Ferie 2009-2022 (Kreta)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Noen tips ift dokumentasjon for kreta-farere...
"After the Battle 47 - Invasion of Crete 1941" (Battle of Britain publishing, 1985) - Har nevnt dette magasinet tidligere (4 utgaver årlig), hvor en har fokus på "før/nå" dokumentasjon, og bla driver research for å finne ut av hvor bildene fra krigen er tatt og vise hvordan stedene ser ut i dag. Denne utgaven tar primært for seg den tyske luftbårne invasjonen, så det er ikke så mye å se av tyske bunkere etc, men likevel god dokumentasjon på historisk viktige steder som en kan utforske om interessen er der.
Av arkivmateriale kan spesielt nevnes følgende fra NARA:
RG242 T-78 Roll 630 (bla mange kart som viser støttepunkter og Wn, samt flere bilder av fortifikatoriske anlegg)
RG242 T-311 Roll 173 (krigsdagbøker, rapporter over utbygging av festningsanlegg mm)
"After the Battle 47 - Invasion of Crete 1941" (Battle of Britain publishing, 1985) - Har nevnt dette magasinet tidligere (4 utgaver årlig), hvor en har fokus på "før/nå" dokumentasjon, og bla driver research for å finne ut av hvor bildene fra krigen er tatt og vise hvordan stedene ser ut i dag. Denne utgaven tar primært for seg den tyske luftbårne invasjonen, så det er ikke så mye å se av tyske bunkere etc, men likevel god dokumentasjon på historisk viktige steder som en kan utforske om interessen er der.
Av arkivmateriale kan spesielt nevnes følgende fra NARA:
RG242 T-78 Roll 630 (bla mange kart som viser støttepunkter og Wn, samt flere bilder av fortifikatoriske anlegg)
RG242 T-311 Roll 173 (krigsdagbøker, rapporter over utbygging av festningsanlegg mm)
- Attachments
-
- IMG_3469.jpg (254.71 KiB) Viewed 1549 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Her er også en oversikt over tyske batterier på Kreta som ikke er lokalisert pd (sammenstilt fra flere kilder, med noe motstridende informasjon ift batterinummer etc).
Det er usedvanlig utfordrende å finne disse gitt bla:
* De aktuelle områdene er kraftig utbygd etter krigen, og kombinert med formodentlig relativt enkel fortifikatorisk etablering i sin tid er det mao få (om noen) rester å finne i dag for de fleste batteriene
* Den tyske navngivningen av batteriene var formodentlig like "tilfeldig" på Kreta som i Norge, men adskillig vanskeligere ift sporbarheten gitt et utall forskjellige skrivemåter på stedsnavnene (både på gresk og engelsk...).
Om noen vil bidra med litt detektivarbeid er det bare å gå i gang
EDIT 2014-05-19: Oppdatert tekstfil!
Det er usedvanlig utfordrende å finne disse gitt bla:
* De aktuelle områdene er kraftig utbygd etter krigen, og kombinert med formodentlig relativt enkel fortifikatorisk etablering i sin tid er det mao få (om noen) rester å finne i dag for de fleste batteriene
* Den tyske navngivningen av batteriene var formodentlig like "tilfeldig" på Kreta som i Norge, men adskillig vanskeligere ift sporbarheten gitt et utall forskjellige skrivemåter på stedsnavnene (både på gresk og engelsk...).
Om noen vil bidra med litt detektivarbeid er det bare å gå i gang

EDIT 2014-05-19: Oppdatert tekstfil!
- Attachments
-
- Tyske batterier på Kreta som ikke er lokalisert.txt
- (3.47 KiB) Downloaded 45 times
-
- Antikke severdigheter på Kreta som ikke er lokalisert.txt
- (3.06 KiB) Downloaded 39 times
Last edited by Natter on 19 May 2014 17:57, edited 2 times in total.
-
Du gjør en kjempejobb med dette, men det har jeg sagt før.
Her er i hvert fall Stutzpunkt Mastabes ifølge kartene jeg lastet ned fra en link lenger opp:
https://goo.gl/maps/s0XDi
De fleste stillingene lå over de to veikryssene midt i bildet. Men jeg regner med at så og si alt her er borte på grunn av husbygging. Er man heldig kan det kanskje være noe rester av WN'et syd for støttepunktet, mellom støttepunktet og bekken nord for europaveien. Der er det fortsatt noe dyrket mark, men sjansen for å finne noe er vel liten.
Utrolig flotte kart du la ut der. Hadde det vært slike for hele Norge så hadde vel letingen her hjemme gått mye lettere. Jeg skal se om jeg får tid til litt mer detektivarbeid senere, men nå må jeg planlegge litt for en tur til Kristiansandsområdet.

