Hjelp til identifisering

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
girodal

Hei, jeg håper dette ble lagt under riktig underforum. Under rydding av loft etter min farfar ble det funnet noe som ser ut til å være rester av en tysk granathylse av noe slag. Den er saget over i lengden og det er merker etter noe som kan ligne en bærehanke. Mulig den ble brukt som bøtte en eller annen gang. Sannsynligvis har denne befunnet seg i huset der siden krigen, og det var bare tilfeldig at hakekorset ble oppdaget før gjenstanden skulle kastes. Legger inn noen bilder som kanskje kan hjelpe. Sylinderen er ca 32,5cm i diameter og omkretsen er på 70cm. Jeg aner ikke hvor lang den kan ha vært.

Noen som vet hva denne kan ha vært en del av? Hadde vært morro å vite PDT_Armataz_01_14
Attachments
bildet er tatt under sylinderen. kan den ha vært avfyrt og så tettet igjen der splinten slo inn?
bildet er tatt under sylinderen. kan den ha vært avfyrt og så tettet igjen der splinten slo inn?
iPhoto-bibliotek.jpg (466.63 KiB) Viewed 1241 times
DSC_0007.jpg
DSC_0007.jpg (1.26 MiB) Viewed 1241 times
Natter

girodal wrote:Sannsynligvis har denne befunnet seg i huset der siden krigen, og det var bare tilfeldig at hakekorset ble oppdaget før gjenstanden skulle kastes. Legger inn noen bilder som kanskje kan hjelpe. Sylinderen er ca 32,5cm i diameter og omkretsen er på 70cm. Jeg aner ikke hvor lang den kan ha vært.
Jeg er ingen ekspert, men om man søker på informasjonen som er stemplet på hylsen får man mange treff på 21cm Mörser M16. Det kommer sikkert noen svar fra ekspertene her etter hvert, men det kan sikkert hjelpe om du forteller hvor i landet denne har befunnet seg?
DeepC

Artig gjennbruk iallefall :)
At det er en forkortet 21 cm er det ingen tvil om.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Bjornar Nybrott

Ingen tvil, 21cm Mørser hylse.
Skåre

Hei

Den er til Mørser-18
girodal

Tusen takk for raske og oppklarende svar :D

Den er funnet i Molde, men hvordan den kan ha kommet i min farfars hender er vanskelig å si. Jeg aner ikke om f-eks Ergan fortet hadde denne type svære kanoner.
J E F

girodal wrote:Tusen takk for raske og oppklarende svar :D

Den er funnet i Molde, men hvordan den kan ha kommet i min farfars hender er vanskelig å si. Jeg aner ikke om f-eks Ergan fortet hadde denne type svære kanoner.
Trolig fra Eidsbygda (innover mot Åndalsnes fra Molde)
JEF
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”