Hallo
WPG - Wärmepeilgerät, også kjent som ”Donau gerät” ble utviklet av Zeiss i 1943 og var som navnet tilsier en varmepeiler, eller kall det kanskje heller "termisk sikte". Etterhvert kom også Elac på banen med liknende utstyr basert på annen teknologi.
Har altså dukket opp en del henvisninger som tilsier at dette utstyret var i bruk flere steder langs norskekysten ifm. kystartilleriet, men det er lite håndfast å gå etter, bla nøyaktig hvor utstyret sto plassert......
Kort fortalt virkemåte er at avgitt varme fra skip konsentreres i et parabolspeil som av utseende ikke er ulikt en liten lyskaster. Inne i "parabolen" blir varmen konsentrert i et brennpunkt med en hypersensitiv temperaturmåler som vil reagere på plutselige temperaturstigninger. Ved å sette opp flere apparater i et område vil man derfor kunne krysspeile en varmekilde om natten, opp til ca 15 km avstand.
Foreløpig ser det ut til at dette utstyret ihvertfall var satt opp på Jæren og ved innseilingen til Kristiansand/Flekkerøya, men det er rimelig å tro at større og viktigere havner hadde tilsvarende (Oslo, Bergen, Trondheim)
Har noen mer kjøtt på beinet, så vil jeg etterhvert skrive litt om hvilke "indisier" jeg har for Jæren sin del...
Erik
WPG - Wärmepeilgerät
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- werner wernersen
Hei
I følge German seacoast Defence, European Theatre, Appendix 6, (selv om den må taes med en klype salt) så er der kun de stedene du nevner som har WPG, disse er ikke opperative men under montering/uttesting.
Ellers er der nevnt at det var montert noen sett i Danmark og Tyskland.
Esbjerg 3 stk som dekker innløpet til havnen, 1 stk ved Hellerup for opplæring og uttesting.
Werner
I følge German seacoast Defence, European Theatre, Appendix 6, (selv om den må taes med en klype salt) så er der kun de stedene du nevner som har WPG, disse er ikke opperative men under montering/uttesting.
Ellers er der nevnt at det var montert noen sett i Danmark og Tyskland.
Esbjerg 3 stk som dekker innløpet til havnen, 1 stk ved Hellerup for opplæring og uttesting.
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Hej,
Disse WpG er et af de emner som det er meget svært at finde kilder på, især deres opstilling og operative anvendelse.
Vedhæftet en god artikel om systemerne på Fanø. Det tog 20 år at skrive den PDT_Armataz_01_08 og den er et godt udgangspunkt når man selv skal ud og søge.
mvh
SES
Disse WpG er et af de emner som det er meget svært at finde kilder på, især deres opstilling og operative anvendelse.
Vedhæftet en god artikel om systemerne på Fanø. Det tog 20 år at skrive den PDT_Armataz_01_08 og den er et godt udgangspunkt når man selv skal ud og søge.
mvh
SES
- Attachments
-
- Donau FIA-bogkap.pdf
- (404.43 KiB) Downloaded 96 times
- werner wernersen
Hei
En takk for artikkelen, ser det er noen betong konstruksjoner som går igjen, har ikke funnet lignende på Flekkerøy av denne typen, så jeg regner med at de ikke hadde kommet så langt der, eller at den kun var satt opp rett på et flatt betong fundament, men i forhold til resten av utstyret så burde det vel være en hytte i nærheten der det var satt opp, eller kan det vært mere mobilt? feks på en bil eller lignende?
Werner
En takk for artikkelen, ser det er noen betong konstruksjoner som går igjen, har ikke funnet lignende på Flekkerøy av denne typen, så jeg regner med at de ikke hadde kommet så langt der, eller at den kun var satt opp rett på et flatt betong fundament, men i forhold til resten av utstyret så burde det vel være en hytte i nærheten der det var satt opp, eller kan det vært mere mobilt? feks på en bil eller lignende?
Werner
Homer Simpson
Homer Simpson
Hej Werner,
Jeg har aldrig set udstyrer monteret på en bil, men det var vist ikke særligt tungt, så det har været let at transportere. Det er dog mit gæt at udstyret, når det var opstillet, har været beskyttet mod vejret - ikke mindst det norske.
mvh
SES
Jeg har aldrig set udstyrer monteret på en bil, men det var vist ikke særligt tungt, så det har været let at transportere. Det er dog mit gæt at udstyret, når det var opstillet, har været beskyttet mod vejret - ikke mindst det norske.
mvh
SES
- werner wernersen
Hei
Vedlegger scan av parabol og instrumenter.
