Noen tanker og betraktninger.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jon-Vegard

Sitter her og ser gjennom trådene på forumet. Her var det utrolig stille og dødt. Virker nesten som om det bare er Dolmen og meg igjen som legger ut bilder av det vi finner og vet om. Det er noen andre som gjør det også!! Har dere andre begynt å kjede dere? Synes faktisk at noen av bildene som legges ut ikke har noe på forumet å gjøre, det samme en del bemerkninger og småkranglinger. Kan vi ikke prøve å bli litt seriøse igjen og komme tilbake på sporet? Jeg er enig med den som i ett innlegg sa at han savnet bilder fra området og personene i området, ikke bare mye tørt prat som ingen andre skjønner noe av. Det er mulig jeg nå tråkker en del personer litt for langt inn på tærne, men det får ikke hjelpe. Jeg tror ikke det er bare meg som tenker slik. Jeg vil tørre å påsta at dersom ett par til av oss sluttet å poste bilder, ville det bli temmelig tørt her!!
Jeg vil ikke med dette prøve å gjøre noen bedre eller dårligere enn andre, jeg selv liker å dele mine opplevelser og oppdagelser med dere, og jeg synes det er veldig interessant og artig å se hva dere andre opplever og finner av det forumet tross alt er her for!
Mvh.
Jon-Vegard
Natter

Kan bare snakke for meg selv, og jeg kjeder meg i alle fall ikke :)

Dessverre har det blitt lite utfarter de siste ukene - etter en amputert "sommersesong" pga. bla. sykdom PDT_Armataz_01_09
Håper imidlertid at formen kommer seg, da jeg helt klart har ambisjoner om å utnytte høsten til bla. noen turer i nærområdet (ref. nevnte kritikk... PDT_Armataz_01_18 ). Det er ikke viljen det står på hos undertegnede i alle fall! PDT_Armataz_01_36
Jon-Vegard

God bedring :) Det var ikke ment som generell kritikk til alle på forumet. Det håper jeg alle forstår. De det gjelder vil nok føle seg truffet. Jeg kjeder meg heller ikke når jeg følger med i de trådene som er seriøse og ordentlige. Men, det er noen steder det sklir litt for langt ut etter min mening.
Natter wrote:Kan bare snakke for meg selv, og jeg kjeder meg i alle fall ikke :)

Dessverre har det blitt lite utfarter de siste ukene - etter en amputert "sommersesong" pga. bla. sykdom PDT_Armataz_01_09
Håper imidlertid at formen kommer seg, da jeg helt klart har ambisjoner om å utnytte høsten til bla. noen turer i nærområdet (ref. nevnte kritikk... PDT_Armataz_01_18 ). Det er ikke viljen det står på hos undertegnede i alle fall! PDT_Armataz_01_36
Mvh.
Jon-Vegard
Stein e K

Hei.
Synes dette innlegget er spot on.
Jeg tar mye bilder på mine turer, men de blir liggende
på ekstern hardisk og samle "støv".
Jeg må inrømme at jeg er veldig lat ang. å legge ut bilder,
har til dags dato ikke lagt ut et eneste bilde på dette forumet.
Dette innlegget får meg til å tenke på å dele litt jeg også,
ikke bare suge til meg kunnskap og bilder fra steder jeg skulle
ønske jeg hadde vært selv.
Håper flere enn meg blir flinkere å dele bilder i fremtiden.

Jeg synes også forumet kan bli litt mer tema orientert,
og kanskje ikke så TYSK fokusert.
Synes Kystfort fra 30 tallet til de nyeste er like spennende,
En bunker er en bunker og en skytegrav en skytegrav uansett
on den er gammel eller ny.

Setter ellers veldig stor pris på dette forumet,
det er utrolig spennende å se BILDER fra over alt i Norge.

Mvh. Stein E K
molich

Syns du har et viktig poeng Jon-Vegard. Uansett er det ikke på sin plass med noe kritikk her , noe jeg ikke får inntrykk av at du gjør heller.

Dette skal jo være diskusjonsforum, og jeg syns at enkelte diskusjoner stopper før de har begynt, og som du påpekere, kan andre dra det litt langt og i gal retning. Allikevel er det ikke noe fasitsvar på hvordan diskusjonen skal foregå, vi er jo mange forskjellige mennesker som prøver å bidra med sitt, noen med kanskje for lite initiativ og andre prøver å slå fingrene av de som ikke besitter den store kunnskapen og ekspertisen.

Uansett bør det være plass til oss alle her inne og jeg håper at alle hvertfall tørr å bidra hvis de føler for å komme med sitt.

