Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Stutzpunkt
- Moderator
Da vil jeg ha en plassering på dette garasjeanlegget!

Mvh
Tormod
Tormod
- Stutzpunkt
- Moderator
Riktig! Vallermyrene leir ved Porsgrunn.
Din tur!
Din tur!
Mvh
Tormod
Tormod
Da kan jeg jo spørre, hva brukte tyskerne Vallermyrene leir til? Ekstraspørsmål: Hvilken bataljon av den norske hær hadde (i hvert fall på 70- og 80-tallet og fram til begynnelsen av 90-tallet) Vallermyrene leir som sitt mobiliseringslager (og bonusspørsmål: hvem var en gang for lenge, lenge siden mobiliseringsoppsatt i denne bataljonen?)?
- Jon-Vegard
Var det treningsleir for hest og kløv?
Mener det var Telemark Bataljon, og kan denne personen må ha vært deg?
Mener det var Telemark Bataljon, og kan denne personen må ha vært deg?
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Vallermyrene leir ble påbegynt i 1941 og hadde oppgave med mottak og transitt av hester - det var opptil 600 hester i leiren av gangen. TIr (Telemark Infanteri regiment) overtok etter krigen og var blant annet første leir for Tysklandsbrigaden og huset opptil 1765 soldater.lilje wrote:Da kan jeg jo spørre, hva brukte tyskerne Vallermyrene leir til? Ekstraspørsmål: Hvilken bataljon av den norske hær hadde (i hvert fall på 70- og 80-tallet og fram til begynnelsen av 90-tallet) Vallermyrene leir som sitt mobiliseringslager (og bonusspørsmål: hvem var en gang for lenge, lenge siden mobiliseringsoppsatt i denne bataljonen?)?
Bonusspørsmål: Svaret er meg

Helt riktig! Leiren ble brukt som mobiliseringslager for avdelinger av Telemark Infanteriregiment nr. 3. Den største avdelingen som hadde Vallermyrene som mobiliseringslager var regimentets Feltbataljon nr. 2 (BN 2/IR 3, det var den jeg mente, mindre deler av Lokalvernbataljon nr. 2 var også lagret der). Jeg var også en gang i tiden (bare en kort stund før jeg ble overført til BN 3) mob-oppsatt i BN2/IR3.
TommyG wrote:Noen som kan si hvor dette er?
TommyG wrote:Litt mer informasjon
Antar at det er snakk om et Flak-batteri, men kan ikke finne dette i noen lister... Hva er betegnelsen? (kan du evt. erstatte bildene med usensurerte utgaver?)TommyG wrote:Det stemmerStutzpunkt wrote:Justnæs?
Vakkertlilje wrote:Helt riktig! Leiren ble brukt som mobiliseringslager for avdelinger av Telemark Infanteriregiment nr. 3. Den største avdelingen som hadde Vallermyrene som mobiliseringslager var regimentets Feltbataljon nr. 2 (BN 2/IR 3, det var den jeg mente, mindre deler av Lokalvernbataljon nr. 2 var også lagret der). Jeg var også en gang i tiden (bare en kort stund før jeg ble overført til BN 3) mob-oppsatt i BN2/IR3.

Har lagt det ut i tråden Skisser over anlegg og forberedte sprengninger i R+A.Natter wrote:TommyG wrote:Noen som kan si hvor dette er?TommyG wrote:Litt mer informasjonAntar at det er snakk om et Flak-batteri, men kan ikke finne dette i noen lister... Hva er betegnelsen? (kan du evt. erstatte bildene med usensurerte utgaver?)TommyG wrote:Det stemmerStutzpunkt wrote:Justnæs?
--
Tommy
Tommy