Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Natter

Paul S. wrote:Legger ved ett utsnitt som viser Gavlen fort i moderne tid. Har merket opp det jeg antar er hovedområdet for HKB Gavlen der bla lyskasteren er med, og høydedraget med LW sin Würzburg er holdt utenfor
Takk :) Tror nok dette er fra næforsvarsplanen til torpedobatteriet en gang på 80-tallet (leitstand for HKB Gavlen er i bruk som NF-KO, og lyskasterstillingene er vel M76-stillingene til torpedobatteriet).

Kriegsmarine hadde vel sin teig innenfor det avgrensede området igjen vil jeg tro?
RoarP

h-bu wrote:Bildet er fra Melkeplassen leir i Laksevåg, en del av den tyske ubåtforlegningen. Arkitekturen på bygningene til venstre har mye felles med bygningene på Persaunet leir i Trondheim, meget solide og gode bygg sammenlignet med det meste som ble bygget under krigen. Etter krigen ble leiren brukt som interneringsleir for tyske fanger, senere tok Forsvaret i bruk leiren til bl.a. befalsskole. Tidlig 60-tall (1961?) ble leiren brukt til Sjøguttskolen i Bergen, gjetter på at bildet er fra tidlig 60-tall. Senere Statens sjøaspirantskole.

Var vist ikke så "vanskelig". :-)

Svaret er helt korrekt, kunne ikke har gitt et bedre svar.
h-bu

Tillegg: Ser at Melkeplassen leir antagelig het Ubootstützpunkt Prien under krigen. Korvkpt Günther Prien er mest kjent for senkingen av HMS Royal Oak inne i basen i Scapa Flow. Han senket også flere norske skip, bl.a M/S Lenda og D/S Gro, begge med hjemmehavn Bergen.
h-bu

Har ikke vært på fotosafari i bunkerland på lange tider, men her er en ny oppgave i form av et "ovenfraogned":
Attachments
QuizE.jpg
QuizE.jpg (89.2 KiB) Viewed 1808 times
Natter

Dette er Tueneset og MKB 2./505 Aalesund
h-bu

Det er selvsagt riktig! 6 min og du var IKKE innlogget da jeg lastet opp. Imponerende!

Din tur!
Natter

h-bu wrote:Det er selvsagt riktig! 6 min og du var IKKE innlogget da jeg lastet opp. Imponerende!
Nåja... Ikke sikker på om det er noe å skryte av, men det har jo blitt noen timer med studier av luftfoto etterhvert :shock:

Denne bør ikke være for vanskelig... Hvilken type regelbau (og bonus-spørsmål: Hvor er bunkeren)?
Attachments
IMG_4253.jpg
IMG_4253.jpg (198.65 KiB) Viewed 1803 times
RasmusTerne

Er ikke sikker på regelbaunummeret, men det kan se ut som en R 632,(MG-bunker m/panserkuppel?) Hvor? Vet ikke. :(
Sigfred R.
Natter

RasmusTerne wrote:Er ikke sikker på regelbaunummeret, men det kan se ut som en R 632,(MG-bunker m/panserkuppel?) Hvor? Vet ikke. :(
Meget nært mht. type, men ikke heeelt i mål... (den er mindre skjelden her i landet enn R632'en).
Bunkeren er for øvrig lokalisert innen rekkevidde for en søndagsutflukt fra Rolla PDT_Armataz_01_18

(den er også omtalt på forumet om du vil "RasmusTerne" deg frem til svaret... :D ).
Rock'n Roll

Det må være en R634. Men hvor blir bare gjetning? Ser det er omtalt en i Narvik/Fagernes området...

Sandnessjøen har metallstige, og den samt Kristiansund er vel for langt unna uansett :D

Rock'n Roll wrote:Det må være en R634. Men hvor blir bare gjetning? Ser det er omtalt en i Narvik/Fagernes området...
Det er korrekt, og godt gjettet. Bunkeren er omtalt i følgende tråd (som du kanskje fant..?):
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=2711
Rock'n Roll

Hvor er dette, og hva heter anlegget?

Det er ikke i Norge. Det var et av mange steder som ble besøkt under europaferien i sommer.
Attachments
quizCIMG8727.JPG
quizCIMG8727.JPG (1.09 MiB) Viewed 1703 times

Rock'n Roll wrote:Hvor er dette, og hva heter anlegget?
"Maybach 1" - hovedkvarter til Oberkommandos des Heeres, lokalisert i Maybach (Zossen) i Tyskland. Tror denne bygningen er "Haus A2".
Rock'n Roll

Området er nå kanskje best kjent som "Bücher- und Bunkerstadt Wünsdorf".
http://www.buecherstadt.com/de/

Men ellers så er det helt korrekt. :)

Din tur!

Vi hadde en meget dyktig guide som hadde vært i Norge flere ganger. Han sa på forhånd sa at han ikke kom til å si noe på engelsk. Men han fant fort ut at jeg var over gjennomsnittet interressert i dette, og det endte med at han snakket mer med meg på engelsk imellom postene enn det han fortalte til de andre. Vi ble også sittende å prate en stund etter omvisningen. Meget hyggelig.

Har aldri vært i Tyskland, men noen ganger ramler ting rett ned i fanget på en :)
Kjøpte nylig boken "Oberkommando des Heeres - Maybach 1+2, Zeppelin" med oppgaven på forsiden: http://www.kystfort.com/forum/download/ ... p?id=29637

Ok, her er neste oppgave:
Vi har nylig vært her, men da var ikke spørsmålet relatert dette batteriet, så da prøver vi å få lokalisert sted og batteri (FYI: Bildet viser bla. løpegraver/ tunell, kanonstilling og kommandobunker):
Attachments
IMG_3533.jpg
IMG_3533.jpg (158.06 KiB) Viewed 1647 times
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”