ID: JU 52 Transport , hvor ?

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
John

Hei!

Har hatt dette bildet liggende en stund og jeg lurer på om noen kan identifisere stedet bildet er tatt.
Kan dette være nær Fornebu?

Står Federal Lastebiler på skiltet til høyre.

Takker !
Attachments
JU 52 Transport - 2.JPG
JU 52 Transport - 2.JPG (122.23 KiB) Viewed 2092 times
Stutzpunkt
Moderator

Kanskje dette er det samme flyet? :-) Muligens mye å håpe på, men jeg synes kamuflasjen rundt tårnskytteren hadde en viss match. Bildet mitt er tatt i Oslo 18.juni 1940.
Attachments
Image1.jpg
Image1.jpg (109.2 KiB) Viewed 2084 times
Mvh
Tormod
Natter

Stutzpunkt wrote:Kanskje dette er det samme flyet? :-) Muligens mye å håpe på, men jeg synes kamuflasjen rundt tårnskytteren hadde en viss match. Bildet mitt er tatt i Oslo 18.juni 1940.
Mangler ikke flyet på siste bildet antennen bak cockpit? Kamuflasjeskjemaene var vel også standardiserte (innen samme tidsperiode / region)?
Stutzpunkt
Moderator

Du har helt rett angående "loop"-antennen, dermed er det ikke det samme flyet :-) Når det gjelder kamuflasjen så er det en sannhet med modifkasjoner; bølgene i kamuflasjen ble på ingen måter malt likt på flyene. Her kunne det være store variasjoner.
Mvh
Tormod
Espen K

Jeg har funnet ut at det var Øivind Holtans bilverksted (Holtan Last AS) i Skippergata 44, Oslo som solgte Federal lastebiler under okkupasjonen.
Så det har nok ikke relevans til stedet bildet er tatt utenom at de hade en reklame plakat der på den tiden.
Furumo

Dette bildet tror jeg er tatt nær Stabekk/Lysaker der Gamle Drammensaei tar av fra Professor Kohts vei.
Espen K

Furumo wrote:Dette bildet tror jeg er tatt nær Stabekk/Lysaker der Gamle Drammensaei tar av fra Professor Kohts vei.
Der har du nok helt rett :bra:

Men hva gjorde det flyet der?
Attachments
flytransport.jpg
flytransport.jpg (151.52 KiB) Viewed 2020 times
John

Hei og Takk for alle svarene :-) !

Da tror jeg vi har stedfestet hvor bildet er tatt så da gjenstår i grunn:
1. Hvor kommer flyet fra, er det en havn eller flyplass i nærheten av dette stedet?
2. Hvilken avdeling tilhørte flyet? Koden er knapt lesbar, noe som var typisk på disse Ju52.

Mvh
John Fredrik
Furumo

Flyskroget har nok mest sansynlig kommet med jernbane til Stabekk jernbanestasjon for å fraktes videre til Fornebu flyplass.
Magnum

Stutzpunkt wrote:Kanskje dette er det samme flyet? :-) Muligens mye å håpe på, men jeg synes kamuflasjen rundt tårnskytteren hadde en viss match. Bildet mitt er tatt i Oslo 18.juni 1940.
Hej!
Går det att identifiera vart i Oslo fotot är taget?
Den enda ledtrådar är väl "linje 11" som det står på trikken och andra huset på vänster sida som verkar ha höga fönsterbågar/portaler ...
/Magnum
Ole

Magnum wrote:
Hej!
Den enda ledtrådar är väl "linje 11" som det står på trikken och andra huset på vänster sida som verkar ha höga fönsterbågar/portaler ...
/Magnum
Det er vel Karl Johans gate med Stortinget i bakgrunnen.
Magnum

Ole wrote:
Magnum wrote:
Hej!
/Magnum
Hej!
Är tveksam till det ... men kan naturligtvis ha fel :?
Magnum

Magnum wrote:
Ole wrote:
Magnum wrote:
Hej!
/Magnum
Hej!
Är tveksam till det ... men kan naturligtvis ha fel :?
Hej!
Du har rätt!
Kollade på Google Maps och det stämmer att det är Karl-Johans Gate :rodme:
/Magnum
Attachments
Karl-Johans Gate
Karl-Johans Gate
trikken.jpg (140.58 KiB) Viewed 1986 times
Espen K

John wrote:Hei og Takk for alle svarene :-) !

2. Hvilken avdeling tilhørte flyet? Koden er knapt lesbar, noe som var typisk på disse Ju52.

Mvh
John Fredrik
det kan se ut som det sluttet på HS, men det er jaggu ikke lett å se
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”