NKFIF

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

NKFIF
Norges-Kyst-Forts-Interesse-Forening

Denne foreningen ble grunnlagt av undertegnende, og så dagens lys, sommeren 2005. Det er en forening for oss som virkelig interesserer oss for de glemte og forlatte kulturperlene ved havgapet. Tanken bak å stifte en slik forening går mange år tilbake i tid. Helt siden underskrevne var barn har fasinasjonen av bunkere og forsvarsstillinger langs kysten vært stor.

Familien min har feriert hos besteforeldrene mine i Mandal hver sommer, så lenge jeg kan huske. Bortgjemt på en odde (Landehobde) finnes det et anlegg, som mine kamerater og jeg brukte feriene våre på å utforske. Denne interessen har gjennom årenes løp blitt sterkere, og mange flere anlegg har blitt besøkt. Jeg tilbrakte åtte uker på Oscarsborg Festning under militærtjenesten, og hadde rom bak ”Moses” (kanonen som har fått æren av å senke Blücher)

Ideen om å stifte en forening for disse bortgjemte og glemte fortene kom da jeg så hvilket stort arbeid ”Fyrenes venner” fikk gjort langs kysten. I dag er det mange fyr som er blitt pusset opp, og blir brukt av turister og andre interesserte.

”Bunkerens venner” ble en drøm som jeg ville virkeliggjøre. Dessverre virker det som om kystfortene er forbundet med skam over okkupasjonen, og at folk ikke vil snakke om det. De blir ikke besøkt av skoleklasser, og man kan kun lese om dem i et par av bøkene som omhandler 2. Verdenskrig. Fortene står nå tilsynelatende og forfaller på rot, og veiene til dem er som oftest igjengrodde. Det finnes heldigvis noen få hederlige unntak, men i disse tilfeller er det stort sett privatpersoner som har tatt initiativet til oppussing og vedlikehold.

Det finnes ca 385 fort langs norskekysten, men veldig få av disse er kjent for folk flest. Fremtidstanken er å få stiftet lokallag rundt om i fylkene, som kan invitere hverandre til ekskursjoner. Man må gjøre kulturperlene kjent for allmennheten, og opplyse lokalsamfunnet om hvilke skatter som finnes der ute. Drømmen er å alliere oss med turistkontorene (økt turisme gir økt inntekt), og til slutt kommune og fylkeskommune.

Følgende er synsing, og bør undersøkes for troverdighet. En av årsakene til at tyskerne klarte å bygge så mange fort på så kort tid, var at de kom til ferdige planer. Den norske forsvarstab hadde i mellomkrigstiden utarbeidet forslag til bedring av det norske forsvar, men dette ble det ikke bevilget penger til av Stortinget. Disse planene skal ha bestått av tegninger av mulige anlegg, rekkevidde for kanoner, dimensjoner, etc. Det var bare for tyskerne å ta tegningene og sette folk i arbeid. Mye av vårt kystveinett er bygget av tyskere under krigen, og er i bruk den dag i dag. Det samme gjelder for flyplasser og annen infrastruktur. Historia er ikke glemt, men gjemt for de fleste av oss. La oss ikke gjemme vekk disse historiske stedene pga det som skjedde under krigen, la oss heller lære av historien.

Det viktige for NKFIF er at vi ikke skal ”gape” over for stort og for mye. Vi må utvikle denne forening til å bli noe som er varig. Historien er viktig å få frem. Rekruttering av medlemmer vil i første fase være venner og kjente. Først når vi er klare for å gi ut regelmessige skriv kan vi rekruttere fra andre kanaler. Det må og bør være ”gøy” å være medlem av denne foreningen. Alle forslag til aktiviteter og tiltak innen foreningen blir tatt godt imot.
Vi søker stadig etter flere medlemmer i vår forening. Svar på dette innlegg om dette er noe for deg.

Formann av NKFIF

Carsten Gulheim
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”