Dårlig kvalitet, men gir en oversikt over størrelse og mengde.
Werner
Vedlegger scan av parabol og instrumenter.
Dårlig kvalitet, men gir en oversikt over størrelse og mengde.
Werner
- Attachments
-
- WPG parabol.jpg (813.99 KiB) Viewed 1581 times
-
- WPG instrumet.jpg (798.65 KiB) Viewed 1581 times
Homer Simpson
Homer Simpson
- werner wernersen
Hei
Fant litt ang flekkerøy/Stavanger, ikke mye å gå etter men gir noen indikasjoner. se punkt 6. spørs om ikke noen må ha seg en tur ut telvrum å få sjekket området. beklager dårlig tekst.
Werner
Fant litt ang flekkerøy/Stavanger, ikke mye å gå etter men gir noen indikasjoner. se punkt 6. spørs om ikke noen må ha seg en tur ut telvrum å få sjekket området. beklager dårlig tekst.
Werner
- Attachments
-
- WPG tekst flekkerøy.JPG (221.32 KiB) Viewed 1570 times
Last edited by werner wernersen on 14 Mar 2009 13:28, edited 1 time in total.
Homer Simpson
Homer Simpson
Hei
Vi har jo en ukjent stilling som ligger i forkant. Kan den ha vært brukt til dette?
Vi har jo en ukjent stilling som ligger i forkant. Kan den ha vært brukt til dette?
- Attachments
-
- ukjentstilling3.jpg (180.04 KiB) Viewed 1562 times
-
- ukjentstilling2.jpg (174.45 KiB) Viewed 1562 times
-
- ukjentstilling.jpg (175.71 KiB) Viewed 1562 times
Torstein E
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
- werner wernersen
Hei
Det stemmer jo det, den har vi jo kikket på et par ganger uten å finne noe svar på hva det var.
Werner
Det stemmer jo det, den har vi jo kikket på et par ganger uten å finne noe svar på hva det var.
Werner
Homer Simpson
Homer Simpson
Her en tegning af hovedstationen på Fanø.
mvh
SES
mvh
SES
- Attachments
-
- FA WpG.jpg (11.86 KiB) Viewed 1552 times
Så langt jeg kan se finnes det ingen ting som ligner på denne tegningen på øya. Bildene jeg la inn tidligere i tråden er det ingen som har gitt meg noe god svar på hva har vært.SES wrote:Her en tegning af hovedstationen på Fanø.
mvh
SES
I dokumentet du la ut SES er det en tegning ovenfra bunkeren. Der står det at det er støpt ned 3 bolter. Har du noen mål på den?
edit: Har du også mulighet for invendinge mål på rommet?
Torstein E
1. Nej desværre.telvrum wrote: I dokumentet du la ut SES er det en tegning ovenfra bunkeren. Der står det at det er støpt ned 3 bolter. Har du noen mål på den?
edit: Har du også mulighet for invendinge mål på rommet?
2. CA. 2 x 2 m.
mvh
SES

Erling
Hei Erling.
Vi snakket jo om det da vi var der på tur sist. Noe har ihvertfall vært under den konstruksjonen. Den ligner når du sier det på tegningen fra SES. Vi lurte vel på om det var etterkrigs lyskaster stilling Tok dessverre ikke bilder pga det dårlige være den dagen.
- Torstein
Vi snakket jo om det da vi var der på tur sist. Noe har ihvertfall vært under den konstruksjonen. Den ligner når du sier det på tegningen fra SES. Vi lurte vel på om det var etterkrigs lyskaster stilling Tok dessverre ikke bilder pga det dårlige være den dagen.
- Torstein
Torstein E
Hallo
Bunkeren på Odderøya er jeg sikker på ikke er tysk. Garantert at dette er etterkrigsbyggverk for Spectrolab lyskaster, da samme bunker finnes på flere nyere norske anlegg langs hele kysten....
Bilde inni viser tydelig bruk av kassettforskaling.
Bunkeren på Odderøya er jeg sikker på ikke er tysk. Garantert at dette er etterkrigsbyggverk for Spectrolab lyskaster, da samme bunker finnes på flere nyere norske anlegg langs hele kysten....
Bilde inni viser tydelig bruk av kassettforskaling.
- Attachments
-
- Odderøya2.jpg (118.65 KiB) Viewed 1458 times
-
- Odderøya1.jpg (91.33 KiB) Viewed 1458 times