Hva skjer på kystfort forumet nå

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hva skjer på forumet? Er vi inne i en downperiode, har mange gått leie, er det kommet for mange som egentlig ikke tilfører noe, har vi blitt for proffe til å svare yngre og nye deltagere?
Det er jo ingen aktivitet i forhold til det som var, selv ikke på quizen er det mange som gidder å svare, eller legge ut noe. Dette er en ond sirkel, er det ikke noe å lese om så deltar ikke folk med egne ting heller. Er alle de flinke deltagerne flyttet til andre internationale forum? Kanskje dette er en normal utvikling. Hva menere dere?
Mvh
Yngvar
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg legger merke til at det er mindre aktivitet, og det kan jo ha flere årsaker. Jeg synes forumet er blitt mindre oversiktlig. Det florerer med nyhetsoppslag og linker man allerede har lest på andre nettsider, og alle er ikke like flinke til å poste i rett tråd (ikke at det er så lett å velge rett tråd bestandig heller). Stillstanden på quiz'en kan i hvertfall delvis tilskrives en person som legger ut oppgaver uten å gi tilbakemelding om hva som er rett svar.

Men jeg savner av og til litt redigeringsaktvitet fra administrator/moderatorer.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Av nesten 3000 medlemmer her på forumet er de ca 250 medlemmer som har 10 eller flere innlegg, til sammenligning, så har kystfort facebook 120 medlemmer (uvisst hvor mange aktive) men at endel velger å poste der er nok ikke usannsynlig, og det havner ikke her, og i tillegg så har det nok blitt litt for mange emneforum her på forumet, da det blir uoversiktelig. Enkelte emner burde vært slått sammen, evt flyttet til stedslokasjon.

En annen ting som det er å fundere på er om blitt vanskeligere å komme med noe nytt, for det er jo ikke ubegrenset med betong å jakte på.

Eller at kanskje været som har vært i år, spesielt her i trøndelag, og de få finværsdagene som har vært, har folk prioritert andre ting en å være på betongjakt PDT_Armataz_01_29
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Synes egentlig det har vært forholdsvis greit med aktivitet her på forumet i år men det har kanskje vært litt roligere enn normalt de siste ukene. Men som Christian B sier, så har vi jo en begrenset mengde betong her i landet og det blir vel etterhvert vanskeligere å finne nye ting å skrive om de enkelte kystfortene. Det finnes vel fremdeles en god del kystfort som knapt nok er omtalt her på forumet men de er vel gjerne såpass langt utenfor allfarvei at de ikke blir besøkt så veldig ofte av kystfort.com-brukere.

I tidligere år så var det jo også en del som tok innitiativ til div. kystfort-turer til kystfort langs Oslofjorden. Det har det vært lite av de siste årene og jeg har iallefall inntrykket av at slike turer gir litt ekstra motivasjon til å delta og diskutere ting også her på forumet i etterkant.
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det går vel ikke en dag uten at jeg selv tenker på hva som skal til for å opprettholde interessen for kystfort.

Jeg er veldig glad for alt det vi har oppnådd i de siste tre fire år med tanke på alt det vi har funnet, dokumentert og skrevet om. At de de samme opplysningene blir brukt av diverse etater for å finne og destruere objektene er vel i seg selv demotiverende. Man skal ikke utelukke at slike ødeleggelser legger en demper på stemningen. Vi eier jo ikke disse, men har inntrykk av at mange setter pris på at slikt bevares for ettertiden for å minne oss om en tid vi ikke ønsker tilbake.
Jeg skal ikke dra inn slike ting som at forsvaret bygges ned og at den generelle befolkning snart ikke har noe forhold til hva ordet «forsvarsvilje» betyr. Jeg bare håper i det lengste at den jobben vi har gjort, og fremdeles gjør, er med å opprettholde interessen for de lokallag som tar seg tid til å bevare de mange kystfort som ennå eksisterer.

