GPS med kamera - løp og kjøp!

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Natter

Erik H wrote:Først trudde jeg at jeg måtte laste ned kompatibel software for å se "geotaggingen", men man laster bare ned filen og dobbeltrykker på den.. for den som har "Google Earth" vil få seg en positiv overraskelse :)
Joda, dette er en kjekk sak - om ikke annet gir det et mer håndfast turminne, som man kan spille av og mimre om/ "gjenoppleve" senere.

Som bemerket ovenfor er dette et veldig kjapt sammenrasket eksempel, hvor jeg har tatt bort en del av "virringen" min rundt på området (fremstår muligens mer målrettet enn tilfellet var... ;-) ).
Kameraklokken min var også helt feilstilt på den turen (viktig nytt punkt for en pre-tur sjekkliste: Still riktig tid på kamera(er) ift. GPS, da sparer du en del etterarbeid), og jeg har ikke orket å fininstille dette - bare flyttet bildene manuelt i redigeringsmodus til sånn ca. riktig posisjon. Som man ser, samles også flere bilder i samme punkt ut fra at de er tatt innen en viss tidsperiode eller distanse. Disse parametrene kan man også justere for å få en mer presis lokalisering av bildet i tracket (må bla. ses i sammenheng med hvor høy frekvens man har brukt på loggingen). Man kan også velge hvor store bildene skal være (i eksemplet er de svært små ift. originalen, og jeg har i tillegg bare tatt med noen få).
RasmusTerne

Jeg er imponert!
Må beskjemmet inrømme at mitt bunkertur-utstyr består av en stor og en liten Maglite, et kamera til 1000.- kroner og en termos. :D
Men det ser besnærende ut...
Problemet er jo at det kanskje blir mørkt før man får innstilt alle "dingsene" :D
Sigfred R.
Christian B

RasmusTerne wrote:Jeg er imponert!
Må beskjemmet inrømme at mitt bunkertur-utstyr består av en stor og en liten Maglite, et kamera til 1000.- kroner og en termos. :D
Sigfred R.
Hehe, da stiller vi ihvertfall 2 mann med likt utstyr ;)

Men dette ser interessant ut, men jeg leter etter å ha ett flerbehov om jeg skal handle noe over ett visst budsjett :D

Forresten de som har usb-lading på sine gps'r og synes det blir for lite strøm i lengden, kan jo vurdere å lage sin egen (mini)usb batterilader, eller kjøpe en ferdig, har laget en slik selv for bruk på en HTC som var kjip til å bruke strøm, og det funket bra det. MEN HUSK!! KUN 5 Volt!!

Ett lite tilleggstips til, for de med eldre og nye Garmin, så finnes det Topo-kart til city navigator gps'r som heter "Topo Adventure".

Har nettopp istallert noen av de på en C320, men har ikke testet de noe særlig ennå. men fungere så langt greit, foruten at kartet virker dårlig på asfaltnivå, men det er jo ikke der det er tiltenkt, og jeg vet ikke om noen gps'r takler en "overlay" c320 gjorde det ikke og man må slå av city-kart for å få topo

For dere som som har duppeditter, og og data interesse + bruker deler av sommeren på å reise land og strand rundt, så har jeg testet ett programm som heter Gpsgate http://gpsgate.com .
Har testet det såvidt selv med mobilt bredbånd og er mektig imponert, og kan nok muligens sammelignes med politets Geopol, og Forsvarets Saab øvningsutstyr :D Men se selv på linken, litt for omfattende å forklare her på forumet

Håper noen prøver gpsgate og lar oss andre ta del i ferden ;)

Ble kanskje litt offtopic, men sånt skjer når man blir litt ivrig PDT_Armataz_01_05
TommyG
Site Admin

Christian B wrote: Håper noen prøver gpsgate og lar oss andre ta del i ferden ;)

Ble kanskje litt offtopic, men sånt skjer når man blir litt ivrig PDT_Armataz_01_05
hehe, kanskje bunkertour med live streaming av video og GPS-tracking over mobilt bredbånd hadde vært noe ja?
--
Tommy
Christian B

TommyG wrote:
Christian B wrote: Håper noen prøver gpsgate og lar oss andre ta del i ferden ;)

hehe, kanskje bunkertour med live streaming av video og GPS-tracking over mobilt bredbånd hadde vært noe ja?
Hehe Er vel teoretisk mulig allerede ;) Netcom har vel lansert sitt superbrdbånd, men bare i gryta.
3G har vel litt begrenset opplastning, og jeg husker ikke hva Ice har, men det er jo mulig, alt er jo avhenging av hvor høy oppløsning, og bilder per sekund D

