Moderators: Stutzpunkt, KOS
Skal prøve å svare litt. Regner med at jeg blir arrestert og nøkkelen kastet hvis jeg tar feil.lilje wrote:Angående disse 4 tyske "småfortene" i Telemark og Vestfold som omkring 1960 fikk nytt skyts (3 stk. 105 mm SKC/32 på hvert fort) og ble noe ombygget og bevart i KAs krigsoppsetning fram til 90-årene, dvs. Tangen, Oddane, Malmøya og Folehavna, har jeg telt riktig her på forumet at på hver av av disse ble "det nye" skytset plasser på følgende vis: På Tangen og Oddane, 1 kanon i paddeskjold og 2 kanoner i eksisterende R671 kasematt, på Malmøya og Folehavna alle tre i paddeskjold? Var R671-kasemattene på Tangen og Oddane tilknyttet et fjellanlegg bak dem, eller sto de isolert med kun inngang?
Dette skjedde i hvert fall på Grøtavær, som ser ut til å ha vært et lignende anlegg, totalt innbygd i fjell.Kansje forsvaret murte igjen nedgangene grundig før de ga tilbake kontrollen til grunneier.
Takk for bekreftelsen Jon-Vegard. Da er ikke de små grå så svekket som jeg trudde:) Drømmer om å komme en tur og ta litt sightseeing på Oddane, men det får en vente med til det er tilgjengelig virker det som. Ellers får en begynne å spare til en passe sum for å smøre sjølveste grunneieren. hehe.Jon-Vegard wrote:Hva Oddane angår så har du helt rett Marius. De andre vet jeg ikke noe om.
Ja det er nok den ordinære rutina det, å plugge det de ikke kan destruere med andre midler, eller blir for dyrt å fylle fullstendig med betong:)RasmusTerne wrote:Marius skrev:Dette skjedde i hvert fall på Grøtavær, som ser ut til å ha vært et lignende anlegg, totalt innbygd i fjell.Kansje forsvaret murte igjen nedgangene grundig før de ga tilbake kontrollen til grunneier.
Sigfred R.
Ja jeg og mener det er en overbygget løpegrav fra ko-bunker og til andre anlegg. mener det var til fortets telefonsentral blandt annet. skulle tatt med meg hele permen og tatt en grundig tur til Tangen i sommer eller no på ett av de obligatoriske familiebesøkene til Bamble. Skulle fått til en tur med flere hvis en kan få det til:) En får gå å se i de sørgelige betongrestene og prøve å se hva som er opp/ned på på de forskjellige tingene.kjell23 wrote:ser helt riktig ut det om tangen å marius , komando bunkeren henger sammen med aggregatbunker og samband + ett annet rom , det henger sammen med en overbygdløpegrav , men kan du ikke poste de tegningene du har av fortet hadde hvert artig å se ha kun sett ett mine kart fra tangen
Masse fine bilder der. Kjenner igjen utformingen av kanonstillingen, med ammunisjonsrom på hver side i bakkant av selve kanonen, og kjenner igjen bildet du har av det som fungerte som gruppe-ko for flere fort i distriktet. Dette var en ombygget kanonstilling for skc32 i paddeskjold. Overaskende god plass i den egentlig. Kjenner igjen de fra historikken jeg har fra Oddane.kjell23 wrote:Har 2 bilder inne fra komando bunkern å , men de er for store nesten 4 mb tilsammen så skal gjøre om på de først