Med snart tre tusen registrerte og bare rundt hundre aktive så blir det mye av de samme folka som stiller spørsmål og svarer. Et forum bør ha 5 prosent aktive(etter hva jeg har lest) og vi er vel ca. der. Det er på 10 % at man virkelig kan se et levende forum. At Facebook har 120 betyr bare at noen har funnet veien på en sosial plattform man er mer aktiv på. Men bare for å si det med en gang… det er ikke mye aktivitet på FB heller. Forumet vil fremdeles være den beste arena.
Så hvor går egentlig veien? Som nevnt så tenker jeg på det nesten hver dag, men som mange andre så kommer man i tidsklemma og man klarer ikke helt å fokusere på hva man kan gjøre. Selvsagt har jeg mange ideer, men vi driver jo ikke med noen forening hvor man har møtet og folk som tar på seg diverse oppgaver for å opprettholde driften. Hadde jeg hatt kystfort.com som jobb så ville jeg alene konsentrert meg om oppgaven med å bevare kystfort og lignende krigsminner, men jeg vant ikke i lotto sist heller.

Uansett så må jeg ta en kraftanstrengelse med å forbedre nettsiden og forumet. Forumet bør ryddes litt opp i og jeg kunne sikkert ha sendt ut en nyhetsmail til de tre tusen epostene jeg har. (vekker alltid opp noen døde da). Nå som kystfortkartet snart er ferdig så vil jeg i det minste ha en nyhet å komme med. Og hvis jeg klarer å lage en nytt design for hovedsiden så har jeg to nyheter.. Hvis noen har WordPress erfaring så er det bare å sende PM! Jeg er nedlesset i arbeid.

Til de som savner den årlige bunkerTour så skulle jeg ha vært mer aktiv. Jeg kan bare si at det blir megaTour til Harstad neste år. Ser ut som det blir på slutten av mai :gutta: .
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ole:
Men jeg savner av og til litt redigeringsaktvitet fra administrator/moderatorer.
'

Vi kan ikke alltid finne alt av feil og andre ting som må redigeres, så hvis det er ting er helt feil, så oppfordrer jeg folket her inne på forumet til å sende PM til en av moderatorene om saken :-)
Mvh
Tormod
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Eg har noen bilder som eg må få ut forstår eg:)

Det er ikkje så mange, men alt hjelper på.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Min mening var bare og få en meningsutveksling om stillheten her, og det er selvsagt vi som fyller forumet som har skylden. Det er ikke kritikk til deg Erik, du kan jo ikke noe for at noen mister interessen. Forumet syns jeg fungerer fint så lenge vi legger ut noe alle sammen.
Noen ganger når jeg legger ut noe som kanskje bare Natter og jeg syns er interesant (torpedodeler :) )så tenker jeg at det kanskje ikke er nødvendig å legge ut dette, men det er antagelig det som er problemet, at andre også tenker slik og de lar kanskje være og legge noe ut.
Kom igjen skriv, legg ut bilder og delta i diskusjonene! :bra:
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Noen ganger når jeg legger ut noe som kanskje bare Natter og jeg syns er interesant (torpedodeler :) )så tenker jeg at det kanskje ikke er nødvendig å legge ut dette
Ooops: Slike tanker får du bare kutte ut umiddelbart! PDT_Armataz_01_18

Har ikke merket/reflektert så mye over manglende aktivitet. Turer hvor en samler dokumentasjon og bilder er jo nødvendigvis litt sesongbetont aktivitet (med vår/vinter som naturlige "topper"). Ellers foretrekker jeg helt klart lite og relevant/interessant aktivitet fremfor mye/"verdiløs"...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Ellers foretrekker jeg helt klart lite og relevant/interessant aktivitet fremfor mye/"verdiløs"...
Spørs hvordan en måler 'verdien' da :-) Om en legger ut noe som ikke avstedkommer noen gode diskusjoner eller konstuktive innspill, i det hele tatt, er det da automatisk å regne som verdiløst - eller er det bare 'spilt tid' ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Erik H wrote:Det går vel ikke en dag uten at jeg selv tenker på hva som skal til for å opprettholde interessen for kystfort.

