Smått fra Hordaland
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Interessante fotos. Var for noen år siden inne i torpedobatteriet etter at noen hadde knust en del av den daværende lecamuren i døråpningen, dessverre uten fotoapparat. Her fantes ingen installasjoner, men alltid kjekt å få tilfredsstillet nyskjerrigheten. Når det gjelder Lyderhorn mener jeg å ha lest et sted at det i sin tid stod en oreograf der oppe. Ser ikke bort fra at her under/etter krigen også har vært en obs-/sambandspost der oppe. Kvarven Festning hadde ellers oreografer både i Minnestrømmen og på Hilleren.
dennis
Usikker på når det ble gjenmurt (vedlagt et bilde som viser inngangen i dag), men jeg var inne der høsten 1995 - før digitalkameraets tid... Det var stort sett tomt, men jeg mener i alle fall at det lå et par gamle trykkluftflasker der den gang.dennis wrote:Interessante fotos. Var for noen år siden inne i torpedobatteriet etter at noen hadde knust en del av den daværende lecamuren i døråpningen, dessverre uten fotoapparat. Her fantes ingen installasjoner, men alltid kjekt å få tilfredsstillet nyskjerrigheten.
Interessant. Det er jo en del betongrester på toppen, men bortsett fra bunkeren så har jeg alltid antatt at dette er rester av fundamenter for antennemaster el. Utsikten er uansett upåklagelig, så det ville jo være rart om de ikke hadde noen form for observasjonspost der oppe.dennis wrote:Når det gjelder Lyderhorn mener jeg å ha lest et sted at det i sin tid stod en oreograf der oppe. Ser ikke bort fra at her under/etter krigen også har vært en obs-/sambandspost der oppe. Kvarven Festning hadde ellers oreografer både i Minnestrømmen og på Hilleren.
Med fare for å bli litt off-topic nå, slenger jeg med et par bilder tatt fra toppen - begynte å telle hvor mange batterier og objekter man ser herfra, men ga opp... Nevner et par i bildetekstene:
- Attachments
-
- Utsikten mot Askøy. Sch.Ma.Fl.Bt. Olsvik ca. midt i bildet (fastlandet). Wn Klampevika under bropillaren på Askøy-siden, Sch.Ma.Fl.Bt. Krokaas litt over/til høyre for broen +++
- Lyderhorn - Askøy.jpg (174.98 KiB) Viewed 1580 times
-
- Utsikten mot syd/vest. Haakonsvern midt i bildet og Flesland i bakgrunnen (Sch.Fl.Bt. Storrinden er vel sånn ca. ute i venstre billedkant).
- Lyderhorn - HOS og Flesland.jpg (98.21 KiB) Viewed 1580 times
-
- Fant et annet bilde av bunkeren på Lyderhorn, som viser inngangen.
- Lyderhorn - Bunker.jpg (144.42 KiB) Viewed 1580 times
-
- Gjenmurt inngang til torpedobatteriet.
- TP-IMG_5176.jpg (204.98 KiB) Viewed 1580 times
Uvisst og av uforståelige grunner blir bergensere (hordalendinger?) stadig beskyldt for å være kjip med fotos. Følger derfor opp med en detaljispeksjon av kommandobunkeren på HKB 51/977 Innstrandi. Kpl. har en uvanlig utforming med inngang til to personellrom på høyre side. Inngang opsrom til venstre som går inn som et rettvnklet rom i fronten. I inngangspartiet med brannslukningsapparatet sees en luke i veggen inn til oppholdsrommene. Batteriet ble demontert og forlatt sammen med torpedobattariet på Ljones i august 1944. Mannskap og materiell trengtes på østfronten.

- Attachments
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.12.jpg (209.39 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.11.jpg (95.87 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.10.jpg (102.44 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.9.jpg (72.28 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl. 8.jpg (88.14 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.7.jpg (95.11 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.6.jpg (81.12 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.5.jpg (105.77 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.4.jpg (133.74 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.3.jpg (220.78 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl.2.jpg (207.77 KiB) Viewed 1576 times
-
- HKB 51-977 Instrandi - Hjartnes Kpl..jpg (193.07 KiB) Viewed 1576 times
dennis
Kan i farten nevne at Wn Klampevika egentlig var en avdeling under Marineflakabt.801/6, På Lyderhorn var der som nevnt en obs post før krigen, Under krigen var der en peilstand for MAA 504. Mener det var for batteriet på Hellen men det kan jeg sjekke.
Legger ut noen bilder fra Kvarven. Har tidl postet det på annet forum.
mvh
Paul S.
Legger ut noen bilder fra Kvarven. Har tidl postet det på annet forum.
mvh
Paul S.
- Jon-Vegard
Bra Natter! Ser ikke noe off-topic i disse bildene. Veldig interessant å se utsikten fra fort og stillinger.
Med fare for å bli litt off-topic nå, slenger jeg med et par bilder tatt fra toppen - begynte å telle hvor mange batterier og objekter man ser herfra, men ga opp... Nevner et par i bildetekstene:[/quote]
Med fare for å bli litt off-topic nå, slenger jeg med et par bilder tatt fra toppen - begynte å telle hvor mange batterier og objekter man ser herfra, men ga opp... Nevner et par i bildetekstene:[/quote]
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Takk for infoPaul S. wrote:Kan i farten nevne at Wn Klampevika egentlig var en avdeling under Marineflakabt.801/6, På Lyderhorn var der som nevnt en obs post før krigen, Under krigen var der en peilstand for MAA 504. Mener det var for batteriet på Hellen men det kan jeg sjekke.

