Installasjoner i Fredrikstad-området.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich

Fant noen flere bilder av installasjonen på Huseby.

God fornøyelse :bra:

MVH Morten C.
Attachments
Huseby.jpg
Huseby.jpg (91.32 KiB) Viewed 1474 times
Huseby (1).jpg
Huseby (1).jpg (85.08 KiB) Viewed 1474 times
Huseby (2).jpg
Huseby (2).jpg (106.07 KiB) Viewed 1474 times
MVH Morten C.
molich

Mossik:

Jeg gjør et lite hopp tilbake, og havner ca. 500 m. vest/nordvest for Onsøy kirke. Her finner jeg 3 MG-stillinger samt graver som forbinder disse. Krysset som jeg stusset over ( Haugerød) og veien ( Ekveien) mot Huseby ser ut til å ha vært rimelig trafikkert denne perioden (2WW), da det er MG-stilling som dekker denne veien både fra Haugerød og Mossik.

MVH Morten C.
Attachments
Mossik.jpg
Mossik.jpg (125.19 KiB) Viewed 1445 times
Mossik (1).JPG
Mossik (1).JPG (94.62 KiB) Viewed 1445 times
Mossik (2).jpg
Mossik (2).jpg (153.6 KiB) Viewed 1445 times
Mossik (3).jpg
Mossik (3).jpg (207.22 KiB) Viewed 1445 times
Mossik (4).jpg
Mossik (4).jpg (189.46 KiB) Viewed 1445 times
Mossik (5).JPG
Mossik (5).JPG (181.1 KiB) Viewed 1445 times
Mossik (6).JPG
Mossik (6).JPG (199.31 KiB) Viewed 1445 times
Mossik (7).JPG
Mossik (7).JPG (245.29 KiB) Viewed 1445 times
MVH Morten C.
molich

Torsnes:

jeg gjør et lengre hopp og havner i kommunedel Torsnes, på en liten plass som heter Hommelvik/ Homlevika. Her fant jeg et Dekningsrom/ forlegningsbunker. Det merkelige er at jeg fant ikke noe annet, ingen MG-stilling/nærforsvar eller noe annet. Det ligger ei hytte like ved, og denne bunkeren har tydlighvis blitt "modernisert" og har nå en funksjon som lager/uthus.

MVH Morten C.
Attachments
Neskilen.jpg
Neskilen.jpg (163.21 KiB) Viewed 1410 times
Neskilen (1).jpg
Neskilen (1).jpg (121.98 KiB) Viewed 1410 times
Neskilen (2).jpg
Neskilen (2).jpg (99.95 KiB) Viewed 1410 times
Neskilen (3).jpg
Neskilen (3).jpg (140.56 KiB) Viewed 1410 times
Neskilen (4).jpg
Neskilen (4).jpg (149.32 KiB) Viewed 1410 times
MVH Morten C.
Stutzpunkt
Moderator

Det merkelige er at jeg fant ikke noe annet, ingen MG-stilling/nærforsvar eller noe annet
Ligger denne bunkeren i nærheten av noe jordbruksområde? Ble ikke helt klok på det via bildene dine. En må huske at når en f.eks finner en Ringstand-bunker plassert midt i en åker, så ser en bare ca 20-50% av den opprinnelige stillingen. Tyskerne hadde jo ingen betenkeligheter med å grave lange og omfattende løpegraver og skytterstillinger i åkrene, noe som forsvant fort etter sommeren 1945!

Det virker nesten etterhvert som betongmangelen gjør seg gjeldende i "Festung Norwegen" er at de lokale forsvarsanleggene kanskje får tildelt 1 - 2 betongbunkere og at disse blir selve kjernepunktet i et større nettverk av jord og stein stillinger som går utifra nettopp de.

Mange fine bilder her Morten :-)
Mvh
Tormod
molich

Hei Tormod.

