Ferkingstad - Hemnes - Sandhåland, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote: 29 Jun 2024 20:33 Var en tur i dette området den 25 juni 2024 ,og kom over en smg stilling sprengt inn i en bergknaus . Den ligger ca 50m nord for oppholdsbunkeren. Sandhåland barnehage har et lite småbruk rett ved der stillingen er. Bildene eg har ,er vist for store til å lastes opp.
Takk for innlegg Henning,

Såvidt jeg kan se handler dette om høydene øst for Laksodden, som jeg tror jeg kun besøkte seriøst et par ganger i 2009 :shock:
Interessante bunkere, senket i terrenget, og mange sterke skytestillinger for lette infanterivåpen.
Ser i tråden at du nok har kommet over mange flere enn de nære og lett synlige i tilknytting til oppholdsbunkerne siden den tid :bra:

ps. Du må nok redusere oppløsningen på bildene, slik vi gjorde i gamle dager ... f.eks til 800 x 600
guide: viewtopic.php?t=489

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”