Orginal bunker fra krigen

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Björn

Er det noen som veit om det finns idag noen tysk bunker fra krigen som ikke er ödelagt og ikke er förandret fra ursprunget att se idag?
Vor i Norge finner jeg den?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Björn

Da jeg ser att ingen svarer med risiko att noen samler vill stjåle gammel militär matriäl så snur jeg spörsmålet.
Det finns omtrent 500 bunkers i Norge, men rett etter krigen så måtte norsk militär overtatt bunkerne, men det må finnes bunkere som ikke norsk militär brukte, finns det noen i orginal?
JornN

Hei
500 bunkers var da et svært lavt antall? Her kommer det an på hva du mener - innenfor kystfort eller totalt? Bare i Trondheim er det rundt 110 bunkere som ennå ikke er nedgravd eller borte. Så hvor mange tusen bunkere som finnes i Norge med stort og smått, vet jeg ikke om noen har tall på. Et stort antall bunkere ble aldrig brukt av militæret etter krigen, men ble bare ryddet ut. Matrialet i mange bunkere (som fra brakker) har gått med til hus- og hyttebygging i årene etter krigen, og kombinert med hærverk så gjør vel det at det finnes få bunkere som ikke har vært i militærets eie som samtidig er opprinnelig. De som er i best stand uten at de nødvendigvis er ombygd spesielt mye, har inntil senere tid vært i en eller annen sekundær militær bruk.
De mer viktige bunkerene/anleggene har ofte blitt ombygd svært mye.
Et stort antall bunkere står bare der og sakte forfaller, som de har gjort siden krigen. Jeg vet ikke om jeg har tolket helt riktig hva du tenker på, men jeg tror du mener bunkerens tilstand. I tilfelle finnes det nok noen innenfor tilfredsstillende kategori. Når det gjelder teknisk utstyr som måtte stå igjen i bunkere, så er det nok bare å glemme det.
JornN
Erik E
Site Admin

Hallo Björn

Dette er noe det kunne vært skrevet bok om, så jeg tror heller folk unnlater å svare pga mengden av tilgjengelig info, kontra det at man er redd for at noen skal stjele :-)

Det stemmer nok at forsvaret overtok det meste av tyske etterlatenskaper, men mesteparten ble avskrevet/lagt ned omtrent med en gang eller innenfor en 10 års periode og aldri brukt av forsvaret. Kun en brøkdel av anleggene ble videreført frem til 70-80-90 tallet. Det blir derfor litt vanskelig å svare når du kun etterlyser "original bunker", for de fleste bunkere er jo originale ihvertfall på utsiden! De fleste ble ribbet ned innvendig, men fortsatt finnes en rekke bunkere som har mye av utstyret på plass, en vi eksempelvis har hatt oppe før er denne:
http://www.kystfort.com/forum/topic402. ... hlight=633

Når du sier det finnes 500 bunkere i Norge, så er det et tall som kun kan forsvares om man utelukkende teller standard Regelbau bunkere i 2 meter betong. Tar man med tunnelanlegg, Vf bunkere og feltmessige bunkere snakker vi om tusenvis....

Mvh
Erik E
Björn

Takk för jelpen med dette, blev litt mer klokere med dette svar.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”