Hei
vet ikke riktig hva jeg skal kalle det, men regner med det er i forbindelse med opplæring av gjenkjendelse av skip, type osv, (øvelse kikkert).
Werner
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- werner wernersen
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Jon-Vegard skrev:
Sigfred R.
Du er inne på noe, men ikke helt korrekt PDT_Armataz_01_10Dette er vel en innretning for å se dybde i ett motiv. Mye brukt når de så på bilder tatt fra fly etc. Hvis jeg da ikke er helt på jordet.
Sigfred R.
Jeg er usikker på eksakt navn (TommyG's forslag er nok det mest korrekte vil jeg tro...), men anvendelsen var formodentlig den samme den gang som i mer moderne tid (inntil mer moderne (databasert) utstyr ble tilgjengelig): Tyding av luftfoto ifbm. karttegning.
Er nok ikke noe så avansert... Regner med at de som var på Oscarsborg eller Trondenes så dette "apparatet". Hint: De som brukte dette fikk etter sigende spesialkost,(mat)
Sigfred R.
Sigfred R.
Hint 2: Dette enkle apparatet ble brukt for trening og kontroll av betjeningen av...? Følg stereo-sporet!
Sigfred R.
Sigfred R.
-
Har en slik, har brukt den endel til noe annet enn det den var beregnet til.
Får gi Natter riktig på denne
Fasit:" Enkelt instrument for kontroll og trening av avstandsmålerbetjeningens stereoskopiske syn".
Din tur.
Sigfred R.

Fasit:" Enkelt instrument for kontroll og trening av avstandsmålerbetjeningens stereoskopiske syn".
Din tur.
Sigfred R.
Håper snøen forsvinner så en kan komme seg ut å finne noe nytt "quiz-stoff"... Inntil videre en relativt enkel sak: Hva er dette (for full score må man i tillegg til navn på systemet angi navn på komponentene - inkl. det som mangler på tegningen)?
- Attachments
-
- Quiz.jpg (115.52 KiB) Viewed 1466 times
IDA-systemets torpedobatterier og kontrollerbare minefelt hadde flere felles komponenter, men skissen i spm. viser et torpedosystem.
Våpenkomponenten var naturligvis forskjellig, med torpedohall/ torpedoer kontra minepanel/ koblingsbrønn (uttrykk som hang igjen fra gammelt system: Var i realiteten et stort rom på hhv. Visterøy og Grøtsund)/ distribusjonsboks/ miner.
EO-sensor: Identisk
Radar: Identisk (dog forskjellig konfigurert: Minesystemet hadde kort/medium pulslengde, mens torpedo hadde medium og lang)
Kontrollrom (TKR/MKR): Identisk, men ildledningssystemet hadde naturlignok forskjellig software (minepanelene var i tillegg montert på ildledningskonsollene i MKR).
Torpedosystemet hadde også en reservemålestasjon (IDAR) med dataoverføring til kanonkommandørens pult i TPH.
Legger ut fasit (sammen med en skisse for mine til sammenligning), slik at en kommer videre (om ikke lilje dukker opp igjen, kanskje noen andre?).
Våpenkomponenten var naturligvis forskjellig, med torpedohall/ torpedoer kontra minepanel/ koblingsbrønn (uttrykk som hang igjen fra gammelt system: Var i realiteten et stort rom på hhv. Visterøy og Grøtsund)/ distribusjonsboks/ miner.
EO-sensor: Identisk
Radar: Identisk (dog forskjellig konfigurert: Minesystemet hadde kort/medium pulslengde, mens torpedo hadde medium og lang)
Kontrollrom (TKR/MKR): Identisk, men ildledningssystemet hadde naturlignok forskjellig software (minepanelene var i tillegg montert på ildledningskonsollene i MKR).
Torpedosystemet hadde også en reservemålestasjon (IDAR) med dataoverføring til kanonkommandørens pult i TPH.
Legger ut fasit (sammen med en skisse for mine til sammenligning), slik at en kommer videre (om ikke lilje dukker opp igjen, kanskje noen andre?).
- Attachments
-
- IDA_Mine.jpg (158.27 KiB) Viewed 1395 times
-
- Quiz_svar.jpg (190.55 KiB) Viewed 1395 times
Det tørkes ut i fotoarkivet når det gjelder quiz-materiale. Men til sommeren skal det dokumenteres i alle landsdeler. Så det er bare å glede seg til neste quiz-vinter. Den kan godt bli lang....
Men her er altså et fort der en ko-bunker ses midt på åskammen og en bunker til et stykke nedenfor.
Hvor kan dette være?
Men her er altså et fort der en ko-bunker ses midt på åskammen og en bunker til et stykke nedenfor.
Hvor kan dette være?
- Attachments
-
- div200909 097.jpg (113.16 KiB) Viewed 1734 times