Så om ikke lenge så er Kystfort.com den første til å streame en utflukt med bunkerjegere ;) hehe ;) KystfortTV :D
Jon-Vegard

Hva med å implantere en gps-sender i alle som melder seg inn på Forumet? Så kan vi sitte og følge med hvor alle til en hver tid er. PDT_Armataz_01_18
Mvh.
Jon-Vegard
Natter

Christian B wrote:For dere som som har duppeditter, og og data interesse + bruker deler av sommeren på å reise land og strand rundt, så har jeg testet ett programm som heter Gpsgate http://gpsgate.com .
Har testet det såvidt selv med mobilt bredbånd og er mektig imponert, og kan nok muligens sammelignes med politets Geopol, og Forsvarets Saab øvningsutstyr :D Men se selv på linken, litt for omfattende å forklare her på forumet
Jeg har brukt Franson GPSGate (nå delt i to: Server og Client) i mange år. Det er et suverent produkt for å dele GPS-signalet på flere applikasjoner samtidig på PDA eller PC (f.eks. bilnavigasjon, "kjørekomputer", tracking, topokart osv.).
Produktet har blitt kraftig utvidet etter hvert, med bla. mulighet til å dele signalene også over nettet, og det er vel helst her det har sin berettigelse i dag (nyere OS - som f.eks. Windows Mobile 6, har som regel innebygd funksjonalitet for å dele GPS-signalene).

Mulighetene er jo endeløse (alt fra foreldre som kan holde kontroll på hvor ungene er til enhver tid (hvis de har GPS-utstyrte mobiltelefoner) til en bunkertur-organisator som vil holde orden på bunkerjegerne i teigen...

Jeg finner ikke umiddelbart en pris på server-applikasjonen, men helt gratis er det nok ikke. Databruken koster jo også litt (kan ikke skjønne at det er nødvendig med bredbånd, med mindre man skal ha realtime oppdatering og et høyt antall brukere: Jeg går ut fra at man kan velge oppdateringsfrekvens, slik at man ikke trenger å være oppkoplet kontinuerlig...).
AndersHJ

Har også god erfaring med GPS Gate og bruker denne applikasjonen selv dog på en litt annen måte. GPS Gate kan også lure en applikasjon til å tro den får data fra en Garmin GPS.

Har selv bruk GPS på PDA i mange år. Siste året har utstyret vært en HP IPAQ 214 mot en Bluetooth GPS. Fordelen med dette er det mangfold av applikasjoner som kan brukes. Bruker selv følgende applikasjoner på PDA:

TomTom6
Garmin BlueChart Nautiske Kart
Garmin Norge 1:50 000
Ozi explorer for egne kart (har i nødsfall brukt ett foto av ett papir kart i mil., og det gikk bra)

Dette dekker alle mine behov militært, sivilt og på bunker ekspedisjon. Ulempen er at dette ikke er en plug-n-play løsning, da dette krever litt i overkant mye fikling første gang (og underveis) for å få alt til å virke. Kunne med fordel sikkert brukt en GPS med tracker isteden, hvis man ønsker komplett sporlogg, Når jeg er ute og går står GPSen på hele tiden og PDA skrus av og på etter behov. Min PDA har ikke mobiltelefon og krever da separat mobil tilknytning hvis man vil ha det. Kan da for eksempel kjøre google earth live, men internett tilknytningen må da være oppe hele tiden med for eksempel GPRS. PDA har en batterilevetid på 3-6 timer (har 2 batterier) avheng av bruken. Bluetooth og Wlan samt tar MMC og CF minnebrikker. Ikke vanntett så den krever innpakning. Kjører også Outlook Excel, Word og Acrobat reader for eksempel. Skjerm 3,5” 640x480. Holux’n går ca 20 timer før oppladning så det er normalt ikke noe problem på dagsturer.
Attachments
IPAQ.jpg
IPAQ.jpg (39.39 KiB) Viewed 980 times
Christian B

Jon-Vegard wrote:Hva med å implantere en gps-sender i alle som melder seg inn på Forumet? Så kan vi sitte og følge med hvor alle til en hver tid er. PDT_Armataz_01_18
Neida..
Har en billigere løsning ;)
Meldeplikt *ler*
Har du ikke vært på forumet innen 6 timer, så er det autobanning :D
Christian B

Like imponert over Natter uansett hvilken post han poster i ..

Jeg liker tanken på å ha kontroll over mine "barn" (noe som eg ikke har) Men gpsgate krever noe lite apperat, noe som ikke er ett problem idag.

MEN som natter sier, så er det en server, jeg testet programmet med en lovlig testnøkkel, men disse kan sikkert finnes på *host* plasser.

Neste uke så får jeg mitt ny mobile bredbånd, og skal forsøke å legge ut en liten tur på nett :)
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”