Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rock'n Roll

Nei, den nordlige kanonstillingen i Trolldalen er ikke ødelagt så mye, selv om den har en treplatting like ved.

De aller fleste stillingene i Trolldalen er uberørt, og det samme kan ikke sies om dette fortet.

Hallo er det Batteri grimstad? :wink:
Rock'n Roll

Ja, det er det. :)
Var der en tur forrige helg. Stort sett helt tomt på alle hyttene, så da var det mulig å se det meste av fortet.

Din tur Vevang.

Hvor?? :)
Attachments
bolt i vann.jpg
bolt i vann.jpg (110.35 KiB) Viewed 1657 times
Vevang

Det er et 1944 batteri :)
Natter

Vevang wrote:Det er et 1944 batteri :)
Stillingen avslører jo det, men ellers famler i alle fall jeg i blinde her... :)

Men, en må jo prøve seg... Mener du sa at du manglet flest batterier i Troms, så jeg styrer unne der foreløpig selv om det åpenbart er en mulighet mtp. vegetasjonen. Lofoten kan utelukkes, så da vil jeg prøve å tippe på et batteri i nordre del av "fastlands" Nordland. Husker ikke i farten tidslinjen på HKB 8./974 Sörfold, men vegetasjonen kan muligens stemme, så det er vel et like godt sted å starte med som noe annet..?
Vevang

Det er i Troms :) HKB Sørfolda er feil
Vevang

:?: :?: :?:
Thomas L

HKB 14./983 Bremnes ?
Rock'n Roll

Tror ikke dette fortet har egen tråd?

Skudd i blinde: Vandsund eller Nordeidet?

Det er i nærheten av vandsund :) :) Men plassen har et dyrenavn!!
Rock'n Roll

Senjehesten, men den er ikke fra -44?
Revsneset, men det er vel feil fylke?
Reine er vel også feil fylke?
Ulvingen ligger i feil fylke?
Elgsnes er jo også feil tidsperiode?
Og så fant jeg Buknes, men det er også et annet fylke. Så da vet jeg ikke hva jeg har oversett :D

Nå er det stedet som har et dyrenavn, og på Vannøy er det noen muligheter:
Røyskattberget, Kalvedalen, Ørnesbukt, Kvalshausen, Kvalsberget, Hestkrybban osv...

Ved Kalvedalen er det noen spor og stier som på luftfoto kan se ut som rester av et sent etablert hærbatteri (hvis en legger godviljen til...). Hvis det ikke er HKB Vandsund, har jeg kun ett forslag: HKB Langsund (usikker på om det lå på Vannøy dog, og har heller ikke tidslinjen på dette batteriet)?
Ole

Natter wrote:Nå er det stedet som har et dyrenavn, og på Vannøy er det noen muligheter:
Røyskattberget, Kalvedalen, Ørnesbukt, Kvalshausen, Kvalsberget, Hestkrybban osv...

Ved Kalvedalen er det noen spor og stier som på luftfoto kan se ut som rester av et sent etablert hærbatteri (hvis en legger godviljen til...). Hvis det ikke er HKB Vandsund, har jeg kun ett forslag: HKB Langsund (usikker på om det lå på Vannøy dog, og har heller ikke tidslinjen på dette batteriet)?
Det var ingen batterier på Vannøy såvidt jeg vet, kun en peilestasjon på Fakken. HKB Langsund lå i Stakkvik på Reinøy og HKB Vandsund på nordvestsiden av Karlsøy. Jeg ville selv ha gjettet på Nordeidet på Reinøy, men det var tydeligvis ikke svaret. Nå skal det sies at "i nærheten av" har vært et tøyelig begrep på dette forumet....
Natter

Ole wrote:Det var ingen batterier på Vannøy såvidt jeg vet, kun en peilestasjon på Fakken. HKB Langsund lå i Stakkvik på Reinøy og HKB Vandsund på nordvestsiden av Karlsøy. Jeg ville selv ha gjettet på Nordeidet på Reinøy, men det var tydeligvis ikke svaret. Nå skal det sies at "i nærheten av" har vært et tøyelig begrep på dette forumet....
Interessant: Da var det tre batterier på Karlsøy? Jeg har ikke posisjon på HKB Vandøy, så den ville jeg satt pris på (ser ikke spor etter annet enn HKB Arvik og MKB Karlsøy på luftfoto...).
HKB Langsund har jeg bare ca. posisjon på, så den skulle jeg også gjerne hatt bekreftet (finner ikke Stakkvik på kartet).
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”