Gjeterøya.

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Sikker på at det ikke er en inngang under der?
kjell23 wrote:ser nesten ut som et påbegynt fjellanlegg
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det kan også "bare" være en innsprengt kløft i fjellet for en splintsikker bygning.
Mvh
Tormod
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

var ikke noe rester etter noe bygg der også lå det ikke mere en ca 50 m fra vannet så er ikke godt å si hva det kan ha hvert
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hvem er det som eier alt dette ute på denne øya? Er hele øya privat, eller er det bare et avgrenset område, f.eks innenfor disse gjerdene som er i ferd med å falle helt sammen?
Ser ut som denne gule bygningen er holdt vedlike, men hva på denne øya er det som har hatt med "stay behind" å gjøre, bortsett fra evt at eieren hadde en kobling til "stay behind" med lager i Oslo osv?

Har selv bodd rundt 6 år i Bamble, så jeg er litt spent på hva som foregår av militær/halvmilitær aktivitet i distriktet. Slik jeg forstår det, så ligger denne øya i grenlandsfjorden/langesundsfjorden?

Marius
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Mvh
Tormod
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Stutzpunkt wrote:Øya ligger her: http://kart.gulesider.no/m/pg4Ww
I see.... :)
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

marius wrote:Hvem er det som eier alt dette ute på denne øya? Er hele øya privat, eller er det bare et avgrenset område, f.eks innenfor disse gjerdene som er i ferd med å falle helt sammen?
Ser ut som denne gule bygningen er holdt vedlike, men hva på denne øya er det som har hatt med "stay behind" å gjøre, bortsett fra evt at eieren hadde en kobling til "stay behind" med lager i Oslo osv?

Har selv bodd rundt 6 år i Bamble, så jeg er litt spent på hva som foregår av militær/halvmilitær aktivitet i distriktet. Slik jeg forstår det, så ligger denne øya i grenlandsfjorden/langesundsfjorden?

Marius
Hele øya er/har tilhørt Hans Otto Meyer. Han ble "kjendis" da politiet ransaket boligen hans på jakt etter hjemmebrent 1978, følgen av våpenfunn ble kobling til "stay behind" avismat. HOM ble koblet til evakueringsnettet. Han skal etter sigende ha begynt å sprenge ut for en underjordisk havn til ubåt, som ville kunne nyttes til evakuering av vip. Dette ble stoppet, HOM ble etter eget utsagn i VG "støtt ut i kulden." Hvis han er i live er han en gammel mann, han ble skadet under et innbrudd i hans eget hjem for endel år siden. Sansynligvis er øya fortsatt i familiens eie.
Mvh
ervold
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

har hørt noen rykter om at det skal bli fri området , men er nok privat enda og øya brukes også som beite for sau , det er en del bygninger der i form av hus og lover ol , alt er i bruk og i bra stand , så en annonse på finn.no i fjord om at det var ett hus som var til leie der for 10.000 i uka .
kan si at det ligger veldig mye søppel å annet dritt slengt rund å mye gammle gjerder som har rasa ned , så trenger en liten opprydning der ja .
er også minst en personson som er der ute mere eller mindre fast om han bor der vet jeg ikke , men ser båten kjører inn og ut fra langesund ofte
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

ervold wrote:
marius wrote:Hvem er det som eier alt dette ute på denne øya? Er hele øya privat, eller er det bare et avgrenset område, f.eks innenfor disse gjerdene som er i ferd med å falle helt sammen?
Ser ut som denne gule bygningen er holdt vedlike, men hva på denne øya er det som har hatt med "stay behind" å gjøre, bortsett fra evt at eieren hadde en kobling til "stay behind" med lager i Oslo osv?

Har selv bodd rundt 6 år i Bamble, så jeg er litt spent på hva som foregår av militær/halvmilitær aktivitet i distriktet. Slik jeg forstår det, så ligger denne øya i grenlandsfjorden/langesundsfjorden?

