Då fyrer eg laus ein ny.
Dette bildet er tatt frå enden av ein lang tunell som går rett under hovedbatteriet. Kvar er dette? Og kva type batteri var plassert her?
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Jeg prøver MFB 2./702 Flak Batterie Ervik. Bestykket med fire tyske 10,5 cm SKC/32 luftvernkanoner. Stridsklart sommeren 1944. 

Og det er på Stadt 

Det stemmer!
Det vi ser fremst på neset er inngangen til ein liten tunell og stillingane til to 40mm Bofors kanoner. 10,5cm stillingane ligg over dei to ca 100m lange tunellane som går igjennom den store klippa (Store-Hovden) rett sørvest for Erviksanden. I frå utgangen av den lengste tunellen der bildet er tatt og ned til Bofors-stillingane gikk det ei taubane. Batteriet vart aldri ferdig bygningsmessig men var klar til ild.
Fyr i gang neste!
Det vi ser fremst på neset er inngangen til ein liten tunell og stillingane til to 40mm Bofors kanoner. 10,5cm stillingane ligg over dei to ca 100m lange tunellane som går igjennom den store klippa (Store-Hovden) rett sørvest for Erviksanden. I frå utgangen av den lengste tunellen der bildet er tatt og ned til Bofors-stillingane gikk det ei taubane. Batteriet vart aldri ferdig bygningsmessig men var klar til ild.
Fyr i gang neste!
Da prøver jeg et hvilken bunker er dette spørsmål, eller rettere sagt hvem sin bunker er dette?[/img]
- Attachments
-
- IMG_4513.jpg (212.23 KiB) Viewed 1755 times
Korrekt, bortsett fra at det var Terboven's bunker, Falkenhorst sin bunker ligger rett over veien nærmere bestemt gamle KNA hotellet eller idag scandic hotel, en tunnel binder de to sammen. Fra Von Falkenhorst's bunker går der tunnel videre opp til en bunker i Parkveien, og derfra videre osv. osv..
For mer info se denne linken: http://flora-krigshistorielag.com/index ... &Itemid=36

For mer info se denne linken: http://flora-krigshistorielag.com/index ... &Itemid=36
Okay. Da smetter jeg inn med nok et HKB.
Gjett hvilket?
Gjett hvilket?
- Attachments
-
- IMG_0535.jpg (91 KiB) Viewed 1702 times
En liten tilleggsopplysning:
Sjøen i bakgrunnen er Porsangerfjorden.
Kjell
Sjøen i bakgrunnen er Porsangerfjorden.

Kjell
innertier.
du går videre
du går videre
Hei'
Kanonen falt i vannet under lossing.Ble kalt Moses,og den andre kanonen måtte da selvfølgelig døpes Aron. Fra bibelhistorien,Moses ble reddet opp av Nilen,av Faraos datter,hans bror het Aron.
Elementær bibelhistorie. (enda mer off topic)
Sigfred R.
Kanonen falt i vannet under lossing.Ble kalt Moses,og den andre kanonen måtte da selvfølgelig døpes Aron. Fra bibelhistorien,Moses ble reddet opp av Nilen,av Faraos datter,hans bror het Aron.
Elementær bibelhistorie. (enda mer off topic)

Sigfred R.