Lagring av lavradioaktivt utstyr på Bolærne?

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Yngvar

En kilde har opplyst meg om at det har blitt lagret lavradioktivt utsyr til ubåter i den ene kommandobunkeren på Bolærne Fort. Dette i forbindelse med at det var dele/utsyrslager for ubåter på Vestre Bolærne. Etter det jeg forsår så har dette skjedd etter krigen. Min kilde har vært der og kan opplyse at ingen uautoriserte personell fikk komme inn der.

Mvh
Yngvar
Attachments
Denne bunkeren skal ha inneholdt lavradioaktivt utstyr til ubåter
Denne bunkeren skal ha inneholdt lavradioaktivt utstyr til ubåter
DSC07529.JPG (277.43 KiB) Viewed 2432 times
Pingvinen

Yngvar wrote:En kilde har opplyst meg om at det har blitt lagret lavradioktivt utsyr til ubåter i den ene kommandobunkeren på Bolærne Fort. Dette i forbindelse med at det var dele/utsyrslager for ubåter på Vestre Bolærne. Etter det jeg forsår så har dette skjedd etter krigen. Min kilde har vært der og kan opplyse at ingen uautoriserte personell fikk komme inn der.

Mvh
Yngvar
Mener du at dette utstyret kan være lagret der fremdeles? Det ville trolig være ulovlig om dette utstyret fortsatt er lagret/kassert der, øya er jo solgt og det måtte vel ha vært gitt en tilatelse til noe slikt.
Stutzpunkt
Moderator

Flytter denne tråden til "Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007" siden tråden er mest relevant der.
Mvh
Tormod
EspenS

Både radioaktivitet og laserfare innenfor hver klasse skal varsles med gult skilt og sorte bokstaver, kan det ha vært en forveksling her?
Erik E
Site Admin

Både radioaktivitet og laserfare innenfor hver klasse skal varsles med gult skilt og sorte bokstaver, kan det ha vært en forveksling her?
Samme med mikrobølgestråling.

Erik
Natter

EspenS wrote:Både radioaktivitet og laserfare innenfor hver klasse skal varsles med gult skilt og sorte bokstaver, kan det ha vært en forveksling her?
Bortsett fra fargen har vel ikke disse skiltene (som benyttes i Forsvaret) mye til felles, da de har helt forskjellige symboler?
Erik E wrote:Samme med mikrobølgestråling.
RADHAZ-merkingen skiller seg ytterligere fra de førstnevnte, da de også har rød farge.

Skal se om jeg kan finne noen bilder hvis jeg kommer meg på jobb i morgen...
Natter

Her er link til en gammel utgave av UD 2-1 (daværende "Sikkerhetsbestemmelser for Hæren") som er tilgjengelig på internett:
http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 45166a.pdf

Vedlegg 11B omhandler "Transport , behandling og oppbevaring av radioaktive kilder" (herunder noe info om skilting). Skilt for laser og RADHAZ er ikke med i denne utgaven, men de skal jeg nok finne.
Erik E
Site Admin

Her er to gamle mikrobølgeskilt av typen jeg mente:
Regner med både form og farge forandrer seg i takt med tiden....
Attachments
Mikro2.jpg
Mikro2.jpg (77.79 KiB) Viewed 2259 times
mikro1.jpg
mikro1.jpg (75.96 KiB) Viewed 2259 times
Natter

Erik E wrote:Her er to gamle mikrobølgeskilt av typen jeg mente:
Regner med både form og farge forandrer seg i takt med tiden....
De har jeg faktisk aldri sett før (ligner ikke mye på skiltene som har vært i bruk de senere år), men de er åpenbart til forveksling lik standardskiltene for radioaktive kilder ja :-)
Natter

Her er for øvrig dagens skilt
Attachments
Radhaz_skilt 1.jpg
Radhaz_skilt 1.jpg (27.47 KiB) Viewed 2209 times
Stykkjunkeren

Litt usikker på lokaliseringen av den bunkeren på bildet, ting var jo kamuflert og ikke gjenstøpt da jeg var der ute...

Kan minne litt om gamle KO bunkeren, men der var det ihvertfall ingenting i 1989.
super2277

hvar der på klassetur i 2008 trur jeg også var jeg jo selfølgelig opå den kula sto på topen med noen venner men merket ingen ting svimelhet eller noe som helst men ehh ble lit red for når jeg så denne så kan noe skje med meg da?

PS. har ikke merket noen fareskilt ved siden
Jon-Vegard

Etter ca. 3 år begynner du å bli selvlysende!! :cry:

super2277 wrote:hvar der på klassetur i 2008 trur jeg også var jeg jo selfølgelig opå den kula sto på topen med noen venner men merket ingen ting svimelhet eller noe som helst men ehh ble lit red for når jeg så denne så kan noe skje med meg da?

PS. har ikke merket noen fareskilt ved siden
Mvh.
Jon-Vegard
marius

Yngvar wrote:En kilde har opplyst meg om at det har blitt lagret lavradioktivt utsyr til ubåter i den ene kommandobunkeren på Bolærne Fort. Dette i forbindelse med at det var dele/utsyrslager for ubåter på Vestre Bolærne. Etter det jeg forsår så har dette skjedd etter krigen. Min kilde har vært der og kan opplyse at ingen uautoriserte personell fikk komme inn der.

Mvh
Yngvar
Heisann alle. Uten at jeg har vært på Bolærne (enda), så kan det virke som om denne Ko-bunkeren er Norskbygget, og ikke tysk. Ut fra at den tydeligvis er reparert her og der, samt at den har en mere "norsk" fasong (mye mere avrunnet i kantene) så kan det virke som denne var der før tyskerne kom i land, og at den var med og fikk litt overfladisk juling når tyskerne streifet og til dels bombet Bolærne.
Litt nyskjerrig på dette, så jeg håper noen som kjenner Bolærne mye bedre kan bekrefte eller avkrefte om jeg har rett. Regner med at det var en kraftigere og nyere Ko-bunker som har vært i bruk av tyskerne og av nordmennene etter krigen. Noen som har bilder av denne? hvis den er tilgjengelig for fotografering da... ut fra dette så kan det vel sikkert være mulig at den gamle norske ble brukt til mye annet enn den var laget for:)

Hilsen Marius
kjell23

er norsk den ja
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”