Marius
Hele øya er/har tilhørt Hans Otto Meyer. Han ble "kjendis" da politiet ransaket boligen hans på jakt etter hjemmebrent 1978, følgen av våpenfunn ble kobling til "stay behind" avismat. HOM ble koblet til evakueringsnettet. Han skal etter sigende ha begynt å sprenge ut for en underjordisk havn til ubåt, som ville kunne nyttes til evakuering av vip. Dette ble stoppet, HOM ble etter eget utsagn i VG "støtt ut i kulden." Hvis han er i live er han en gammel mann, han ble skadet under et innbrudd i hans eget hjem for endel år siden. Sansynligvis er øya fortsatt i familiens eie.
Mvh
ervold
Så det er litt sånn i det blå når det gjelder selve Gjeterøya da med andre ord. Litt spesiellt med alt det materiellet som står der ute og ruster bort. En får se hva som skjer der etterhvert. Kansje jeg skal spøre svogeren min i Langesund om han vet noe om den øya neste gang jeg er der nede. Han kjenner vel omtrent "hele" langesund, så kan jo hende han har hørt noe han og.

Å sprenge ut et såpass ambisiøst prosjekt som ei ubåthavn er vel ikke lett å skjule, så det blir vel fort stoppet av de rette myndighetene. Så det har ikke vært noe våpenlager ute på Gjeterøya (som er kjent i allefall) i forbindelse med Stay behind eller forsvaret da med andre ord?
Høres ut som en spesiell mann med betydelige resurser. :)
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Så det har ikke vært noe våpenlager ute ... dre ord? skal vi ta oss en tur med metalldetektor? PDT_Armataz_01_18
ow
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

hehe den hadde nok slått ut veldig ofte , er veldig mye skrap rund om kring der ute for eks gamle gjerder osv , men hadde jo hvert artig å prøvd da ;-)
Gk
Posts: 8
Joined: 13 Apr 2010 0:02

ervold wrote:Hvis han er i live er han en gammel mann, han ble skadet under et innbrudd i hans eget hjem for endel år siden. Sansynligvis er øya fortsatt i familiens eie.
Mvh
ervold
Han har nok dessverre gått bort. Jeg kjente han litt igjennom jobben min, og han var en mann med mange historier og enda fler hemmeligheter.
At han og hans kompanjonger skulle ha satt igang et prosjekt på øya som nevnt her ser jeg ikke som noen umulighet ;)
Han var en "mektig" mann, med et utrolig kontakt-nettverk som jeg aldri før eller siden har sett maken til! Rett og slett imponerende.

Han hadde jo også en del fiskebåter gående langt oppe i havet, som faktisk fisket en del også. Men hovedoppgaven til disse "fiskebåtene" lå nok i de store antennene og sambandspersonalet som var ombord. De lyttet altså på landene som ligger Øst for oss.

Blir det en "ekspedisjon" på øya med mål å lete etter bortgjemte "lager" så er jeg med! :bra:
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Gk wrote:Han hadde jo også en del fiskebåter gående langt oppe i havet, som faktisk fisket en del også. Men hovedoppgaven til disse "fiskebåtene" lå nok i de store antennene og sambandspersonalet som var ombord. De lyttet altså på landene som ligger Øst for oss.
Kilde for denne påstanden?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

EspenS wrote:
Gk wrote:Han hadde jo også en del fiskebåter gående langt oppe i havet, som faktisk fisket en del også. Men hovedoppgaven til disse "fiskebåtene" lå nok i de store antennene og sambandspersonalet som var ombord. De lyttet altså på landene som ligger Øst for oss.
Kilde for denne påstanden?
Nå tror jeg du blander med Alf Martens Meyer som var en av drivkreftene i Etjenestens oppbygging og drift etter krigen. Etj startet rederiet Egerfisk og utstyrte båten Eger for etterretningsoppgaver. Siden utviklet det seg og Etj fortsatte med skipstrafikk. Marjatta (den i dag er vel tredje i rekken) har fått navnet sitt etter bokstavene i navnene til familien Martens Meyer, den er vel godt kjendt i nord, driftes av FFI men opererer for Etj. Hans Otto Meyer hadde derimot et flyselskap Mey air, og drev shipping på andre felter enn fiske.

ervold
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

var lengere opp på øya i dag å kan love jeg fant gull!! bla 60cm lyskasterå 2 store feltkanoner .... bilder kommer :-)
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”