Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Så stoppet vi opp her igjen
Hva er dette og hva ble det brukt til?

- Attachments
-
- 1-DSC_0025.JPG (291.32 KiB) Viewed 1930 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Er det for å stille inn tidsbrannrør på en 8.8cm f.eks ?
Flora krigshistorielag
Ja det er det faktisk, på en tysk 88mm. Din tur!
Mvh
Yngvar
Yngvar
Sommerstille her så jeg legger ut et bilde. Hvilke fort har denne inngangen? (Jeg står inne på fortet)
- Attachments
-
- 2-DSC_0051.JPG (183.06 KiB) Viewed 1874 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Riktig Natter, fortet på Nord-Arnøy, med Sandhornøy i bakgrunn. Din tur!
Mvh
Yngvar
Yngvar
Er ikke så veldig oppfinnsom nå, men kan jo prøve med et spørsmål som ikke er direkte relatert Norge.
Hva slags våpensystem ser vi på skissen, og hva var (primært) spesielt med dette?
Hint: Det er snakk om en torpedo, og systemet var kun brukt av en nasjon.
Hva slags våpensystem ser vi på skissen, og hva var (primært) spesielt med dette?
Hint: Det er snakk om en torpedo, og systemet var kun brukt av en nasjon.
- Attachments
-
- Clip.jpg (147.11 KiB) Viewed 1854 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
En Brennan torpedo: https://en.wikipedia.org/wiki/Brennan_torpedo
Når det kommer til hva som var spesielt med den, så er jeg litt mer usikker, men det var muligens fremdriftssystemet du tenker på?
Når det kommer til hva som var spesielt med den, så er jeg litt mer usikker, men det var muligens fremdriftssystemet du tenker på?
--
Tommy
Tommy
Jepp, den var kjappTommyG wrote:En Brennan torpedo: https://en.wikipedia.org/wiki/Brennan_torpedo

Tenkte primært på at dette regnes som verdens første styrbare våpensystem (i alle fall mht praktisk bruk), men fremdriftssystemet er også spesielt -om en ikke unikt.TommyG wrote:Når det kommer til hva som var spesielt med den, så er jeg litt mer usikker, men det var muligens fremdriftssystemet du tenker på?
Den britiske Brennan-torpedoen var et landbasert våpensystem knyttet til festningsanlegg ved strategisk viktige havner ol, og var utplassert en rekke steder i UK (inkl Malta og Hong Kong).
Torpedoen ble drevet av maskineri på land som spolte av wirer fra to tromler i torpedoen, knyttet til hver sin kontraroterende propell. Ved å variere trekkhastigheten på de to wirene, kunne torpedoen styres.
Prinsippet med fjernstyrte torpedoer i kystforsvaret ble tatt opp i 1944 av tyskerne, med G7f(TX) "Spinne" torpedoen, og feks - som kjent - i Norge med videreutvikling av førkrigs- og ekstyske torpedobatterier.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
BOLÆRNE FORT 3/MAA 501 (MKB 3/501)
Mvh
Yngvar
Yngvar
Hva er dette og hva er spesielt med det?
- Attachments
-
- 1-DSC00746.JPG (317.03 KiB) Viewed 1761 times
Mvh
Yngvar
Yngvar