Her er i hvert fall Stutzpunkt Mastabes ifølge kartene jeg lastet ned fra en link lenger opp:
De fleste stillingene lå over de to veikryssene midt i bildet. Men jeg regner med at så og si alt her er borte på grunn av husbygging. Er man heldig kan det kanskje være noe rester av WN'et syd for støttepunktet, mellom støttepunktet og bekken nord for europaveien. Der er det fortsatt noe dyrket mark, men sjansen for å finne noe er vel liten.
Utrolig flotte kart du la ut der. Hadde det vært slike for hele Norge så hadde vel letingen her hjemme gått mye lettere. Jeg skal se om jeg får tid til litt mer detektivarbeid senere, men nå må jeg planlegge litt for en tur til Kristiansandsområdet.
Jeg har allerede lekt meg litt med å lage et kartoverlay av det tyske kartet for Verteidigungsbereich Iraklion, og studert området på Google Maps, men å finne evt eksisterende betongrester der i dag må være som å lete etter den berømmelige nålen (uten å være sikker på om "nålen" i det hele tatt finnes...).Rock'n Roll wrote:Her er i hvert fall Stutzpunkt Mastabes ifølge kartene jeg lastet ned fra en link lenger opp:
NB: Jeg la på noen ekstra posisjoner i dag og har oppdatert filene i posten lengre opp!
Ja, gode kart er absolutt til hjelp. Kreta-kartene kommer fra NARA T-78 Roll 630, men er dessverre ikke av spesielt god kvalitet... I denne rullen er det også flere dokumenter med bilder relatert de nummererte punktene på første side i PDF-filen jeg la ut. De er heller ikke av god kvalitet, men jeg har fått hjelp av en greker på Axis-forumet (bosatt på Kreta) til å identifisere disse stedene omtrentlig (har også fått en del "nå-bilder" fra ham, som jeg - når kapasiteten er der - tenkte å sette sammen med de tyske bildene). Håpte å få oppsøkt stedene selv ila de kommende to ukene, men tror ikke formen tillater de utfluktene jeg hadde opprinnelig hadde sett for megRock'n Roll wrote:Utrolig flotte kart du la ut der. Hadde det vært slike for hele Norge så hadde vel letingen her hjemme gått mye lettere. Jeg skal se om jeg får tid til litt mer detektivarbeid senere, men nå må jeg planlegge litt for en tur til Kristiansandsområdet.

Gratis Kreta-kart for Garmin:
http://www.sfakia-crete.com/sfakia-cret ... crete.html
http://www.sfakia-crete.com/sfakia-cret ... crete.html
Da ble det nok en oppdatering før avreise:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 915#p67915
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 915#p67915
Det mest motbydelige stedet jeg har besokt sa langt..! Mulig det er arstiden (mai er vistnok alt i full blomst her nede), men tunellene var fullstendig befestet med ufattelige mengder av mygg... Finnmarksvidda er en vits i sammenligning: Veggene var dekt av krypene og jeg sa knapt noe nar de tok til vingene, sa jeg matte romme stedet etter a ha kommet meg knapt 30m inn i anleggetVevang wrote:MKB 9-520 Kokkino Chorio
Det var tøft![]()

Ikke sa mye bedre nede i Drapano-batteriet, med fluer og gigantiske veps (?), sa jeg ga meg etter kun to kanonstillinger der...
Haper dette er et lokalt problem (var ikke sa ille pa Platanias-batteriet i gar, og pa luftvernstillingene ved Aptera var det ogsa til a leve med).
Hotell-PC'en lar meg ikke bruke minnekort/USB, og Tapatalk virker ikke (TommyG: Kun et kort "blaff" i gar), sa jeg far spare bildene til etter hjemkomst.
Plutselig var Tapatalk "på nett" igjen...
Et par bilder (lite å velge blant da jeg primært bruker kamera, og bruker tlf til å lage panoramabilder - for store til å lastes opp direkte).

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Et par bilder (lite å velge blant da jeg primært bruker kamera, og bruker tlf til å lage panoramabilder - for store til å lastes opp direkte).

Det mest motbydelige stedet jeg har besokt sa langt..! Mulig det er arstiden (mai er vistnok alt i full blomst her nede), men tunellene var fullstendig befestet med ufattelige mengder av mygg... Finnmarksvidda er en vits i sammenligning: Veggene var dekt av krypene og jeg sa knapt noe nar de tok til vingene, sa jeg matte romme stedet etter a ha kommet meg knapt 30m inn i anleggetNatter wrote:Vevang wrote:MKB 9-520 Kokkino Chorio
Det var tøft![]()

Det var synd

Drapano batteriet hvor er det?

Fant frem denne fra kofferten: Kombinert USB-port og SD/mikroSD-leser for Smart-telefon. Har fatt hentet over et par bilder fra kameraet, og legger ut noe mer her (hviledag i dag, to dager pa farten var tydeligvis mer enn kroppen talte - dessuten er det overskyet med noen regndraper her).

Last edited by Natter on 29 May 2014 13:48, edited 2 times in total.