Ona, Harøy
Moderators: Stutzpunkt, KOS
På Ona var det etter hva jeg husker fra gamle papirer en tysk vaktpost. På Harøya lå flyvakt Gos 4 med Freya radar som varlingsradar til Abschnitts-Flugmelde-Zentrale med Stellungs Flug-Melde-Zentrale II. Ordnung "Glockenblume".
De tilhørende FuSE 65 (Luftwaffe betegnelse på WR) lå på Gossen sammen med øvrig infrastruktur. Forbindelsen til Gossen gikk formelt via Hauptflugwache i Ålesund, men jeg mener å huske at det fantes en egen radiolink mellom Harøya og Gossen.
De tilhørende FuSE 65 (Luftwaffe betegnelse på WR) lå på Gossen sammen med øvrig infrastruktur. Forbindelsen til Gossen gikk formelt via Hauptflugwache i Ålesund, men jeg mener å huske at det fantes en egen radiolink mellom Harøya og Gossen.
JEF
Hei.Forbindelsen til Gossen gikk formelt via Hauptflugwache i Ålesund, men jeg mener å huske at det fantes en egen radiolink mellom Harøya og Gossen.
Vet du noe om dette var "vanlig praksis", at forbindelse mellom LW-radaranlegg til FMZ gikk via Hauptflugwache? Har en Hauptflugwache bunker i Florø jeg prøver å dokumentere.
Kim G J
Flora krigshistorielag
Grensen mellom Abschnitts-Flug-Melde-Zentrale Gossen og Bergen gikk på Stadtlandet, med Stadtlandet tilhørende Gossen. Årsaken til at Gos4 på Harøy rapporterte til Hauptflugwache i Ålesund lå nok i st trusselretningen var mot sørvest og at stasjonene på Stadtlandet og Vigra ville fange opp trusselen først.
I Florø lå Hauptflugwache Florö som hadde forbindelse til flyvaktene Brg 20 Svanoe, Brg 21 Floroe, Brg 22 Kallevag og Brg 23 Vagsvag. Sistnevnte flyvakt hadde også direkte kontakt med Stellungs-Flugmelde-Zentrale Steineiche på Stadtlandet. Haup-Flugewache Florø hadde videre samband til hærens sentralbord i Florø samt direkte til AFMZ Bergen.
Vet at jeg har et dokument som beskriver stasjon Salbei på Sandøy og dens rapporteringsvei, men finner ikke det i farten.
Det er godt mulig at den rapporterte til Haup-Flugwache i Florø i tillegg til AFMZ i Bergen.
Steineiche på Stadtlandet og Veilchen på Vigra rapporterte via Haupt-Flugwache Ålesund til Bergen og Gossen.
I Florø lå Hauptflugwache Florö som hadde forbindelse til flyvaktene Brg 20 Svanoe, Brg 21 Floroe, Brg 22 Kallevag og Brg 23 Vagsvag. Sistnevnte flyvakt hadde også direkte kontakt med Stellungs-Flugmelde-Zentrale Steineiche på Stadtlandet. Haup-Flugewache Florø hadde videre samband til hærens sentralbord i Florø samt direkte til AFMZ Bergen.
Vet at jeg har et dokument som beskriver stasjon Salbei på Sandøy og dens rapporteringsvei, men finner ikke det i farten.
Det er godt mulig at den rapporterte til Haup-Flugwache i Florø i tillegg til AFMZ i Bergen.
Steineiche på Stadtlandet og Veilchen på Vigra rapporterte via Haupt-Flugwache Ålesund til Bergen og Gossen.
JEF
Meget oppklarende, takk 

Flora krigshistorielag