Forsvaret blir MGP-arrangør

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
TommyG
Site Admin

En sjans til å få seg en sniktitt på innsiden av gjerdet på Ørland hovedflystasjon?
Forsvaret er medarrangør under den første av neste års delfinaler i Melodi Grand Prix - Arenaen blir hangaren til NATOs overvåkingsfly AWACS på Ørland flystasjon.

Men, det spørs om det er verdt det, når prisen er å måtte lide seg gjennom flere timer med låter som sannsynligvis ikke en gang når opp til den norske MGP-finalen :D
--
Tommy
Erik H
Site Admin

Jeg har vært flere ganger på lignende arrangementer på Ørland flystasjon, men har aldri sett noen bunkere i nærheten av denne hangaren.. eller på vei dit. Det må nok organiseres en ordentlig BunkerTour der en vakker dag, problemet et at vi ikke kan være mer enn en håndfull.. men våren kommer jo tidlig til Ørland, så da skal jeg prøve å få til en liten tur.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Erik E
Site Admin

Arenaen blir hangaren til NATOs overvåkingsfly AWACS på Ørland flystasjon
Hm... da vi var på rundtur med forsvarsbygg på Ørlandet i 2004 var dette en av to bygninger vi ikke fikk fotografere! Regner derfor med at MGP kun kringkastes på radio i 2010 :D

Erik
ole w

i pryo uka (arbeidsuka) var jeg på øhf. var i den hangaren og fikk omvisning i awacsene. :D skal vist være noen gamle messercmithhangarer inne på område. beste skoleuka jeg har hatt! PDT_Armataz_01_11
ow
AYF

Stasjonen har både grunnmurer fra bygg,taxebaner,Jagerflysheltere og bygninger fra krigen å by på.Kikket på et bygg i sydenden av flystasjonen i sommer,bygget har et innebygd sikkert velv,bygd av Luftwaffe.
For mange år siden ble det funnet et parti med tysk planverk og dokumenter i dette velvet.Mellom flystripene er det også en sirkel av stål felt ned i betongen,mener det var noen kuttede bolter også rundt kransen,hva dette har vært brukt til aner jeg ikke men det må være tysk fra krigen.Den x tyske stasjonssjefsboligen står også forsatt,sammen med flere store hangarer og noen bygg fra epoken.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”