MVH Morten C:
MVH Morten C.
TommyG
Site Admin

Ting går vel i litt rykk og napp, og det er vel bare naturlig. Det blir vel også etterhvert vanskeligere og vanskeligere å finne nye ting å poste bilder også, etterhvert som forumet blir fylt opp med tusenvis av bilder :D
Men, håper jo selvsagt at man deler med oss andre her på forumet, om man er ute og utforsker nye plasser :)
--
Tommy
RasmusTerne

TommyG wrote:Ting går vel i litt rykk og napp, og det er vel bare naturlig. Det blir vel også etterhvert vanskeligere og vanskeligere å finne nye ting å poste bilder også, etterhvert som forumet blir fylt opp med tusenvis av bilder :D
Men, håper jo selvsagt at man deler med oss andre her på forumet, om man er ute og utforsker nye plasser :)
Tror TommyG har et poeng her.De fleste kystfortene er jo blitt meget bra dokumentert med generelt billedmateriale og informasjon på forumet, det er jo begrenset hvor mange vinkler man kan fotografere en K-bunker eller en RS fra. Så at det blir noen mer "spissfindige" diskusjoner er vel naturlig.
Dersom man syns forumet er blitt mer "kjedelig" kan man jo gå gjennom gamle tråder.Har selv nettop gått gjennom de 70 første sidene av "Kystfort Quiz". Anbefales :D
Sigfred R.
molich

Tror det er mange slik som deg Stein E K.

Jeg tar allikevel av meg hatten fordi du er ydmyk og modig nok til å innrømme dette. Husk at andre kan ha samme gleden av dine bilder som du har av dems. Det er bare å våge å ta steget, så finner du sikkert ut at det ikke er skummelt å legge ut bilder her på forumet.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Erik E
Site Admin

De det gjelder vil nok føle seg truffet.
Jeg er ihvertfall en av dem som føler seg truffet selv om jeg har over 10% av innleggene her på samvittigheten....
Var mye flinkere før, men har siden våren postet veeeldig lite nytt her. En av årsakene er rett og slett en tilsynelatende fallende interesse og engasjement ? Opplever ihvertfall til stadighet at trådene mine blir stående mer eller mindre som ubesvarte spøkelsestråder.... De fleste er vel enige i at det er lite motiverene å bruke en masse tid på bilderedigering og tekst/kart når det ikke blir postet en eneste kommentar i etterkant?

Som det allerede er nevnt så er dette et diskusjonsforum hvor de fleste burde være interessert i toveis kommunikasjon fremfor å sitte og "mate" 150 mann med kart og bilder i et slags utstillingsvindu.... Når f.eks "Festung Stavanger" har nærmere 6000 views, men kun 76 innlegg, så er ihvertfall det i mine øyne mangel på interesse? "Kjekt å se, men det stopper der" er tallenes tale.

Høres kanskje ut som jeg er litt hårsår, men er sikker på at om alle blir litt flinkere til å engasjere seg, så vil frekvensen på forumet ta seg opp ganske bra på sikt ;-)

Med 300+ kystfort, hundrevis av støttepunkter og en anseelig mengde flyplasser i landet bør det være rom for å holde det gående i mange år enda uten å gå tom for emner! Hvis folk er ute etter å se bilder fra utvalgte steder så går det også an å spørre - ikke bare sitte og vente på at noen skal komme på å legge ut selv!
for min egen del har jeg vært på godt over 200 kystfort i Norge, men tror neppe mer enn halvparten av dem har en dedikert tråd her på forumet? :-)

Mvh
Erik E
Last edited by Erik E on 22 Sep 2009 23:09, edited 1 time in total.
Erik H
Site Admin

Det er helt riktig hva Jon-Vegard skriver og trur neppe han tråkker noen på terne med dette selv om jeg vet akkurat hva han tenker på.
Jeg skulle gjerne ha vært mer aktiv selv.. har vært på mange turer i år og sett mye fint. har også masse bilder fra oscarsborg som bør legges ut etc.

Det går ikke en dag uten at jeg har noe jeg ønsker å dele med dere, men jeg er dypt i en motivasjonskrise og klarer ikke lengre å gi det beste av meg selv. Nå vet jeg også at jeg ikke er den eneste som sliter med dette, flere viktige forumsfolk har også mistet sin lyst til å jobbe videre og jeg håper folk egentlig bare trenger en stakkars pause før de igjen kaster seg over det som mange mener er en veldig flott hobby.

For at jeg selv ikke skal miste lysten til å drive med dette så jobber jeg hele tiden med nye prosjekter. kystfortkartet er et godt eksempel, men jeg ble helt skutt da mange fant feil og nå forstår jeg at kartet aldri vil bli 100% riktig.. det er umulig selv om jeg har valgt en av de siste dagene i krigen. Den nye logoen fikk mye kritikk og der forsvant mye av min motivasjon for å jobbe videre med design. Det er også flere ting som jeg sliter med, men jeg skjønner at jeg er nødt til å tenke slik jeg tenkte for 4 år siden da dette ble skapt (ok, denne skjønner sikkert bare jeg).