Hele området i Torsnes er jo preget av "bondelandet" for å si det slik. Akkurat denne plassen er litt avsidesliggende og det ligger noen få bolighus like ved. I tillegg er det noen gjorder østenfor denne bunkeren, og jeg vet det har vært tysk aktivitet i nærområdet, og det finnes noen installasjoner litt spredd rundt omkring denne plassen, (de kommer jeg tilbake til) men ingen i nærheten. Mulig jeg bør ta en ny runde i dette område og evnt. spørre noen av de fastboende. Bildene er tatt for ca. 1.5 år siden, og da hadde jeg nok ikke alle "antennene" intakt.

Takk for komplement, og innspill :bra:

MVH Morten
MVH Morten C.
molich

Torsnes:

ytre innløp av Østerelva. Her dukket det opp 2 stk. MG-stillinger samt. forlegnignsbunker og løpegraver som forbinder disse sammen. utformingen av stillingene er litt spesiell, og det er første gang jeg er borti slike. ( jeg tenker på den buklete fronten)

MVH Morten C.
Attachments
Torsnes.JPG
Torsnes.JPG (144.98 KiB) Viewed 1350 times
Torsnes (1).JPG
Torsnes (1).JPG (122.89 KiB) Viewed 1350 times
Torsnes (2).JPG
Torsnes (2).JPG (109.97 KiB) Viewed 1350 times
Torsnes (3).JPG
Torsnes (3).JPG (205.64 KiB) Viewed 1350 times
Torsnes (4).JPG
Torsnes (4).JPG (202.04 KiB) Viewed 1350 times
Torsnes (5).JPG
Torsnes (5).JPG (146.85 KiB) Viewed 1350 times
Torsnes (6).JPG
Torsnes (6).JPG (173.93 KiB) Viewed 1350 times
MVH Morten C.
Jan

Vakkert Morten!!! :bravo
TommyG
Site Admin

molich wrote:Torsnes:

ytre innløp av Østerelva. Her dukket det opp 2 stk. MG-stillinger samt. forlegnignsbunker og løpegraver som forbinder disse sammen. utformingen av stillingene er litt spesiell, og det er første gang jeg er borti slike. ( jeg tenker på den buklete fronten)

MVH Morten C.
Den buklete fronten er vel antageligvis kun for kamuflasje.
--
Tommy
AndersHJ

TommyG wrote:
molich wrote:Torsnes:

MVH Morten C.
Den buklete fronten er vel antageligvis kun for kamuflasje.
Nesten alle enhetsstillinger har denne buklede fronten på Tjøme i Vestfold. I tillegg til litt ekstra beskyttelse gir de kamuflasje som nevnt av TommyG ved å bryte opp den horisontale linjen som ellers er lettere å oppdage.
molich

Takk for hyggelige og informative innspill.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich

Apropos kamuflasje, disse stillingene er så integrerte og fargelikt fjellet at de er nesten umulig å få øye på.

MVH Morten C.
Attachments
1.JPG
1.JPG (159.58 KiB) Viewed 1288 times
1 (1).JPG
1 (1).JPG (215.3 KiB) Viewed 1288 times
MVH Morten C.
marius

molich wrote:Apropos kamuflasje, disse stillingene er så integrerte og fargelikt fjellet at de er nesten umulig å få øye på.

MVH Morten C.
ingen skal komme her og si at en slik grundig bygget og godt kamuflert stilling er lett å finne og slå ut. Skal en ta knekken på faste stillinger, så må en klare å finne de også. :-)
Dette stedet er jo et svært godt eksempel på god kamuflasje. Et par mg'er oppi der samt et godt kamuflasjenett i lav profil over for å skjule stillingen fra lufta, så er denne stillingen vanskelig eller umulig å se fra sjøen, og fra lufta. Selv i dag med termiske og IR-kameraer så er det ikke lett å finne grundig kamuflerte stillinger. Har selv sett bilder fra filming mot en grundig kamuflert stilling med moderne teknikk, og det er jaggu ikke så lett å finne de som mange trur. hehe. Og en får ikke skutt det en ikke kan se. I allefall ikke før det kansje er for sent og en selv blir skutt.

