Når skjedde det? Meg bekjent er dette fortsatt privatboligen til familien Salbuvik, som også eier Hotell Refnes Gods. Blander du sammen litt her?Yngvar wrote:Og nå har det blitt et hotell/restaurant

Moderators: Stutzpunkt, KOS
Har det vært ett båthus rett ved eller i nærområdet til denne torpedostasjonen ? Og husker du(el andre) hvordan den båten som fisket opp disse torpedoene så ut ?Det er Tronvik, jeg er vokst opp i nærheten og min onkel jobbet der.
Har ingen kunnskap om de(t) konkrete fiskefartøy(ene) brukt ved Tronvik, men generelt kan de variere stort i "utforming" og størrelse: Man trenger kun egnet dekksplass (torpedoene er opptil 7,5m i lengde), kran og/ eller evt. spesialarrangement for fiskingen.Paul S. wrote:Har det vært ett båthus rett ved eller i nærområdet til denne torpedostasjonen ? Og husker du(el andre) hvordan den båten som fisket opp disse torpedoene så ut ?Det er Tronvik, jeg er vokst opp i nærheten og min onkel jobbet der.
mvh
Paul S.
Takker for svar. Båten jeg tenkte på er mye mindre enn de evnt tyske Torpedofangboote, og er blitt identifisert.Har ingen kunnskap om de(t) konkrete fiskefartøy(ene) brukt ved Tronvik, men generelt kan de variere stort i "utforming" og størrelse: Man trenger kun egnet dekksplass (torpedoene er opptil 7,5m i lengde), kran og/ eller evt. spesialarrangement for fiskingen.
Man fisker enten med kran ved å ta inn torpedoen over relingen, eller egnet arrangement (luke) i hekken, hvor man kan dra torpedoen inn vha. winch.
Mht. kran, så har man i dag moderne utstyr med hydraulisk "grabb" som kan gripe torpedoen i vertikal posisjon, snu den og heise den inn horisontalt. Tidligere måtte man huke tak i hodet, slepe torpedoen langs siden (slik at den legger seg horisntalt) mens man tredde på torpedolenge, for deretter å heise den ombord med ordinær kran.
Illustrasjon (kaien er åpenbart bygd ut siden krigen):Natter wrote:I fullversjon kan man skimte et par betongblokker under kaien som ligner de på WW2-bildene