Heisann!

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Andreas N

Heisann Bunkersentusiaster!

Etter å ha lusket rundt i skyggene av forumet i godt og vel et halvt år nå, så fant jeg nå ut at det var på tide å introdusere seg, om ikke annet for å ihvertfall senke statistikken over potensielle "betong pirater" og andre tvilsomme turister! Før jeg fyrer løs rundt omkring med spørsmål og prøver å drikke noen slurker av det som for en utenforstående virker som en bunnløs brønn av kunnskap her på forumet, så får jeg vel si noen ord om hvem jeg er..

Jeg ble produsert i 1985, som sånn sett gjør meg til 24 idag. Opprinnelig er jeg fra Skien, men bor for tiden i Horten, der jeg studerer ved Høgskolen i Vestfold. Tror jeg må ha vært 6-7 år da jeg så den mye omtalte Olsen Banden filmen der enkelte scener er fra Rakke. Heftig begeistret som jeg ble av filmen, tok faren min meg med utover til Oddane Sand, Rakke og litt rundt om i de nærmeste delene av Vestfold. Følelsen av å løpe rundt i kratt og busker med den forlokkede muligheten for å finne en eller annen bunker eller stilling som hadde ligget urørt siden krigen var fantastisk. Etter endt tur kunne jeg med fullt alvor fortelle morra mi at når jeg ble stor skulle jeg bli "Bunkersekspert"! Etter en del latter fikk jeg beskjed om at det ikke var noe som het det...
(Well, you guys shure as hell proved 'em wrong huh?!..Hehe)
...så, skuffet jeg slo det fra meg, og her sitter jeg idag da og tar en bachelor i historie i Vestfold.

Vel, det ble som sagt aldri noen bunkers ekspert av meg, men håpet er da enda der om å ihvertfall kunne bli en brukelig "Bunkersamatør"!

Må bare tilslutt få sagt at jeg er mektig imponert over all den kunnskapen dere medlemmer sitter med! Takk for et halvt år med spennende lesestoff..og jeg ser frem imot mer!

Mvh.
Andreas N.
Erik H
Site Admin

hei og velkommen til forumet.

det er nok vanskelig å kalle seg en ekspert.. samme hvor mye kunnskap man har ...og interesse for bunker, men alle som lusker rundt og søker etter bunkere kan nok kalle seg bunkerjegere.

Håper å høre mer fra deg.. historie er jo veldig viktig.. bunkere er viktige.. de sier noe om vår nære historie.

mVH
eRIK h
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Stutzpunkt
Moderator

Hei og velkommen til forumet!

Alltid artig å se flere telemarkinger her! :)

Har du SAS eller EO i noen fag på HVE?
Mvh
Tormod
Andreas N

Jo takk for det Erik H & Stutzpunkt!

Ja..Telemark er ålreit vettu..har bodd her borte i Vestfold i noen år nå, men jeg håper på å trekke meg tilbake dit.
Har med spenning fulgt en del med på det du og andre har skrevet om Grenland og tror jeg har en del ting og steder å tilføye som ikke har blitt nevnt enda, men det kommer. Jeg må forresten innrømme jeg kjenner en kribling når det innimellom dukker opp orginale tyske kart her på forumet, en får fort lyst til å hive seg rundt i naturen og oppspore og registrere både det ene og det andre. Har dere noen tips eller hint om hvordan en går frem for å skaffe tilveie sånne kart, og har dere eventuelt kjennskap til om det eksisterer noen for Skien eller Grenlandsregionen/Telemark generelt? Skal jeg ha håp om å få forståelse for alt det her er det kanskje greit å begynne lokalt?!

Har også et annet nybegynner spørsmål..(Hvis det allerede eksisterer en tråd for å stille diverse spm. så tar jeg gjerne imot en pekepinn.) Men stiller de her nå, sånn at jeg ikke forkludrer en annen tråd med masse unødvendig pjatt. Jo, det gjelder det her med de forskjellige nummerne på batteriene. F.eks HKB 1./980 Langesund. Er det slik å forstå at siste nummer refererer til divisjonen, mens det første refererer til et konkret batteri under denne igjen? Og er det slik at hvis det første nummeret er la oss si 31, så finnes også nr.1-30? Hehe..nå skriver jeg forferdelig lange poster her, men et siste spørsmål. Hvis jeg har forstått rett så omtales også Langesund som 984..hvorfor to forskjellige nummer? PDT_Armataz_01_03

Angående det med forelesere Stutzpunkt, så kjenner jeg ikke til noen SAS, men jeg hatt EO tidligere i eldre historie..hvis EO er en "han" vel å merke, det er flere av dem såvidt jeg har forstått. :D

Mvh.
Andreas N
Stutzpunkt
Moderator

Det finnes ingen kart som viser alt av stillinger rundt i Telemarksområdet (hadde egentlig vært veldig greit ;-)) De kartene som eksisterer viser for det meste kompaniforflytninger og slikt.

Arkivene etter hærdivisjonene stopper for det meste rundt 1942-43 for Grenlands del, så har man arkiver på Korpsnivå (LXX.) som går til rundt juni 1944. Helt på toppen administrativt finner man arkivene etter Armeeoberkommando Norwegen, i oktober 1944 oppløst til fordel for 20. Gebirgs-Armee, her kan man følge situasjonsrapporter for hele landet helt ut til maidagene i 1945.

For det lille som var av Kriegsmarine innom Telemark så har man b.la arkivet til Sjøkommandant Oslofjord som hadde ansvaret for alt av kystforsvar i hele Oslofjorden ned til Langesund. For Luftwaffes sin del har jeg ikke hittil funnet noe spesifikt for Telemark.

Mitt utgangspunkt var helt i børjan e-rapporter fra Norsk hjemmefrontsmuseum som kan fortelle en del, men de er ofte proppet med feil og antagelser. Så har man også tyske minekart som kan gi endel informasjon på brakkenivå.

Men den viktigste tingen er faktisk selve feltarbeidet, det er da man ser hva som ble bygd og kanskje til en viss grad, funksjonen til det.

HKB 1./980 betyr at det er det 1. batteriet i Hærkystartilleriregiment 980 (HKAR 980) med hovedkvarter i Larvik. "984" er det gamle nummeret på fortet etter en omorganisering av kystartilleriet i november 1943.

Håper du fikk litt svar her :-)

Husker godt forelesningene med EO!
Mvh
Tormod
Andreas N

Takk for god og oppklarende informasjon!
Spennende det her med at ikke alt er kjent og at det virker som om det er masse brikker som mangler i puslespillet!
PDT_Armataz_01_18

Mvh.
Andreas N
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”