Jeg er veldig glad for alt det vi har oppnådd i de siste tre fire år med tanke på alt det vi har funnet, dokumentert og skrevet om. At de de samme opplysningene blir brukt av diverse etater for å finne og destruere objektene er vel i seg selv demotiverende. Man skal ikke utelukke at slike ødeleggelser legger en demper på stemningen. Vi eier jo ikke disse, men har inntrykk av at mange setter pris på at slikt bevares for ettertiden for å minne oss om en tid vi ikke ønsker tilbake.
Jeg skal ikke dra inn slike ting som at forsvaret bygges ned og at den generelle befolkning snart ikke har noe forhold til hva ordet «forsvarsvilje» betyr. Jeg bare håper i det lengste at den jobben vi har gjort, og fremdeles gjør, er med å opprettholde interessen for de lokallag som tar seg tid til å bevare de mange kystfort som ennå eksisterer.

Med snart tre tusen registrerte og bare rundt hundre aktive så blir det mye av de samme folka som stiller spørsmål og svarer. Et forum bør ha 5 prosent aktive(etter hva jeg har lest) og vi er vel ca. der. Det er på 10 % at man virkelig kan se et levende forum. At Facebook har 120 betyr bare at noen har funnet veien på en sosial plattform man er mer aktiv på. Men bare for å si det med en gang… det er ikke mye aktivitet på FB heller. Forumet vil fremdeles være den beste arena.
Så hvor går egentlig veien? Som nevnt så tenker jeg på det nesten hver dag, men som mange andre så kommer man i tidsklemma og man klarer ikke helt å fokusere på hva man kan gjøre. Selvsagt har jeg mange ideer, men vi driver jo ikke med noen forening hvor man har møtet og folk som tar på seg diverse oppgaver for å opprettholde driften. Hadde jeg hatt kystfort.com som jobb så ville jeg alene konsentrert meg om oppgaven med å bevare kystfort og lignende krigsminner, men jeg vant ikke i lotto sist heller.

Slik jeg ser det er det ikke bare du men også medlemmene som må anstrenge seg for at forumet skal bli best mulig. Det er utrolig mange tema som kan tas opp, og som har, i det minste en liten relasjon til tyske kystfort. De som sitter med spørsmål, bare spør, men skriv litt mer, for eksempel en liten historie om hvorfor de lurer på akkurat det de vil spørre om. Og bruk bilder, Jeg er sikker på at det er mange som har både historier og bilder som kan være av interesse for andre.
Siden vi er spredt over hele landet er det en ting som kan være greit å gjøre, ta bilder.
Jeg har irritert meg grønn når noen skriver om ting som blir slettet eller murt igjen, det nytter ikke bare å være forbannet og skrive hvor sur du er og sende grinefjes. Bor du i nærheten så dra ut og ta bilder slik at det ihvertfall på forumet er tilgjengelig informasjon etter at stedet er planert. Er du tidsnok ute ser jeg det ikke umulig at du ved å ta kontakt med Skifte eller entreprenør om tillatelse kan få lov til å ta bilder. Bare spør høflig og forklar hvorfor så er det utrolig hva du kan oppnå. Men bruk et brukbart kamera, telefonen holder ikke mål i mørk betong,
Vi brukere har et flott forum, la oss gjøre noe for å holde det slik.

ervold

Uansett så må jeg ta en kraftanstrengelse med å forbedre nettsiden og forumet. Forumet bør ryddes litt opp i og jeg kunne sikkert ha sendt ut en nyhetsmail til de tre tusen epostene jeg har. (vekker alltid opp noen døde da). Nå som kystfortkartet snart er ferdig så vil jeg i det minste ha en nyhet å komme med. Og hvis jeg klarer å lage en nytt design for hovedsiden så har jeg to nyheter.. Hvis noen har WordPress erfaring så er det bare å sende PM! Jeg er nedlesset i arbeid.

Til de som savner den årlige bunkerTour så skulle jeg ha vært mer aktiv. Jeg kan bare si at det blir megaTour til Harstad neste år. Ser ut som det blir på slutten av mai :gutta: .
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ervold wrote:
Erik H wrote:Det går vel ikke en dag uten at jeg selv tenker på hva som skal til for å opprettholde interessen for kystfort.

