21/972 Rødberghamn 4x10,5cm K331(f)
HKB 22/972 Berg-Senja (3/444), 4x10,5 cm K332(f)
HKB 23/972 Grunnreisa 4x10,5 cm sFH414(f), rv 11000m
HKB 24/972 Finnlandsnes 4x10,5 cm
MKB 4/512 Flatnes/Bergsfjord 6x15,5 cm K416(f), rv 17000m

Jeg har noe mer på enkelte av de (i boka "Tyske kystfort i Norge" av J.E. Fjørtoft), dersom du har behov for det.


Mvh
Christian S
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

Skorliodden er i likhet med Rødbergodden ikke exTyske fort men Norskoppsatte fort med exTysk materiell.

var en tur å tittet på Skorliodden i -97 og det var ikke mye å se der da,kanonene var fjernet/hugget og løpene lå på Rødberodden som reserver ellers så det ut som at det Norske forsvar hadde gjort en god jobb med å rydde opp.
RasmusTerne

Hei.
Flere fort i området?Mener å ha sett et lite skilt med "Krigsminner" ved campingplassen ved Dyrøy-broen (Finlandsnes) da jeg var ute på Hagenes i fjor.Hadde ikke tid til å stoppe da,men kan det være restene av HKB 24/972 ,Finlandsnes?Noen som har vært der?
Sigfred R.
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

finnes en del rester rundt om ja men er usikker på tilstanden på restene.

vi brukte en plass som heter Laukvik nord på senja som OP under Nato øvelsen in -97 og under øvelse survival/escape tok jeg dekning i noe som jeg TROR var restene av et gammet kystfort på Nordvestsiden av senja.(var i allefall noe bunkersrester der men områded var kraftig overgrodd samt at bunkersjakt ikke sto så høyt på dagsordenen akurat da PDT_Armataz_01_14 )
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Laukvik fort er et bitte lite fort rett ved Botnhavn på Senja. Er ikke så mye igjen der. Har bilder derfra faktisk. Kan legge ut når jeg får scanneren til å virke .
hilsen presten
TM
Posts: 3
Joined: 27 Aug 2008 12:08

-men de som var der når jeg var på rødbergodden hadde to ting å si: det var en fordel om du ikke var redd rotter, og å dra på lokalfest ikke var det lureste du gjorde
RasmusTerne

Hei.
Skorliodden var ett av de fortene som ble anlagt av KA under den kalde krigen,bl.a. sammen med Rødbergodden. Tror ikke det hadde vært noe tysk aktivitet der.
Bestykket med 2 stk. 12,7 cm.SKC/ 34, samme skyts som på Rødbergodden og Sandsøy. Ble vel også faset ut omtrent samtidig med disse fortene.
Sigfred R.
Attachments
SKC/34 i kasematt m/&amp;quot;overfrakk&amp;quot;<br />Foto: Forsvaret
SKC/34 i kasematt m/&quot;overfrakk&quot;
Foto: Forsvaret
F23.jpg (89.13 KiB) Viewed 935 times
Skorliodden fort.<br />Foto: Forsvaret.
Skorliodden fort.
Foto: Forsvaret.
F22.jpg (56.35 KiB) Viewed 935 times
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Var 4 uker på SKOF sommeren 92 i forbindelse med min tjeneste på RØF. Kan ikke huske at forleggningsbygget(3) var der da. Fortet var da allerde faset ut, men 2 soldater fra RØF var til enver tid utplassert der.
Vi hadde da hele huset som er lengst til venste i bildet for oss selv.
Var også en sivilarbeider(vaktmester) der som kom 1-2 dager i uken med forsyninger. Som regel hadde han med en kasse øl i helgene, noe som selvfølgelig aldri befalet fikk vite om(kul fyr).

