MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz

Lite innlegg i en av lokalavisene i dag: http://www.oyene.no/nyheter/article5335183.ece
jansen

Var en runde på Vardås i dag, fjellet er fortsatt åpent. Har vel ikke vært så god tillgang til de mange tunellene siden krigen, som det er i dag. Maskinene har rydda og laget veier rundt på omerådet. ser også ut til at annleggsarbeiderne har slått hull i nesten hver mur. Så det er mulig å komme inn i nesten alle hull. Det er også godt planert på utsiden rundt stillingene.Er nok siste mulighet nå da det ikke er lenge til de starter å støpe,har allerede borra rundt hulene for armering. Fant forøvrig to påbegynte tuneller bak utedoen på parkeringa på toppen. Disse lå rett under de avlåste som liggeret stykke bak bunkern på toppen.
Knut Ø.

Mulig å ta en skikkelig runde med kamera før det blir støpt igjen for godt, for oss som aldri har vært der? Burde jo dokumentere prosessen som pågår nå også.
Mads

En liten ting jeg lurer på som egentlig ikke har noe direkte med fortet å gjøre, men vet ikke hvor jeg skal spørre.

Når jeg bruker gulesider til å finne flyfoto over Vardås, så er kanon I (nedre) borte. Mulig bare dekket av trær, men veldig vanskelig å se om den er der.
I tillegg ser det nesten ut som brønnen til kanon III (øvre) er fylt igjen, umulig å se tegn til betong.
Og bygget over KO er forsvunnet fra jordas overflate (kikka på flyfotoene før de reiv det).
På google maps så kan man se betongen i brønnen til kanon I og III perfekt og bygget over KO er der.

Så til spørsmålet: Kan det hende at noen har finpussa litt på bildene til gulesider? (kan ikke se noe grunn til det) Eller var det rett og slett en veldig dårlig dag å ta bilder på?
Hvis ikke så er bildene til gulesider imponerende gamle :P
AndersHJ

Gule sider har retusjert bort "nesten" alle tidligere og nåværende militære områder fra sine luftfoto.
Mads

Nåværende militære områder skjønner jeg hvorfor de fjerner.
Men ser ikke helt hva som er så farlig med en betongklump fra 1945...
Natter

Mads wrote:Nåværende militære områder skjønner jeg hvorfor de fjerner.
Det er nettopp tilfellet her også (du kan se uretusjerte bilder på Google Maps/ Earth, selv om satelittbilder ikke gir spesielt gode detaljer - spesielt tatt fra en satelitt langt syd for Norge på sommeren...).
Yngvar

Sikringen av fortet begyner å ta form. Man kan se hva de tenker seg å gjøre. Alle hullene i fjellet ved den mest uferdige stllingen er forskalet og armert, klar til støping. Ved den øverste stillingen er det gjort klar til støping, det samme er ved den tredje stillingen. En del kvist og kvast, samt noen trær er hugget ned for å komme frem med maskinene. Gjerdne er tatt ned, bortsett fra gjerdene i fjellet rundt kanonstillingene, der er det ryddet og gjerdene reparert. Grus er lagt på noen stier og veier. Når alt er ferdig og naturen har overtatt så er det vel ikke store forskjellen, bortsett fra at alle fjellanlegg er tettet. Men hvordan kommandobunker der det på Vardås, se det får vi ikke vite ennå, da den fremdeles er i bruk
Attachments
Alle hull er tettet
Alle hull er tettet
DSC03507.JPG (84.06 KiB) Viewed 2670 times
Alt gjort klart til sikring
Alt gjort klart til sikring
DSC03514.JPG (81.35 KiB) Viewed 2670 times
Gjerdene er reparert
Gjerdene er reparert
DSC03515.JPG (98.68 KiB) Viewed 2670 times
Hva slags bunker er det egentlig
Hva slags bunker er det egentlig
DSC03529.JPG (80.33 KiB) Viewed 2670 times
Nedgangen til bunkeren skal nok sikret
Nedgangen til bunkeren skal nok sikret
DSC03521.JPG (82.16 KiB) Viewed 2670 times
Små stier er gruset
Små stier er gruset
DSC03550.JPG (80.47 KiB) Viewed 2670 times
Bare bommen igjen, ingen gjerder
Bare bommen igjen, ingen gjerder
DSC03551.JPG (86.47 KiB) Viewed 2670 times
Håper at de rydder etter seg
Håper at de rydder etter seg
DSC03557.JPG (87.11 KiB) Viewed 2670 times
Mvh
Yngvar
cepe

