Hei du Werner.
Hadde jeg rett svar? Kan jeg legge ut bilde selv nå?
Carsten
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- werner wernersen
Hei Carsten
det er fundamentet til en FUMO 214
Denne står foresten på Såta ute ved Tromøy, ellers så står resten av radaren i Sverige.
Werner
det er fundamentet til en FUMO 214
Denne står foresten på Såta ute ved Tromøy, ellers så står resten av radaren i Sverige.
Werner
Helt korrekt, jeg er imponert over kunnskapene på dette forum.
Jeg mener bestemt at det er kanonstilling 3 m/2 ammunisjonsnisjer.
Dette er et sted som anbefales å besøke.
Din tur Geirand.
Mvh
Carsten PDT_Armataz_01_11
Din tur Geirand.
Mvh
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Jeg har ikke bildene mine tilgjengelig før til helgen, så en med lyst får hive seg på hvis dere ikke orker å vente.Carsten G wrote:Helt korrekt, jeg er imponert over kunnskapene på dette forum.
Din tur Geirand.
Mvh
Kanskje det kunne være en ide å kalle bildefilen noe annet når man legger ut quiz'enCarsten G wrote:Helt korrekt, jeg er imponert over kunnskapene på dette forum.
Din tur Geirand.
Mvh

PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09
Det er noen ganger i livet man føler seg litt dum, og dette er en av de gangene. Da tar jeg meg den frihet å legge ut et nytt bilde.
Hva er dette?
Det er noen ganger i livet man føler seg litt dum, og dette er en av de gangene. Da tar jeg meg den frihet å legge ut et nytt bilde.
Hva er dette?
- Attachments
-
- Hva er dette?
- Hva er dette.jpg (103.71 KiB) Viewed 2062 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Minnet om en TDC, Torpedo Data Computer, men siden vi snakker kystfort her regner jeg med det er en mekanisk måldatamater, hvor man legger inn vinkel, avstand og slikt og får en ferdig skytevinkel og elevasjon ut, som så sendes til kanonen - enten elektronisk eller manuelt.Carsten G wrote:PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09
Hva er dette?
Sindre
Er det virkelig ingen som vet hva dette er? Eller har interessen for denne quiz falt bort. Sindre får ta ballen hvis ingen har bedre/nærmere svar.
Mvh
Carsten
Mvh
Carsten
Først må jeg få vite hva det er, om jeg skal finne på noe å spørre omCarsten G wrote:Er det virkelig ingen som vet hva dette er? Eller har interessen for denne quiz falt bort. Sindre får ta ballen hvis ingen har bedre/nærmere svar.
Mvh
Carsten

Sindre
Jeg ville ha korrekt svar på hva slags maskin det var på bildet jeg la ut sist.Sindre wrote:Minnet om en TDC, Torpedo Data Computer, men siden vi snakker kystfort her regner jeg med det er en mekanisk måldatamater, hvor man legger inn vinkel, avstand og slikt og får en ferdig skytevinkel og elevasjon ut, som så sendes til kanonen - enten elektronisk eller manuelt.Carsten G wrote:PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_09
Hva er dette?
Mvh
Carsten
Jeg kan godt svare på spørsmålet ditt, men noen andre får legge ut et nytt spørsmål
Bildet viser et ex-tysk instrument ombygget på 1950-tallet for Kystartilleriets ildledningssysten B. Hovedbordet heter Sidebord M/39. Det store liggende apparatet med alle linjalene er Regnebord M/37, og i en utsparing i høyre kant av bildet står en Avstandsklokke M/37.
Originalt heter hele anlegget Epa/Seipa Anlage (i tillegg til det viste utstyr var det en datavendertavle, peilesøyler med elektriske datasendere og avstandssendere. Videre var det Epa og Seipa mottakere på hver kanon (norsk SIPA-LEPA). Dette var standardutrustning på tyske marinebatterier fra 15 cm og oppover. Anlegget er et 50 V anlegg siden det tilhørte B systemet. For batterier med største skyteavstand over 36000 meter brukte man en 110 V versjon.
Det finnes i dag kun to slike bord som er i original stand (ikke ombygget for ildledningssystem B). Den ene tilhørt kommandoplassen på Lerberen (Austråt fort) og er i dag utstilt i bunkeren til 40,6 cm K1 i Harstad. Det andre tilhørte 15 cm batteriet på Løkhaug, og er utstilt i ildledningsutstillingen på Oscarsborg.
JEF
Hvis jeg på død og liv skal servere et nytt spørsmål
Hva er trinitrofenol, og hvorfor kan det være en risiko for alle som driver med bunkerarkeologi?

Bildet viser et ex-tysk instrument ombygget på 1950-tallet for Kystartilleriets ildledningssysten B. Hovedbordet heter Sidebord M/39. Det store liggende apparatet med alle linjalene er Regnebord M/37, og i en utsparing i høyre kant av bildet står en Avstandsklokke M/37.
Originalt heter hele anlegget Epa/Seipa Anlage (i tillegg til det viste utstyr var det en datavendertavle, peilesøyler med elektriske datasendere og avstandssendere. Videre var det Epa og Seipa mottakere på hver kanon (norsk SIPA-LEPA). Dette var standardutrustning på tyske marinebatterier fra 15 cm og oppover. Anlegget er et 50 V anlegg siden det tilhørte B systemet. For batterier med største skyteavstand over 36000 meter brukte man en 110 V versjon.
Det finnes i dag kun to slike bord som er i original stand (ikke ombygget for ildledningssystem B). Den ene tilhørt kommandoplassen på Lerberen (Austråt fort) og er i dag utstilt i bunkeren til 40,6 cm K1 i Harstad. Det andre tilhørte 15 cm batteriet på Løkhaug, og er utstilt i ildledningsutstillingen på Oscarsborg.
JEF
Hvis jeg på død og liv skal servere et nytt spørsmål

Hva er trinitrofenol, og hvorfor kan det være en risiko for alle som driver med bunkerarkeologi?