Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
2/516 Ramstad / Forholten ?
Hvilket kystfort ?
- Attachments
-
- Fråga3.jpg (260.44 KiB) Viewed 1523 times
Helt klart, din tur 

Natter har kanskje tatt natta.. eller så er han på überTour... 
...så jeg smetter inn en Quiz
Hvilket støttepunkt? (dvs.. hva ser man av støttepunktet og hvor)
bildet tatt ca. 60 tallet.. ukjent
Erik

...så jeg smetter inn en Quiz
Hvilket støttepunkt? (dvs.. hva ser man av støttepunktet og hvor)
bildet tatt ca. 60 tallet.. ukjent
Erik
- Attachments
-
- kystfortquiz.jpg (179 KiB) Viewed 1439 times
Uh... det er vel helst det førsteErik H wrote:Natter har kanskje tatt natta.. eller så er han på überTour...

Sorry - gikk helt i glemmeboken den, men det er åpenbart laber aktivitet her nå siden det gikk over to uker før sjefen måtte ta affære

Det er jo nesten 5000 innlegg på denne tråden.. noen tar vel en pause. 
vel, må vel hinte litt her? Bildet er fra Trøndelag et sted
Erik

vel, må vel hinte litt her? Bildet er fra Trøndelag et sted
Erik
Dette ligner på mye, men gjetter på følgende: Helt til høyre nær horisonten er Kjeungskjær fyr, som er en severdighet, men intet støttepunkt. Nær horisonten til venstre for midten av bildet ligger Storfosna, HKB 19/975, nær midten den lave og bebygde delen av Storfosna, videre mot venstre den høyere halvøya som ligger nærmest Garten. Bildet er nok tatt nær Lærberen, den er nok bak ryggen på fotografen, og flystripa (Ørland Hovedflystasjon) er et sted mellom de borterste husene og strandkanten (Grandvika). Omtrent midt mellom Kjeungskjær og Storfosna ser vi en mørk kolle/odde bak et stort hvitt tak. Dette er 18/975 Hoø, populært sted også for Forsvaret for div antiluftskyts etter krigen. Hele terrenget vi ser på bildet hadde forøvrig et utall luftvernstillinger synlige i 1960 som nærforsvar for den tyske flyplassen. Svært mye av dette er nå fjernet eller overfylt med masse. De fredede Messerschmitthangarene burde også være synlige, nær midten av bildet, men jeg klarer ikke å se dem.
Navnet på støttepunktet er ifølge Kystfortkartet Festung Ørland. omfatter alle ovennevnte installasjoner unntatt Storfosna, men har i tillegg med 16/975 Hovde (Utenfor venstre billedkant) samt hele infrastrukturen for flyplassen inkl drivstoffanlegg ("Milliontanken") også utenfor venstre billedkant.
Navnet på støttepunktet er ifølge Kystfortkartet Festung Ørland. omfatter alle ovennevnte installasjoner unntatt Storfosna, men har i tillegg med 16/975 Hovde (Utenfor venstre billedkant) samt hele infrastrukturen for flyplassen inkl drivstoffanlegg ("Milliontanken") også utenfor venstre billedkant.
takk for utfyldende forklaring.. en god beskrivelse over området.
Jeg var nok litt uspesifisert på hvilket område jeg mente på bildet, men det støttepunktet er i forkant (og ikke i bakkant på bildet.. der er det jammen meg mange hauger med div div).
Hele området er Festung Örlandet, men det er selve støttepunktet jeg vil ha. Det er mulig å se en panserkuppel på bildet
Vi rangerer de forskjellige områder med
Widerstandsnest eller Wn (bittelite forsvarsområdet)
Stützpunkt (befestet mindre område med tyngre våpen, gjerne i kombinasjon av flere Wn).
Festung (Stort befestet område som var viktig å holde).
Erik
Jeg var nok litt uspesifisert på hvilket område jeg mente på bildet, men det støttepunktet er i forkant (og ikke i bakkant på bildet.. der er det jammen meg mange hauger med div div).
Hele området er Festung Örlandet, men det er selve støttepunktet jeg vil ha. Det er mulig å se en panserkuppel på bildet
Vi rangerer de forskjellige områder med
Widerstandsnest eller Wn (bittelite forsvarsområdet)
Stützpunkt (befestet mindre område med tyngre våpen, gjerne i kombinasjon av flere Wn).
Festung (Stort befestet område som var viktig å holde).
Erik
Håpet at noen trøndere skulle ta denne. Har vært besøkt en del, Regelbau ditt og datt.. ikke langt unna Lerberen
Erik
Erik
innertierR634 på Stützpunkt Berg

Din tur Jørn
E