I nettavisen/Side3 i dag om Vardås

http://www.side3.no/article3036118.ece
huron

Er bunkeren på toppen fortsatt i bruk av militæret? Er jo gått noen år nå :)
Yngvar

Ja den er fortsatt i bruk
Mvh
Yngvar
superfuzz

Da har kulturminnevandalene fått viljen sin på Vardås også. Alle skjæringer inn til tunellene blir fylt igjen og planert. Jeg trodde kanskje de skulle beholde de pent rydda og gruslagte veiene de hadde lagd for at det skulle bli mer tilgjengelig men den gang ei.

Det som forundrer meg er at det i reguleringsplanen står at alle utvendige (dvs. ikke fjellanleggene) og synlige kulturminner i terrenget skal bevares. I stedenfor har Skifte gått utover sitt eget mandat og rasert både skjæringer og også steinsettinga til ammo-jernbanen til øverste stilling. Den tipp-vogna som har stått i skogen der har de rygget behørig over med gravemaskin.

De har forøvrig gjort det pent på øverste stilling men der ligger det til montering to gitterporter slik at man ikke skal komme inn til åpningene til fjellanlegget.
Voje85

Her er bilder etter hele åsen ble åpnet :-)

Synd at de har gravd ned mye historie.. :cry:
Attachments
Nedre stilling.
Nedre stilling.
IMG_0408.JPG (58.56 KiB) Viewed 2325 times
øvre stilling.
øvre stilling.
IMG_0437.JPG (49.83 KiB) Viewed 2325 times
luftvern.
luftvern.
IMG_0418.JPG (47.9 KiB) Viewed 2325 times
ned til sanitærbygg?
ned til sanitærbygg?
IMG_0411.JPG (67.55 KiB) Viewed 2325 times
noen som vet hva dette ble brukt til?
noen som vet hva dette ble brukt til?
IMG_0413.JPG (64.54 KiB) Viewed 2325 times
orginalvei opp til fjellanlegg.
orginalvei opp til fjellanlegg.
IMG_0422.JPG (64.51 KiB) Viewed 2325 times
parkering ved fjellet.
parkering ved fjellet.
IMG_0424.JPG (44.91 KiB) Viewed 2325 times
montering til lyktestolper? var mange av disse på parkeringen!
montering til lyktestolper? var mange av disse på parkeringen!
IMG_0426.JPG (61.45 KiB) Viewed 2325 times
disse strømledningen må tilhøre lyktestolpene som var på parkeringen. Hvis jeg er helt på jordet så si ifra :)
disse strømledningen må tilhøre lyktestolpene som var på parkeringen. Hvis jeg er helt på jordet så si ifra :)
IMG_0427.JPG (58.37 KiB) Viewed 2325 times
Last edited by Voje85 on 27 May 2011 18:33, edited 1 time in total.
Relic Hunter
Jon-Vegard

Syns ikke det der ser så galt ut dersom man ser bort fra fjellanleggene. Og nå må også sies at ikke alle hulene var like trygge!
Mvh.
Jon-Vegard
festningsverk

Jeg synes det er fint at de har ryddet opp, dette er meget prisverdig :D . Men jeg kan ikke fatte hvorfor alt må mures igjen :sint: . De kunne i det minste ha satt inn gitterdør med lås. Da hadde det vært en liten mulighet for å komme inn i fremtiden. Nå er alt avstengt for kommende generasjoner. Hvis ikke denne støpingen holder i 100 år så vet ikke jeg :cry: Den som skal inn her må ha bulldoser....
Mvh. Stian
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”