Jeg er veldig glad for alt det vi har oppnådd i de siste tre fire år med tanke på alt det vi har funnet, dokumentert og skrevet om. At de de samme opplysningene blir brukt av diverse etater for å finne og destruere objektene er vel i seg selv demotiverende. Man skal ikke utelukke at slike ødeleggelser legger en demper på stemningen. Vi eier jo ikke disse, men har inntrykk av at mange setter pris på at slikt bevares for ettertiden for å minne oss om en tid vi ikke ønsker tilbake.
Jeg skal ikke dra inn slike ting som at forsvaret bygges ned og at den generelle befolkning snart ikke har noe forhold til hva ordet «forsvarsvilje» betyr. Jeg bare håper i det lengste at den jobben vi har gjort, og fremdeles gjør, er med å opprettholde interessen for de lokallag som tar seg tid til å bevare de mange kystfort som ennå eksisterer.

Med snart tre tusen registrerte og bare rundt hundre aktive så blir det mye av de samme folka som stiller spørsmål og svarer. Et forum bør ha 5 prosent aktive(etter hva jeg har lest) og vi er vel ca. der. Det er på 10 % at man virkelig kan se et levende forum. At Facebook har 120 betyr bare at noen har funnet veien på en sosial plattform man er mer aktiv på. Men bare for å si det med en gang… det er ikke mye aktivitet på FB heller. Forumet vil fremdeles være den beste arena.
Så hvor går egentlig veien? Som nevnt så tenker jeg på det nesten hver dag, men som mange andre så kommer man i tidsklemma og man klarer ikke helt å fokusere på hva man kan gjøre. Selvsagt har jeg mange ideer, men vi driver jo ikke med noen forening hvor man har møtet og folk som tar på seg diverse oppgaver for å opprettholde driften. Hadde jeg hatt kystfort.com som jobb så ville jeg alene konsentrert meg om oppgaven med å bevare kystfort og lignende krigsminner, men jeg vant ikke i lotto sist heller.

Slik jeg ser det er det ikke bare du men også medlemmene som må anstrenge seg for at forumet skal bli best mulig. Det er utrolig mange tema som kan tas opp, og som har, i det minste en liten relasjon til tyske kystfort. De som sitter med spørsmål, bare spør, men skriv litt mer, for eksempel en liten historie om hvorfor de lurer på akkurat det de vil spørre om. Og bruk bilder, Jeg er sikker på at det er mange som har både historier og bilder som kan være av interesse for andre.
Siden vi er spredt over hele landet er det en ting som kan være greit å gjøre, ta bilder.
Jeg har irritert meg grønn når noen skriver om ting som blir slettet eller murt igjen, det nytter ikke bare å være forbannet og skrive hvor sur du er og sende grinefjes. Bor du i nærheten så dra ut og ta bilder slik at det ihvertfall på forumet er tilgjengelig informasjon etter at stedet er planert. Er du tidsnok ute ser jeg det ikke umulig at du ved å ta kontakt med Skifte eller entreprenør om tillatelse kan få lov til å ta bilder. Bare spør høflig og forklar hvorfor så er det utrolig hva du kan oppnå. Men bruk et brukbart kamera, telefonen holder ikke mål i mørk betong,
Vi brukere har et flott forum, la oss gjøre noe for å holde det slik.

ervold

Uansett så må jeg ta en kraftanstrengelse med å forbedre nettsiden og forumet. Forumet bør ryddes litt opp i og jeg kunne sikkert ha sendt ut en nyhetsmail til de tre tusen epostene jeg har. (vekker alltid opp noen døde da). Nå som kystfortkartet snart er ferdig så vil jeg i det minste ha en nyhet å komme med. Og hvis jeg klarer å lage en nytt design for hovedsiden så har jeg to nyheter.. Hvis noen har WordPress erfaring så er det bare å sende PM! Jeg er nedlesset i arbeid.