Men generellt, så er jeg imponert over hvor fint mange stillinger rundt omkring er murt opp. Har jo sett en del "juksestillinger" med fyllmasse av grov stein under et tynt lag med betong, og da er jo ikke soliditeten fullt på høyde med massiv armert betong, men jaggu står mange slike stillinger den dag i dag!!! og jeg som klager over småsprekker i pussen på lecamuren her hjemme. PDT_Armataz_01_14 Hadde jeg vært i stand til å mure natursteinsmurer slik de gjorde under krigen, så hadde jeg vært talentfull. :-)
molich

marius wrote:
molich wrote:Apropos kamuflasje, disse stillingene er så integrerte og fargelikt fjellet at de er nesten umulig å få øye på.

MVH Morten C.
ingen skal komme her og si at en slik grundig bygget og godt kamuflert stilling er lett å finne og slå ut. Skal en ta knekken på faste stillinger, så må en klare å finne de også. :-)
Dette stedet er jo et svært godt eksempel på god kamuflasje. Et par mg'er oppi der samt et godt kamuflasjenett i lav profil over for å skjule stillingen fra lufta, så er denne stillingen vanskelig eller umulig å se fra sjøen, og fra lufta. Selv i dag med termiske og IR-kameraer så er det ikke lett å finne grundig kamuflerte stillinger. Har selv sett bilder fra filming mot en grundig kamuflert stilling med moderne teknikk, og det er jaggu ikke så lett å finne de som mange trur. hehe. Og en får ikke skutt det en ikke kan se. I allefall ikke før det kansje er for sent og en selv blir skutt.

Men generellt, så er jeg imponert over hvor fint mange stillinger rundt omkring er murt opp. Har jo sett en del "juksestillinger" med fyllmasse av grov stein under et tynt lag med betong, og da er jo ikke soliditeten fullt på høyde med massiv armert betong, men jaggu står mange slike stillinger den dag i dag!!! og jeg som klager over småsprekker i pussen på lecamuren her hjemme. PDT_Armataz_01_14 Hadde jeg vært i stand til å mure natursteinsmurer slik de gjorde under krigen, så hadde jeg vært talentfull. :-)
Takk for ditt ressonement, Marius :)

Jeg er også ganske imponert over dette arbeidet de gjore for 70 år siden. Mange av stillingene er i forbausende god stand den dag i dag. Fått vekk alle vegetasjon i løpepravene og div. så kunne hvertfall denne stillingen benyttes i dag.

MVH Morten
MVH Morten C.
marius

molich wrote:
marius wrote:

MVH Morten C.

Takk for ditt ressonement, Marius :)

Jeg er også ganske imponert over dette arbeidet de gjore for 70 år siden. Mange av stillingene er i forbausende god stand den dag i dag. Fått vekk alle vegetasjon i løpepravene og div. så kunne hvertfall denne stillingen benyttes i dag.

MVH Morten
Absolutt enig. Var vel litt varierende kvalitet, etter hva slags materialtilgang de hadde, hvordan arbeidskraft de hadde osv, men som du sier så er mange av stillingene, løpegravene og bunkerne i utrolig bra stand, etter ca 70 år med null vedlikehold, norsk vinter og vill vekst av vegetasjon.
hadde det blitt ordnet litt rydding, drenering (hvis nødvendig) litt utbedring av personellbunkere osv så er mange av stillingene fullt brukbare i dag, og langt bedre enn en haug med sandsekker hvis en skulle trenge beskyttelse.

Lurer på om forsvaret har hatt noen form for oversikt over alle disse stillingene med noen form for planer om eventuellt gjenbruk ved behov...?
Stillinger i Kystfortene osv ble jo naturlig nok benyttet ved behov, men ikke godt å si hvordan de har tenkt om det vanvittige antallet små stillinger og mini-støttepunkter som er overalt langs kysten og ellers...

Hilsen Marius
molich

Litt pussig at du nevner det Marius. Jeg er ganske usikker på om forsvaret hadde den hele oversikten over alle installasjoner og støttepunkt fra kirgens dager. Derimot er jeg rimelig sikker på at de punkter som lå strategisk plassert, og som forsvaret evnt. kunne besette i.f.m. den kalde krigen hadde de rimelig god oversikt over.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”