Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.
Hei, legger ut litt mer av det jeg har kjøpt inn. Her er Lw personell i ferd med å kamuflasjemale hovedstripen på forus. Tidsmessig kan dette ha vert juli - tidlig august 1940. Kan se ut som dette ble gjort i forbindelse med forbereddelser til angrepene mot england i august ut fra norge
Attachments
kamuflasje maling av startstripe forus i.jpg (606.5 KiB) Viewed 1051 times
I forbindelse med en sak hvor vi dokumenterer viktigheten av flyplassen i Hattfjelldal (under felttoget 1940) så har vi snakket med en eldre herremann som sier han var med på å male trekanter og firkanter - store - på flystripa. Dette etter at den fikk betongdekke i 1941/42. Var dette vanlig eller bare sysselsetting?
Ellers er Historielaget i Hattfjelldal med undertegnede svært interessert i all dokumentasjon vedrørende flyplassen. Send gjerne PM om du enten har eller vet.
Jeg kom over noen digitaliserte etteretningsrapporter fra statsarkivet i bergen angående herdla og bømoen. Her har jeg sakset fra infoen ang bømoen om farge på kamuflasjen, raportene er fra 1944.
Ernst
Attachments
Kamuflasjemalinh av bømoen.jpg (14.71 KiB) Viewed 879 times