For de fleste fortoner denne veien seg som grå og kjedelig. Personlig får jeg spennende opplevelser hver gang jeg kjører her, ukentlig og senest i dag. Er det noe galt med meg? Eller er det historiens sus som overdøver hverdagen her på Løwenstrasse, den gamle forbindelseslinjen og taksebanen mellom Sola og Forus Flyplass. En ser fremdeles betongelementene i et veifundament som er bredere enn det en skulle tro Vegvesenet ville legge for en kommunal vei. Og veggene på bygget til høyre er vel strengt tatt dimensjonert kraftigere enn det som må til for å holde vinden på Jæren. Kanskje fordi det er en ombygget splinthangar fra krigen?
Kjenner dere bensinlukten? Hører dere motorduren...?Eller er det bare meg.
Kystfort medlemmer har en rikere hverdag...
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Forstår godt hva du mener, og er helt enig med deg...
Får akkurat samme følelsene selv når jeg kjører på veier med bunkere i veikanten og gjennom områder med krigshistorie
Helt klart at vi med litt betong i blodet har en rikere hverdag. Helt klart...
Kai
Får akkurat samme følelsene selv når jeg kjører på veier med bunkere i veikanten og gjennom områder med krigshistorie

Helt klart at vi med litt betong i blodet har en rikere hverdag. Helt klart...
Kai
Klarer heller ikke å la være å tenke på at man faktisk kjører på de gamle taksebanene ja og holder øynene mer i terrenget enn på veien, selv om jeg har kjørt der minst 1000 gangerPersonlig får jeg spennende opplevelser hver gang jeg kjører her

Spørs om ikke dette burde vært "sikret", da det utgjør en viss trafikkfare for sånne som oss? ;-)
Her er forresten restene av splinthangaren på motsatt side av den du har tatt bilde av.
- Attachments
-
- Løwen2.jpg (118.49 KiB) Viewed 1950 times
skjønner litt hva du snakker om. slik opplevelse er jo forskjellig fra person til person. Selv kan jeg komme i en slik modus hvis jeg sitter og tegner en situasjon fra ww2.. hvis jeg tegner personer..kanoner..etc. fra en spesiell periode er det nesten som jeg selv "skrur klokka bakover" og beveger med en helt spesiell sinnstemning.. men som sagt er det jo forskjellig fra person til person. Noen andre vil kanskje ønske å beskreive slike følelser med bilder, dikt, historier og musikk.
Det er jo så mange forsjellige vinklinger man kan gå ut i fra, men det er iallefall ikke noe galt å "skru klokken tilbake" for å reflektere over historien.
Erik H
Det er jo så mange forsjellige vinklinger man kan gå ut i fra, men det er iallefall ikke noe galt å "skru klokken tilbake" for å reflektere over historien.
Erik H
Har lurt på hva den ruinen var, så det var interessante opplysninger. Da tillater jeg meg å legge ut enda et av bildene jeg tok i dag, noen få hundre meter bortenfor og i tilslutning til Løwenstrasse litt nærmere Sola, og det må vel være nok en splinthangar?Erik E: Her er forresten restene av splinthangaren på motsatt side av den du har tatt bilde av.
Ellers er jo den type "gjenbruk" og ombygging av en hangar som vist på disse bildene også en måte å ta vare på historien på.
- Attachments
-
- 086.JPG (175.68 KiB) Viewed 1905 times
Ragnvald
Hm.. Husker jeg rett så var dette verkstedshangarer... Ser noe større ut enn de andre.Sola, og det må vel være nok en splinthangar?
Noen hundre meter mot flyplassen lå enda en splinthangar, denne ble revet da man bygget butikken der for noen år siden (Rema / Rimi?)
Denne var også ganske modifisert og gjenbrukt før man rev den.
Her er bilde fra 2005:
- Attachments
-
- Løwen3.jpg (83.21 KiB) Viewed 1895 times
Hallo
Tviler på at det er noe fredninger i dette området.
Finner ingenting i Sola kommune sin verneplan, annet enn at man anbefales å sette opp et infoskilt vedr. Løwenstrasse.
Siste splinthangar på Forus er ikke gått... enda.... Det var siste såkalte "jagerboks", splinthangar for jagerfly som ble revet.
Erik
Tviler på at det er noe fredninger i dette området.
Finner ingenting i Sola kommune sin verneplan, annet enn at man anbefales å sette opp et infoskilt vedr. Løwenstrasse.
Siste splinthangar på Forus er ikke gått... enda.... Det var siste såkalte "jagerboks", splinthangar for jagerfly som ble revet.
Erik
Betryggende å høre at det er andre med den samme sære opførselen med flakkende blikk igjennom bilvinduet som meg selv
Gleder meg over hver liten synlig del av rullebaner som plutselig dukker opp på forusområdet. Ser gravearbeidet rundt Ikea tomten kryper stadig nærmere det siste uforandrede splintvernet på Forus. Håper det går klar.
Hangaren til "Bilforum" er den opprinnelige, men ommbygget i flere omganger. Bærende tak-konstruksjon er uforandret og imponerende.

