MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Var en runde på Vardås i dag, fjellet er fortsatt åpent. Har vel ikke vært så god tillgang til de mange tunellene siden krigen, som det er i dag. Maskinene har rydda og laget veier rundt på omerådet. ser også ut til at annleggsarbeiderne har slått hull i nesten hver mur. Så det er mulig å komme inn i nesten alle hull. Det er også godt planert på utsiden rundt stillingene.Er nok siste mulighet nå da det ikke er lenge til de starter å støpe,har allerede borra rundt hulene for armering. Fant forøvrig to påbegynte tuneller bak utedoen på parkeringa på toppen. Disse lå rett under de avlåste som liggeret stykke bak bunkern på toppen.
En liten ting jeg lurer på som egentlig ikke har noe direkte med fortet å gjøre, men vet ikke hvor jeg skal spørre.
Når jeg bruker gulesider til å finne flyfoto over Vardås, så er kanon I (nedre) borte. Mulig bare dekket av trær, men veldig vanskelig å se om den er der.
I tillegg ser det nesten ut som brønnen til kanon III (øvre) er fylt igjen, umulig å se tegn til betong.
Og bygget over KO er forsvunnet fra jordas overflate (kikka på flyfotoene før de reiv det).
På google maps så kan man se betongen i brønnen til kanon I og III perfekt og bygget over KO er der.
Så til spørsmålet: Kan det hende at noen har finpussa litt på bildene til gulesider? (kan ikke se noe grunn til det) Eller var det rett og slett en veldig dårlig dag å ta bilder på?
Hvis ikke så er bildene til gulesider imponerende gamle
Når jeg bruker gulesider til å finne flyfoto over Vardås, så er kanon I (nedre) borte. Mulig bare dekket av trær, men veldig vanskelig å se om den er der.
I tillegg ser det nesten ut som brønnen til kanon III (øvre) er fylt igjen, umulig å se tegn til betong.
Og bygget over KO er forsvunnet fra jordas overflate (kikka på flyfotoene før de reiv det).
På google maps så kan man se betongen i brønnen til kanon I og III perfekt og bygget over KO er der.
Så til spørsmålet: Kan det hende at noen har finpussa litt på bildene til gulesider? (kan ikke se noe grunn til det) Eller var det rett og slett en veldig dårlig dag å ta bilder på?
Hvis ikke så er bildene til gulesider imponerende gamle

