Stormen som har herjet de siste dagene har gravd frem flere stokker og begravd/fjernet like mange.
Den stokken("vår venn stokken" som Bactuz kalte den) som eg gravde frem for en tid siden og sikret med tau er nå helt løs .
Fikk berget den igår kveld og tok noen bilder av den:
Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Mvh Henning Dalsvåg
- Stutzpunkt
- Moderator
Ett prakteksemplar av Einheits-Stock (n) M42 

Mvh
Tormod
Tormod
Forsiktig nå så det ikke dukker opp menn i hvite frakker med spenntrøye

- Henning Dalsvåg
De folka(både unge og gamle) eg har vist bilder av stokken sier at den er en del av piggtråd sperringene som tyskerene satte opp .
De fleste stokkene som nå er synlige nede på stranda har vore forbundet med slik piggtråd(se bilde)
De fleste stokkene som nå er synlige nede på stranda har vore forbundet med slik piggtråd(se bilde)
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Er ikke sikker på hva avisene ville kalt trestokkene men det går det jo ann å finne ut ...rhandber wrote:avisene ville vel kalt de nazistaur?
Mvh Henning Dalsvåg
Hehe... Ikke misforstå nå Henning...Henning Dalsvåg wrote:Hva har avisene med dette å gjøre? Bildet viste en bit av piggtrådenrhandber wrote:avisene ville vel kalt de nazistaur?
som hang i tre stokken som eg har tatt med meg hjem.

Tror rhandber henviste til Avisenes trang til å kalle alt fra tysk side under krigen noe med 'Nazi'...
Ergo, hadde eksempelvis Haugesunds Avis omtalt disse stokkene, kunne de enkelt blitt kalt 'Nazistaur' (eller kansje til og med 'Hitlerpinne' for å dra det enda litt lenger ut på landet...)
Piggtåden du har vist bilde av som kom fra stokken har ingenting med rhandber's kommentar å gjøre...
Håper dette ga litt mer klarhet Henning.
Flott piggtråd ihvertfall, og godt bevart etter så mange år i sanden...

Keep up the good woik Henning..
Kai
EDIT: Sorry Henning, jeg skrev dette innlegget mens du endret på ditt...
- Henning Dalsvåg
Ja, eg misforstod kommentaren til rhandber fullstendig.Derfor endret eg innlegget.
Her er noen bilder av de andre tre stokkene som har komt ut av sanden etter stormen.
Her er noen bilder av de andre tre stokkene som har komt ut av sanden etter stormen.
- Attachments
-
- CIMG2387.JPG (359.86 KiB) Viewed 1152 times
Last edited by Henning Dalsvåg on 06 Feb 2011 1:31, edited 1 time in total.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Ja,nå har eg endelig fått sjekket de fjellene ovenfor slåttebrekk. Fant en halvferdig stilling og en som var klar til strid(delvis sammen rast idag).TrondK wrote:Har du sjekket det fjellet der oppe Henning? Er det mye eldre og nyere(40-45) rester der?
Nedenfor fjellene fant eg også noe nytt etter tips av en som bor i området.
Har på luftfotoet prøvd å plassere det eg fant:
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Her er noen foto fra turen. Først ut er bilder av "trapper til stilling langs fjellet" .
til tyskerene her . Ikke så langt fra den halvferdige stillingen fant eg en til("MG eller sMG) .Men denne var mer forseg gjort .
Noe sammen rast var den ,men det er lett å se at det er tyskerene som har vert her.
Og så noen bilder av stillingen eller rettere sagt restene av den .
Så går turen videre til "halvferdig stilling" .Er noe usikker på hva som var planentil tyskerene her . Ikke så langt fra den halvferdige stillingen fant eg en til("MG eller sMG) .Men denne var mer forseg gjort .
Noe sammen rast var den ,men det er lett å se at det er tyskerene som har vert her.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Han som gav meg tipset om trapper langs fjellveggen sa at der fins nedgravde ammo.bokser oppå
fjellet som vist på luftfotoet. Eg fant ut at man må vite nøyaktig hvor de er for å finne dem ...
fjellet som vist på luftfotoet. Eg fant ut at man må vite nøyaktig hvor de er for å finne dem ...
Mvh Henning Dalsvåg