Dette er vel 24cm haubitsene fra det øverste batteriet? Må innrømme at jeg lurer litt på benevnelsen her: "Kvarven II" eller "Kvarven III" (sistnevnte benyttes av JEF i "Tyske Kystfort", men hva er i så fall "Kvarven II")?Paul S. wrote:Legger ut noen bilder fra Kvarven. Har tidl postet det på annet forum.
Om jeg får tid en dag, kunne det vært moro å lage et panoramafoto fra f.eks. Lyderhorn, og markert alle objektene man kan se derfra...Jon-Vegard wrote:Bra Natter! Ser ikke noe off-topic i disse bildene. Veldig interessant å se utsikten fra fort og stillinger.
Betegnelsen Kvarven I og III er brukt av JEF som du nevner. Han nevner ikke K II. Han er jo vanligvis bunnsolid som referanse så det spørs om trykkleifen kanskje har spilt ham et puss her. Med bakgrunn i betegnelsene MKB 1/504 og MKB 2/504 for h.h.v 21 cm og 24 cm batteriene burde egentlig nummerrekken gi seg selv. Torpedobatteriet holder jeg utenfor. Riktignok lå der tre 75 mm? Lv batterier helt øverst, men disse nevnes sjelden og heller ikke med noen romertall såvidt jeg vet. 

dennis
Han er vel bunnnsolid her også, og bruker de tyske betegnelsene. Husker ikke i farten hva det var med Kvarven II men det hadde en logisk forklaring.Han er jo vanligvis bunnsolid som referanse så det spørs om trykkleifen kanskje har spilt ham et puss her. Med bakgrunn i betegnelsene MKB 1/504 og MKB 2/504 for h.h.v 21 cm og 24 cm batteriene burde egentlig nummerrekken gi seg selv.
Den obsposten på Lyderhorn hørte ikke til Hellen som jeg nevnte, men var en av flere for MAA 504/2(Kvarven III)
Tidligere nevnte Klampeviki var som nevnt en avdeling under MFA 801/6. De var utstyrt med 3X 3,7 cm SKC/30 med 3750 skudd. De hadde en offiser, 3 underoffiserer og 21 mann. I tillegg til luftvernoppgaver skullle de også bevokte innløpet i Vestre Byfjord i sperretiden som var fra 22.00 til 06.00. Det skulleskytes varselskudd med enten gevær eller 3.7 cm(Geschütz 1) og/elller stoppe evnt fartøyer. I tilfellle større fartøyer prøved å trenge gjennom skulle det meldes fra så minefeltet evnt kunne brukes
I tilfelle angrep kunne de også brukes i tilfelle landing av panservogner i Skålevik. Vedlagte kartutsnitt viser landingsmulighet og skuddvinkel. To av de kunne også med begrensninger brukes ved evnt landing ved Skardholmen.
mvh
Paul S.
Informativt - takk skal du ha. Boltingen på kanonfundamentet i øvre Flak-stilling virket en smule forvirrende, men har vel kanskje en forklaring. Har vært noen ganger på Marøy, men til Forsøy trengs stadig båt om en ikke bare hiver seg uti da. Har imidletid en tjommi derute så jeg skal se hva jeg kan finne ut. Et annet objekt er HKB 31/977 ((11/751) Bøvaagen som jeg enda ikke har stumpet over så her er mer å utforske. Ikke så lite offtopic kanskje, men i disse farvann finnes også denne F86K'en som vel også må kunne gå under betegnelsen ekstremt sjelden hagepynt og da så. 

- Attachments
-
- F-86K 005.jpg (172.17 KiB) Viewed 1470 times
-
- F-86K 004.jpg (177.12 KiB) Viewed 1470 times
dennis