Storfosna Kystfort

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Det var en lang vandring, men sannelig verd det. På kystfortet her utpå er det ikke store avstanden mellom tidligere tyske innstallasjoner og bunkere. Så det er igrunn ikke så vanskelig å finne dem, med unntak av vegetasjonen, da.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

De to siste bildene, jeg lurer på om det kan være en Flak kanon-stilling - det var fem 20mm Flak kanonerstillinger i tårn på Valberget. Ser ikke mye av det i dag, vet dere av slike tårn? (Noen som evt. har bilder av slikt?)
Flere bilder kommer, men nå er det sent...
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Skal si det var mye rart og finne, synes jeg husker at det var et annet fengsel også - bare mer tettere og mindre enn det andre. Sikkert bare noe jeg husker feil. Ellers har tidens tann tæret på den siden de tre siste åra :? Den nest siste installasjonen, er den en "vaktbu" eller noe form for "straffebu"? Ang. tunnelanlegget, det kan kanskje være en ide at et par få bunkere-"jegere" tar en nærmere titt på det sammen - hvordan det er nå. Høres det som noen god ide, Erik H?
MKA3/505
Posts: 6
Joined: 17 Jun 2006 11:42

Den "minibukeren" tipper jeg er et røykeri (for røyking av fisk/kjøtt), var veldig vanlig med slike i nærheten av forlegningsbrakker.
Flere som har bunker i kjelleren?:-)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Camilla. en lang rekke flotte bilder du har tatt. jeg håper vi får til en tur dit til "Bunker Tour", kunne være fint å se plassen igjen, det er nå 12 år siden jeg var der sist.
Men finner man plattene til de 5-6 kanonene som sto der? var de på toppen? jeg kan heller ikke huske å ha sett noe observasjonsbunker der ...har du sett noe av denne?

ErikH
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Takker, takker...Ja, det kan bli riktig så spennende det. Tia vil vise :)
Ang. plattene, så har jeg ikke funnet noen av dem - hørtes litt mye ut med 6 flak-stillinger på Valberget. Men det var et viktig utgangspunkt for tyskerne.
Observasjonsbunker? Hmmm...nei, tror ikke det...kan muligens ha vært det da, men...
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg er også nysjerrig på den sokkelen du spør om oppe på siden. Det står noe lignende på Løkhaug og sikkert andre steder også (se bilde). Dette er jo ikke et normalt feste for en Flak, men kanskje eksisterte det noen uvanlige utgaver.... Er det mer enn ett slikt feste?
Det er en del annet utstyr som også følger en Flak-stilling. Så som lytteapparat, lyskaster, avstandsmåler og kraftige store nattkikkerter.
Mulige aspiranter her?

JørnN
Attachments
IMG_3402 Løkhaug.jpg
IMG_3402 Løkhaug.jpg (168.13 KiB) Viewed 785 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette er en stand for 2cm FLAK 30. Det er dog min mening. Det som "manger" iforhold til de mange andre jeg har sett er merkene etter føttene på kanonen. Det pleier å være merker etter disse, men det var mulig de hadde forskjellige måter å feste den på.

her er bilder fra en fin-fin nettside.
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... Flak30.htm

Erik H
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

For Storfosna sin del hadde vi 20mm FLAK C/38, fem på Valberget.
Og en på Steinan, samt seks 15cm eks-Joguslaviske Skoda kanoner,
disse var vel helst plassert oppe på Klumpan med sikt for inn mot
Kråkvågsfjorden. Inngangen til Trondheimsfjorden. Disse tårnene
er ettter min mening noe for lite til slike grove kanoner av det
kaliberet, og mange av stillingene er annerledes. Det kan være
noe senere modifaksjoner fra forsvarets side etter overtakelsen i
etterkrigstiden.

Til JornN:

Ja, det finnes omtrent to slike fester oppe på Steinan, medregnet
den på bildet over. Disse to kanonstillingene er ikke like store i
størrelse som de andre.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Når det gjelder denne trekanta betongen så kan det også være en stand for en lyskaster montert mye på samme måte som en 2 cm flak kanon. glemte nesten at det også kan være et alternativ.

Hvis det er en lystkaster så kan det jo være spor etter en strømkilde?

Erik H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Det er riktig - da må det nesten finnes spor etter en mindre bunker eller brakke/skur i nærheten av stillingen, som har huset et aggregat. Små dekningsrom for drivstoffkanner spredt rundt, eller et større depot/hule for det samme, vil også være en indikasjon.
Til Camilla: Har du funnet noen konstruksjoner som antyder en slik bruk?

JørnN
JornN
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Hei Jørn, hvis jeg forstår inlegget riktig så spør du nå om jeg har sett noe som kan ha tydet på konstruksjoner som var strømdrivende som aggregathus o.l. Nei, de nærmeste konstruksjonene innenfor noen meters omkrets er noen tilfluktsrom, nærfosvarstilling og noe som ligner en utkikkspost mot havet.
Men jeg vet ut ifra et utdrag fra F-F 15/06 at det var to lyskasterbatterier på Lyngholmen og en haug mellom Sør-og Nordskaret i Melskaret. Et gjenværende vitne har tatt meg med og snakket om disse, samt annet fra krigens dager.
EDIT: Jeg glemte forresten å nevne at aggregatet el. aggregatene var
trygt inne i tunnelanlegget på Steinan.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Begynner å bli noen år siden jeg var på storfosna sist. Det jeg husker spesielt fra den gangen var at jeg og pappa snek oss under gjerde til forsvaret sitt område. Vet noen om dette området fortsatt er i bruk. Husker at tunnelen der var operative med lys.
Tenker meg en tur utover til sommeren og håper da at jeg også rekker en tur innom Austrått fort.

Noen som vet om forsvaret har herja mye på storfosna med betong eller ødelagt ting på andre måter i det senere årene? Tenker da spesielt på de 10 siste årene.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Webside med historier fra krigens dager...
http://www.storfosnakystbatteri.com/
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”