Gule sider har retusjert bort "nesten" alle tidligere og nåværende militære områder fra sine luftfoto.
Det er nettopp tilfellet her også (du kan se uretusjerte bilder på Google Maps/ Earth, selv om satelittbilder ikke gir spesielt gode detaljer - spesielt tatt fra en satelitt langt syd for Norge på sommeren...).Mads wrote:Nåværende militære områder skjønner jeg hvorfor de fjerner.
Sikringen av fortet begyner å ta form. Man kan se hva de tenker seg å gjøre. Alle hullene i fjellet ved den mest uferdige stllingen er forskalet og armert, klar til støping. Ved den øverste stillingen er det gjort klar til støping, det samme er ved den tredje stillingen. En del kvist og kvast, samt noen trær er hugget ned for å komme frem med maskinene. Gjerdne er tatt ned, bortsett fra gjerdene i fjellet rundt kanonstillingene, der er det ryddet og gjerdene reparert. Grus er lagt på noen stier og veier. Når alt er ferdig og naturen har overtatt så er det vel ikke store forskjellen, bortsett fra at alle fjellanlegg er tettet. Men hvordan kommandobunker der det på Vardås, se det får vi ikke vite ennå, da den fremdeles er i bruk
- Attachments
-
- Alle hull er tettet
- DSC03507.JPG (84.06 KiB) Viewed 2670 times
-
- Alt gjort klart til sikring
- DSC03514.JPG (81.35 KiB) Viewed 2670 times
-
- Gjerdene er reparert
- DSC03515.JPG (98.68 KiB) Viewed 2670 times
-
- Hva slags bunker er det egentlig
- DSC03529.JPG (80.33 KiB) Viewed 2670 times
-
- Nedgangen til bunkeren skal nok sikret
- DSC03521.JPG (82.16 KiB) Viewed 2670 times
-
- Små stier er gruset
- DSC03550.JPG (80.47 KiB) Viewed 2670 times
-
- Bare bommen igjen, ingen gjerder
- DSC03551.JPG (86.47 KiB) Viewed 2670 times
-
- Håper at de rydder etter seg
- DSC03557.JPG (87.11 KiB) Viewed 2670 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Ja den er fortsatt i bruk
Mvh
Yngvar
Yngvar
Da har kulturminnevandalene fått viljen sin på Vardås også. Alle skjæringer inn til tunellene blir fylt igjen og planert. Jeg trodde kanskje de skulle beholde de pent rydda og gruslagte veiene de hadde lagd for at det skulle bli mer tilgjengelig men den gang ei.
Det som forundrer meg er at det i reguleringsplanen står at alle utvendige (dvs. ikke fjellanleggene) og synlige kulturminner i terrenget skal bevares. I stedenfor har Skifte gått utover sitt eget mandat og rasert både skjæringer og også steinsettinga til ammo-jernbanen til øverste stilling. Den tipp-vogna som har stått i skogen der har de rygget behørig over med gravemaskin.
De har forøvrig gjort det pent på øverste stilling men der ligger det til montering to gitterporter slik at man ikke skal komme inn til åpningene til fjellanlegget.
Det som forundrer meg er at det i reguleringsplanen står at alle utvendige (dvs. ikke fjellanleggene) og synlige kulturminner i terrenget skal bevares. I stedenfor har Skifte gått utover sitt eget mandat og rasert både skjæringer og også steinsettinga til ammo-jernbanen til øverste stilling. Den tipp-vogna som har stått i skogen der har de rygget behørig over med gravemaskin.
De har forøvrig gjort det pent på øverste stilling men der ligger det til montering to gitterporter slik at man ikke skal komme inn til åpningene til fjellanlegget.
Her er bilder etter hele åsen ble åpnet
Synd at de har gravd ned mye historie..

Synd at de har gravd ned mye historie..

- Attachments
-
- Nedre stilling.
- IMG_0408.JPG (58.56 KiB) Viewed 2325 times
-
- øvre stilling.
- IMG_0437.JPG (49.83 KiB) Viewed 2325 times
-
- luftvern.
- IMG_0418.JPG (47.9 KiB) Viewed 2325 times
-
- ned til sanitærbygg?
- IMG_0411.JPG (67.55 KiB) Viewed 2325 times
-
- noen som vet hva dette ble brukt til?
- IMG_0413.JPG (64.54 KiB) Viewed 2325 times
-
- orginalvei opp til fjellanlegg.
- IMG_0422.JPG (64.51 KiB) Viewed 2325 times
-
- parkering ved fjellet.
- IMG_0424.JPG (44.91 KiB) Viewed 2325 times
-
- montering til lyktestolper? var mange av disse på parkeringen!
- IMG_0426.JPG (61.45 KiB) Viewed 2325 times
-
- disse strømledningen må tilhøre lyktestolpene som var på parkeringen. Hvis jeg er helt på jordet så si ifra :)
- IMG_0427.JPG (58.37 KiB) Viewed 2325 times
Last edited by Voje85 on 27 May 2011 18:33, edited 1 time in total.
Relic Hunter
- Jon-Vegard
Syns ikke det der ser så galt ut dersom man ser bort fra fjellanleggene. Og nå må også sies at ikke alle hulene var like trygge!
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
- festningsverk
Jeg synes det er fint at de har ryddet opp, dette er meget prisverdig
. Men jeg kan ikke fatte hvorfor alt må mures igjen
. De kunne i det minste ha satt inn gitterdør med lås. Da hadde det vært en liten mulighet for å komme inn i fremtiden. Nå er alt avstengt for kommende generasjoner. Hvis ikke denne støpingen holder i 100 år så vet ikke jeg
Den som skal inn her må ha bulldoser....

Mvh. Stian