Fjellannlegget var nesten identisk med RØF men i mindre skala vel å merke. Ble mye kortspill og TV titting de ukene der. Alt i alt en utrolig flott tjeneste.
Kystartillerist 9204
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Odd-H wrote:vi brukte en plass som heter Laukvik nord på senja som OP under Nato øvelsen in -97 og under øvelse survival/escape tok jeg dekning i noe som jeg TROR var restene av et gammet kystfort på Nordvestsiden av senja.
Du var med på Adventure Express du og? Befant meg selv i området Dividalen - Takvatnet og Storsteinnes. Desverre liten tilgang på betong i det området, men det enkle er oftest det beste og etablerte OP på Rema 1000/Rimi taket like utenfor Storsteinnes. :)
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

RasmusTerne wrote:Hei.
Skorliodden var ett av de fortene som ble anlagt av KA under den kalde krigen,bl.a. sammen med Rødbergodden. Tror ikke det hadde vært noe tysk aktivitet der.
Bestykket med 2 stk. 12,7 cm.SKC/ 34, samme skyts som på Rødbergodden og Sandsøy. Ble vel også faset ut omtrent samtidig med disse fortene.
Sigfred R.
På bilde F-23 sier du 12,7 cm SKC/34 "med overfrakk". Vet ikke hva du mener med "overfrakk", men dette var den type kasematter som fantes på Sandsøy og Tjeldøy - 60-tallsbunkere. Kasemattene på Skorliodden var mer åpne og du kunne gå inn ved siden av kanonskjoldet. Med fare for å bli sensurert - bildet du har lagt ut viser Sandsøy med "Pxxxxxxxx-kondom" - etter vedkommende Pxxxxxxx som fant på dette. Avfuktet luft blåses inn i kanonrøret bakfra og returnerer mellom kanonrøret og "kondomet". Kjempebra oppfinnelse som sparte mye vedlikehold.
JEF
RasmusTerne

Hei.
Glemte å skrive at kanonbildet var "illustrasjonsfoto" fra Sandsøy.Brukte vel omskrivingen "overfrakk" for å unngå sensur :D Ifølge G.Røsok kunne denne innretningen spare 30% av vedlikeholdsutgiftene på fortet.
Håper den som fant på denne konstruksjonen ble belønnet for ideen. :)
Ellers burde vel denne tråden flyttes til "Fort etter 1945" avdelingen?
Hilsen Sigfred R.
Vestfjord
Posts: 4
Joined: 22 Feb 2010 12:17

Jeg er oppvokst ca 3 km fra Skorliodden fort, og mener og ha hørt at tyskerne hadde gjort de første spadetakene der før freden kom og at det Norske forsvaret fortsatte der, antakeligvis med tyske tegninger, først siste halvdel av 50 tallet. Etter at Skorliodden ble utfaset, overtok NATO anlegget og jevnet alt over bakkenivå med jorden. NATO bygget opp et torpedobatteri på tomta, og etter det har det ikke vært folk der. Man skal ihvertfall være lokalkjent der hvis man skal se at det har vært og er militær aktivitet der. Kaia står enda.
ps. vaktmannen het Birger.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Vestfjord wrote:Jeg er oppvokst ca 3 km fra Skorliodden fort, og mener og ha hørt at tyskerne hadde gjort de første spadetakene der før freden kom og at det Norske forsvaret fortsatte der, antakeligvis med tyske tegninger, først siste halvdel av 50 tallet. Etter at Skorliodden ble utfaset, overtok NATO anlegget og jevnet alt over bakkenivå med jorden. NATO bygget opp et torpedobatteri på tomta, og etter det har det ikke vært folk der. Man skal ihvertfall være lokalkjent der hvis man skal se at det har vært og er militær aktivitet der. Kaia står enda.
ps. vaktmannen het Birger.
Her er vel Skorliodden Fort blandet sammen med Malangen torpedobatteri. Torpedobatteriet ligger på andre siden av sundet.
Vestfjord
Posts: 4
Joined: 22 Feb 2010 12:17

Nato bygget opp et eget torpedobatteri på Skorliodden, mens det Norske forsvaret bygde et på Aglappen (like nord for Rødbergodden). Ryktene sier forøvrig at batteriet på Skorliodden er bygd men ikke innredet, dermed ikke operativt.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”