De Værdalske befestninger
http://www.nasjonalefestningsverk.no/va ... index_html
Men det er vel strengt tatt Rasmus Ts tur til å legge ut?
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Han sa vel i fra seg sin turEspenS wrote:De Værdalske befestninger
http://www.nasjonalefestningsverk.no/va ... index_html
Men det er vel strengt tatt Rasmus Ts tur til å legge ut?

Både Hegra/Ingstadkleiva og Vaterholmen er jo forsåvidt en del av de Værdalske befestninger.
--
Tommy
Tommy
vi kan vel gå god for vaterholmen, vaterholmen er jo egentlig ikke selve anlegget. det er leiren nedenfor som heter det. galleriene er omtalt som de værdalske befestninger, da er også batteriet på bergugleplassen (tror det heter det) tatt med. det er riktig som du sier at hegra festning med tønsåsen, svartåsen og kleivplassen er med, men da er det samlede navnet: stjør og værdalske befestninger. dere får krangle videre om hvem sin tur det er.
og det er jo riktig som tommyg sier. rt skulle på hytta og hadde ikke noe nett. så det var fritt fram. er ikke så stø på alle plassene, så jeg grep sjangsen mens jeg hadde den
ikke noen sniker med andre ord.

ow
Usikker på om dette kvalifiserer som hint, men vi får prøve 
Dette er fra utsiden. Jeg lurte også på den gangen jeg var der, hvorfor i alle dager de hadde noe so så ut som skyteskår ut mot et helt innelukket område. Det er fjellvegger både til høyre og venstre, foran har man veggen inn til dette rommet, og bak har man overbygget løpegang, med iallefall 3 meter høy vegg, om ikke mer. Siden fant jeg selvsagt ut at det hadde et helt annet formål

Dette er fra utsiden. Jeg lurte også på den gangen jeg var der, hvorfor i alle dager de hadde noe so så ut som skyteskår ut mot et helt innelukket område. Det er fjellvegger både til høyre og venstre, foran har man veggen inn til dette rommet, og bak har man overbygget løpegang, med iallefall 3 meter høy vegg, om ikke mer. Siden fant jeg selvsagt ut at det hadde et helt annet formål

- Attachments
-
- quiz2.jpg (176.61 KiB) Viewed 1436 times
--
Tommy
Tommy
Selv om det ikke kommer frem på bildet innenfra, så var det vel åpninger på gulvnivå også. De lukene på veggen, er de man så vidt kan se ca. 2/3 opp mot toppen av veggen fra utsiden.lilje wrote:Skjønner ikke helt virkemåten med de små lukene høyt oppe på veggenEller de er kanskje bare lufteluker, og man brukte bøtter??
--
Tommy
Tommy