Det har i det siste kommet flere kategorier, men selv om ikke alle slår ann så er jeg er dypt takknemlig for de som fyller de med tråder. Uansett så trur jeg den "jobben" vi gjør med å legge inn kystfort, bunkere og generell ww2 stoff vil komme godt med når snøen kommer og man trenger en innendørs hobby, da er det vel også tid for å børste "snøen" av hardisken sin med alle bildene sine og kanskje video?

Forumet startet som "tyske kystfort i norge" på bakgrunn av min interesse for disse forblåste installasjonene spredd ut over norskekysten. Det er fremdeles 1940-45 som er min store interesse, men jeg har åpnet for flere kategorier som gir muligheter til å poste annet en bare tyske ting.

Jeg vil fremdeles jobbe videre med kystfort.com og prøver nå å ta meg selv i nakkskinnet slik at mange av de prosjekter som jeg har startet på får en verdig slutt. Jeg skylder iallefall de som har bestilt kystfortkartet og avslutte denne asap. logoen er ikke sååå viktig. jeg vil også ta for meg oppgradering av forumet til versjon 3 og håper ikke den fø¤#er opp hele greia (min mentalitet er "if it work, dont f¤#k with it! )

virkelig flott at Jon-Vegard tok opp dette, trur det er sunt at vi alle tenker over hva vi driver med.. jeg kan iallefall ikke tenke meg en bedre hobby enn å forske på militær historie samtidlig som vi får en masse fine turer.

Nå som høsten kommer så er det bare å legge ut flere bilder fra "sommer" turen sin.. jeg har en bra video fra Ålesund med Edgar hvor vi nesten regnet borte!.. den må jeg snart få lagt ut!

Erik H
Natter

Mange gode poenger her - spesielt TommyG og RasmusTerne mtp. at mye er dokumentert fra før: Jeg har mer enn en gang kommet hjem fra tur med hundrevis av bilder, klar for å laste opp - bare for å se at jeg har gått i fotsporene til andre (bokstavlig talt). PDT_Armataz_01_15
Det reduserer selvsagt ikke turopplevelsen for meg selv, men det er jo alltids mer "stas" å kunne legge ut noe nytt her da PDT_Armataz_01_18

For min egen del, vil nok "udekkede" batterier ol. veie tyngst når jeg prioriterer reisemål, så hvis man hadde hatt en oversikt over hva som "mangler" her inne, ville det være til god hjelp (en "bonus" av en slik liste ville jo også være å fange opp mer enn det som står i allerede godt kjente batterilister og byggelister (sistnevnte er kanskje ikke "allemannseie"?)).

Jeg kjenner ikke til mulighetene her på forumet, men hvis det går an å generere en liste over alle tråder, ville det være en bra start (da får man i alle fall raskt luket ut de batteriene som mangler).

Bare en tanke... :)
Erik H
Site Admin

Jeg må bare få skyte inn ang. kystfortkartet; min motivasjon har ingenting med jeg får konstruktiv kritikk eller bemerkninger som bare kan gjøre et bra produkt bedre. Jeg trengte bare en pause,, og nå føler jeg at jeg kan se på saken igjen. Alle dere som har hjulpet til vil få ny versjon med muligheten til godkjenne ellerl komme med nye korreksjoner.

Erik H
molich

Hei Erik H.

Jeg syns du gjør en skikkelig bra jobb jeg Erik. Er det ikke slik at sjefene bare skal sørge for at alt går riktig for seg.

Du er et flott menneske, Erik.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Jon-Vegard

Flott med så mange gode tilbakemeldinger. Hensikten så langt oppnådd! Erik E.; Jeg er så enig så enig. Det er meget frustrerende å legge ut bilder og starte tråder og så bli så å si alene. Har mang en gang hatt lyst til å gi opp.
Ikke misforstå; Jeg koser meg med bilder og forklaringer på forumet. Har lært mye og funnet ut enormt mye! Ikke stopp!! Det er enda masse igjen i landet vårt. Og det er ett vakkert og flott land. Men, når det postes bilder av en bunker eller hule, hva med noen bilder innefra også? når jeg ser disse stedene utenfra sitter jeg igjen med nysgjerrige tanker; hvordan ser det ut??
Til begge Erikene; Uansett, dere gjør en fantastisk jobb og har gjort så vi får utløp for interessen/hobbyen vår og kan dele den med andre samtidig som vi på denne måten kan utvikle den!!
Stå På!!!
Mvh.
Jon-Vegard
molich

jeg betviler ikke at Erik E. gjør en fantastisk jobb på forumet også. Erik H. har jeg møtt personlig derfor hadde jeg et annet grunnlag for uttalelse.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”