Hvor er dette Luftwaffe Grossbatterie lokalisert?

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

dolmen

Rune:
Vet du forresten om jernbanen gikk fra Pulkneset og helt opp til flyplassen?Det står jo et helt togsett inne i skogen der.
Dolmen.
rune rautio

Det siste luftfotografiet jeg har av flyplassen med området omkring er tatt vertikalt ved påsketider 1944 av et sovjetisk rekognoseringsfly. Det er da tydelig to veier fra Pulkneset opp til flyplassen, samt en vei som binder kaianleggene på Hvalbuktneset og Pulkneset sammen. Mellom de to kaianleggene gikk det en bane, men de to veiene til flyplassen ser ut til å være bilveier. Tyskerne bygget jo imidlertid ut hele tiden, slik at en jernbane kan ha vært under bygging senere på året. Dette mangler jeg imidlertid dokumentasjon på.

Rune
dolmen

Okai.Da er det flere tegn på at det var en jernbane der,regner med du har sett jernbanesvillene og kanskje du har sett vognsettet også?La forresten merke til at det går en vei fra flakbatteriet og rett ned til kaianlegget,altså ned fra toppen.Derfra så jeg rett ned på Pulkneset.Denne veien er til dels gjengrodd og er altså i tillegg til den vi vanligvis kjører når vi skal ned med bil.Kan legge til noen bilder i morgen.
Dolmen.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”