Det var mye folk i Syreneset idag .
Mye godt arbeid er også lagd ned med rydding nedenfor Fortet ser jeg.
HKB 3./978 Syre
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Det var folk over alt på fortet i dag ,så da ble det en tur i skogen ,øst for fortet.
Eg fulgte stien som går forbi der vakthytta stod. Tenkte eg skulle se om der var noe å finne.
Eg kom ikke langt inn i skogen før eg fikk øye på noe oppe på en fjellhylle som kunne minne om betong.
Eg fulgte stien som går forbi der vakthytta stod. Tenkte eg skulle se om der var noe å finne.
Eg kom ikke langt inn i skogen før eg fikk øye på noe oppe på en fjellhylle som kunne minne om betong.
Last edited by Henning Dalsvåg on 01 Apr 2013 6:00, edited 2 times in total.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Da må eg nok ta et nytt bilde i den retningen. De bildene eg tok var ment for å legges ut på forumet og da nytter det ikke med 10.1 mega pixels bilder...Maglite wrote:Henning.
Hvis du studerer bildene du tok da du stod oppå kommandobunkeren og så sørover så ser du muligens en gjenstand i bruk som er kodet og laget i begynnelsen av ww2.
Jeg var for langt borte til å gi deg et hint.
Regner med at den gjenstanden er nede i den vika et sted. Får sjekke en dag .
Mvh Henning Dalsvåg
Neida -det nytter ikke senere . Gjenstanden var der bare igår . Du så den men tror ikke du var klar over hva det var du så.
Det er mulig du tok bildet for høyt.
Det var en kikkert fra krigen som var i bruk nedenfor kanonstillingen som du stod og så mot og tok bilder sørover på samme tid som tankbåten kom inn fra sør ute i horisonten .
Det er mulig du tok bildet for høyt.
Det var en kikkert fra krigen som var i bruk nedenfor kanonstillingen som du stod og så mot og tok bilder sørover på samme tid som tankbåten kom inn fra sør ute i horisonten .
- Henning Dalsvåg
Den kikkerten la eg ikke merke til .
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
På torsdag som var fant eg ut at der var dreneringsrør på taket til komanndobunkeren.
Mvh Henning Dalsvåg
Fin tur på lørdag Henning ! Virkelig godt gjort å få øye på den sMG-posten ute i ur-skogen, det må jeg siHenning Dalsvåg wrote:Det var folk over alt på fortet i dag ,så da ble det en tur i skogen ,øst for fortet.

Og det flotte steinryddearbeidet ved de to R 655 'ene for kanon 2&3 står det respekt av

Kanskje noen i oppryddingsgjengen har en 4x4 med kraftig winch ? - så du kunne fått hjelp til å få ut de store steinene noen har strevd fælt med å velte ned der

mvh
KOS
ps. Og endelig kom også jeg og meg ut til lyskasteren med agregat

Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

- Henning Dalsvåg
Etter mye fram og tilbake så kom vi oss da ut til lyskasteren . Terrenglabyrint...
Mvh Henning Dalsvåg
Tillater meg "litt klipp og lim fra tidligere:"
"Det er litt nærforsvar sør og sør/øst for kanon 5. Det ligger en MG- stilling inne i skogen mot sør/øst. Denne har også dekningsrom.
Er den nevnt tidligere ?
Så også utsprengt kvadratisk "hull" i berget litt sør for kanon 5, kanskje 40 meter mot sør. (Inne blant trærne) - Løp rundt (bokstavelig) før en søndagsmiddag for noen måneder siden, slik at avstandsbedømmelsen kan være ukorrekt.
"Hullet" så ut til å passe til en eller to pers.
Skogplantingen på Syre har virkelig rotet til utsikten i dette området. "
Godt at Henning har kommet seg ut i grønska og fått tatt bilder! Så du noe til den andre stillingen, Henning? Det utsprengte hullet, som ligger litt nærmere kanon 5?
Hand
"Det er litt nærforsvar sør og sør/øst for kanon 5. Det ligger en MG- stilling inne i skogen mot sør/øst. Denne har også dekningsrom.
Er den nevnt tidligere ?
Så også utsprengt kvadratisk "hull" i berget litt sør for kanon 5, kanskje 40 meter mot sør. (Inne blant trærne) - Løp rundt (bokstavelig) før en søndagsmiddag for noen måneder siden, slik at avstandsbedømmelsen kan være ukorrekt.
"Hullet" så ut til å passe til en eller to pers.
Skogplantingen på Syre har virkelig rotet til utsikten i dette området. "
Godt at Henning har kommet seg ut i grønska og fått tatt bilder! Så du noe til den andre stillingen, Henning? Det utsprengte hullet, som ligger litt nærmere kanon 5?
Hand
- Henning Dalsvåg
Uten de trærne så hadde eg og KOS kansje sett noe ...
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Denne du tenkte på Hand ?Så også utsprengt kvadratisk "hull" i berget litt sør for kanon 5, kanskje 40 meter mot sør
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
En historie fra syre om de russiske fangene som bygde HKB syre.
(En moderator får vurdere om denne avisartikkelen hører hjemme i denne tråden)Mvh Henning Dalsvåg