Gleder meg over hver liten synlig del av rullebaner som plutselig dukker opp på forusområdet. Ser gravearbeidet rundt Ikea tomten kryper stadig nærmere det siste uforandrede splintvernet på Forus. Håper det går klar.
Hangaren til "Bilforum" er den opprinnelige, men ommbygget i flere omganger. Bærende tak-konstruksjon er uforandret og imponerende.
Lenge før jeg startet kystfort.com. .. altså før jeg kom i kontakt med vettuge folk
så kunne jeg stirre oppover hauger... fjellsider...overalt jeg kjørte bil. Jeg håpet på å se noe betong. særlig var turer langs kysten utrygg!
en gang trudde jeg at jeg så en bunker et par kilometer sør for Tælavåg (Fjell Kommune)... Det tok meg flere timer å komme fram.. det var meget ulendt terreng. da jeg kom fra var det bare berget som så ut som en observasjonsbunker.. hehe.. turen tilbake var heller ikke kortere.
Etter at forumet startet så har man etterhvert fått en god oversikt over tysk infrastruktur og jeg har vel nesten sluttet å se etter bunkere hvor det ikke var tysk aktivitet, men er kanskje blitt enda værre der det har vært aktivitet. uansett, nå er jeg blitt flinkere til å konsentrere meg om veien og når jeg ser noe så stopper jeg istedet for å kjøre som en tulling.
Er du på biltur. være forsiktig!. Ser du noe.. kjør pent videre og finn en plass du kan stoppe hvis du skal se nærmere på betongen.
Erik H

en gang trudde jeg at jeg så en bunker et par kilometer sør for Tælavåg (Fjell Kommune)... Det tok meg flere timer å komme fram.. det var meget ulendt terreng. da jeg kom fra var det bare berget som så ut som en observasjonsbunker.. hehe.. turen tilbake var heller ikke kortere.
Etter at forumet startet så har man etterhvert fått en god oversikt over tysk infrastruktur og jeg har vel nesten sluttet å se etter bunkere hvor det ikke var tysk aktivitet, men er kanskje blitt enda værre der det har vært aktivitet. uansett, nå er jeg blitt flinkere til å konsentrere meg om veien og når jeg ser noe så stopper jeg istedet for å kjøre som en tulling.
Er du på biltur. være forsiktig!. Ser du noe.. kjør pent videre og finn en plass du kan stoppe hvis du skal se nærmere på betongen.
Erik H
Legger ved enda et bilde for å vise min eksemplariske oppførsel i trafikken.
Bilen er satt ute av veibanen, eller rettere sagt ned på taksebanen, jeg er til fots med kameraet. I bilen sitter kone og unger og forstår ikke helt hva som foregår....
Var ellers og så på Bilforum Forus igjen for n te gang i dag. Har flere ganger gjennom et par år forsøkt å finne denne hangaren der, men uten å lykkes. Og har altså ikke sett skogen for bare trær! Bygget står jo der, men er såpass ombygget at jeg ikke har lagt merke til det, har tilogmed kjørt rundt bygget inne på området uten å se det. Nesten flaut.
Men i dag har jeg sett lyset! En ganske mye ombygget hangar, som jeg skal forsøke å få tatt bilde av om ikke noen andre har et bilde de kan legge ut her

Var ellers og så på Bilforum Forus igjen for n te gang i dag. Har flere ganger gjennom et par år forsøkt å finne denne hangaren der, men uten å lykkes. Og har altså ikke sett skogen for bare trær! Bygget står jo der, men er såpass ombygget at jeg ikke har lagt merke til det, har tilogmed kjørt rundt bygget inne på området uten å se det. Nesten flaut.
Men i dag har jeg sett lyset! En ganske mye ombygget hangar, som jeg skal forsøke å få tatt bilde av om ikke noen andre har et bilde de kan legge ut her
- Attachments
-
- 076.JPG (168.44 KiB) Viewed 1804 times
Ragnvald
- Jon-Vegard
"Jasså, du så den du og"!! PDT_Armataz_01_09 

Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Det er flere steder som kan gi slike følelser: Steinsletta på Ringerike og veien mellom Råde og Ørmen mot Fredrikstad har også betong under asfalten. Det var nødlandeplass for henholdsvis Eggemoen og Rygge. Det er en sak å bombe en flyplass, men verre å ødelegge en vei så det ikke er en strekning som kan landes på.ragnvald wrote:For de fleste fortoner denne veien seg som grå og kjedelig. Personlig får jeg spennende opplevelser hver gang jeg kjører her, ukentlig og senest i dag. Er det noe galt med meg? Eller er det historiens sus som overdøver hverdagen her på Løwenstrasse, den gamle forbindelseslinjen og taksebanen mellom Sola og Forus Flyplass. En ser fremdeles betongelementene i et veifundament som er bredere enn det en skulle tro Vegvesenet ville legge for en kommunal vei. Og veggene på bygget til høyre er vel strengt tatt dimensjonert kraftigere enn det som må til for å holde vinden på Jæren. Kanskje fordi det er en ombygget splinthangar fra krigen?
Kjenner dere bensinlukten? Hører dere motorduren...?Eller er det bare meg.
ervold