Krigsminne ingen tar ansvar for. Kulturnytt nr. 4/95

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Paul S.

Legger ved en artikkel fra Kulturnytt nr 4/95.
Er det skjedd noe på de 15 årene ?
mvh
PAul S.
Erik H
Site Admin

jeg trudde plassen ble sprengt i filler... under krigen? PDT_Armataz_01_07 Hva er det igjen som kan tas vare på?

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
mikke

ta en titt på norgeibilder. ser ut som det er en del igjen. ganske mange stillinger,itilegg til tufter inne ved sværholt. om dette stammer fra brakker eller ikke vet jeg ikke. men formen ser ut som det er brakker iallefall.
Erik E
Site Admin

Hallo

I lys av hvilke sikringstiltak som iverksettes for å åpne områder for ferdsel/turområde, så vil jeg våge å påsta at dette batteriet umulig kunne blitt noe turistmål.
Om ikke dette gjerdes inne 100% ville det vært det glade vanvidd å sluppet løs skoleklasser, bestemor, bobilturister og andre som har en tendens til å gå på "selvstyr"..... Her er rett og slett for mange livsfarlige feller til at det kan sikres uten å fjerne mer eller mindre hele fortet!

Var der i 2007 og har ikke inntrykk av at det har endret seg noe fra -95 da artikkelen ble skrevet.
Attachments
Nordkapp3.jpg
Nordkapp3.jpg (123.78 KiB) Viewed 1572 times
Nordkapp2.jpg
Nordkapp2.jpg (120.62 KiB) Viewed 1572 times
Nordkapp1.jpg
Nordkapp1.jpg (186.83 KiB) Viewed 1572 times
pigg.jpg
pigg.jpg (97.91 KiB) Viewed 1572 times
mikke

oida. såpass sprengt ja.burde nok vært ryddet opp for lenge siden. har du flere bilder derfra erik e?noen av oss som ikke har vært så langt oppe å sett :)
AYF

Har mest sans for at folk må ta ansvar for sine egne handlinger,det går ikke an at absolutt alt over alt skal være 100% safe.Det er vel ikke lenge før vi har Amerikanske tilstander i Norge heller,der en saksøker hverandre for den minste ting,microbølgeovner er merket at du ikke må tørke katti inni,kaffekopper er merket varm drikke osv...
Folk som ikke takler å bevege seg i et område med litt gammel piggtåd og noen bunkere bør heller holde seg hjemme til hotell cesar og kaffekoppen
persi88

helt enig der , hvis alt av bunkere osv må sikres pga fare skal vi sette gjerder rundt alle fjell stup osv også da pga faren for å gå på utsia kanten , blir for dumt all den sikringa syntes jeg
werner wernersen

Hei

Blander meg normalt ikke inn i slike diskusjoner, men mener at det må skilles litt.

For meg ville det være naturlig hvis dette blir skiltet som en opplevelse/turistmål osv så må det sikres, for da inviterer du til noe og eier/ den som inviterer har et ansvar i forhold til dette, at det er sikkert for alle.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
AYF

Ja,så var det dette med sikkert da,hva er sikkert ?
Synes det er litt arrti å se gammel piggtråd og slike fester for tråden og andre spor som ligger igjen,om noen år er det ikke noe slikt å se på noen kystfort lengre.Klart en bør fjerne elementer som utgjør en"betydelig fare" så bør en selvfølgelig opplyse folk om at det er fare i seg selv å klatre på sprengte bunkere da hele greiene kan rase sammen.Når du vandrer rundt ellers i naturen også så er det farer over alt da også,elver,steiner på vippen,stup og du klarer sikkert å rive istykker klærne dine både på tornebusker,falle ned i køfter eller drukne i en myr,så folk må bruke hodet uansett hvor en ferdes.
rhandber

enn om man la til "ferdsel på eget ansvar" på et evt skilt, hjelper det noe?
MVH

Roar Handberg

Temaet har vel også vært diskutert her: http://www.kystfort.com/forum/topic485-45.html
Sigfred R.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”