Til de som savner den årlige bunkerTour så skulle jeg ha vært mer aktiv. Jeg kan bare si at det blir megaTour til Harstad neste år. Ser ut som det blir på slutten av mai :gutta: .
Ser ut som at jeg la innlegget midt inne i postingen din. Det var ikke meningen.
ervold
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:
Natter wrote:Ellers foretrekker jeg helt klart lite og relevant/interessant aktivitet fremfor mye/"verdiløs"...
Spørs hvordan en måler 'verdien' da :-) Om en legger ut noe som ikke avstedkommer noen gode diskusjoner eller konstuktive innspill, i det hele tatt, er det da automatisk å regne som verdiløst - eller er det bare 'spilt tid'?
Nei, for all del! Muligens litt klønete formulert, men tenkte primært kvalitet vs kvantitet (1 post med interessant info kan fort drukne i 20 poster med linker til ymse nyhetssaker, som i alle fall jeg opplever mer som "spam").
ervold wrote:Jeg har irritert meg grønn når noen skriver om ting som blir slettet eller murt igjen, det nytter ikke bare å være forbannet og skrive hvor sur du er og sende grinefjes. Bor du i nærheten så dra ut og ta bilder slik at det ihvertfall på forumet er tilgjengelig informasjon etter at stedet er planert. Er du tidsnok ute ser jeg det ikke umulig at du ved å ta kontakt med Skifte eller entreprenør om tillatelse kan få lov til å ta bilder. Bare spør høflig og forklar hvorfor så er det utrolig hva du kan oppnå.
Godt sagt :)
ervold wrote:Men bruk et brukbart kamera, telefonen holder ikke mål i mørk betong,
Tja, de fleste telefoner kommer jo i dag med kamera som langt overgår det som dedikerte kameraer kunne fremvise for bare kort tid siden. Det er vel primært lyskilde/blits som er for dårlig på disse..?

Jeg er er håpløst dårlig som fotograf med svært lite "fagkunnskap", og da hjelper det lite med allverdens dyrt utstyr PDT_Armataz_01_18
Har riktignok tatt et par kurs og fått litt teori innenbords ift. blenderåpning/lukkertid, men erfaringsmessig er det "auto" valget som brukes mest og gir best resultat uansett kamera. Etter at jeg kjøpte en Canon HF-DC1 blir speilrefleks med ørten objektiver og tung blitz stadig oftere liggende igjen hjemme, til fordel for et lite kompaktkamera og nevnte blitz (som kan slaves til alle kameraer som har innebygd blitz). Ikke bare blir bildene bedre, men jeg slipper flere kg å bære, samt risikerer mindre ift. skader: Prisen på de tre objektivene jeg ødela ila. fjorårets ferie kunne gitt meg 7-8 greie kompaktkamera (kan i den forbindelse nevne at varmen på Kreta tok knekken på 2stk. Canon Ixus 105, slik at jeg måtte klare meg med min Samsung Galxy SII telefon siste dagen - alle bildene jeg lastet opp i "Kreta-tråden" er tatt med sistnevnte :) ).
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Kan være litt farlig å begynne med å gi karakter på innlegg tror jeg, det en person kan se på som verdiløst og spam, kan av andre ses på som nyttig. Det er ikke alle her inne som sitter på så mye detaljekunskap om spesifikke ting, og kanskje de føler at de vil bidra på sin måte. Det kan fort bli drepen for et forum når folk begynner å ytre irritasjon over unødvendige linker osv, kanskje man skal være litt forsiktig med det. Det er jo sånn at man selv velger hva man vil lese :) De fleste opplever vel nedganger og oppganger på forum, og spesielt utsatt er kanskje forum hvor man må ut i naturen for å få tak i stoff, noe som kan være en utfordring for enkelte landsdeler :) Vi får alle grave dypere i bildebunkene, det må da finnes litt betong der enda som er av interesse ;)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Slik eg har skjønt det ,så er sommeren en dårlig tid på året for å lete etter levninger/rester fra krigen,
p.g.a trær og vegetasjon i full blomst . Høst,vinter og vår er vist den mest aktive tiden for leting
etter krigsminner. Den lave aktiviteten hittil i høst må nok det regnfulle været ta mye av skylden for .
På f.eks. haugalandet har det nå regnet nesten en måned i strekk og da frister ikke lange turer på jakt etter skjult betong .
Vi får håpe på bedre vær så vil nok aktiviteten oke etterhvert .
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”