Innsatsen til motstandsbevegelsen

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ada

Ja, når man leser om alle de bragdene til motstandsfolka, så skulle man minst tro de tok livet av ca. 100000 tyskere og hadde avgjørende betydning for utfallet av krigen.
Men sannheten er jo at alt det "gutta på skauen" greide å stelle i stand mest ble sett på som rusk i maskineriet av tyskerne.
Det eneste resultatet av jobbinga til "gutta på skauen" var jo at enda flere mennesker ble drept på begge sider, og til ingen nytte.
Det eneste negative i forholdet mellom Tyskland og Norge, sett fra tyskernes side, og som virkelig hadde betydning for krigens gang, var at tyskerne ikke fikk kloa i den norske handelsflåten og forsåvidt også det norske gullet da regjeringa kom seg over til England.
Last edited by Ada on 14 Feb 2008 1:14, edited 1 time in total.
GUNSOFWAR

Hva motstandsfolka gjorde har riktig nok ingen innvirkning på utfallet av krigen, men endel av de tingene som ble gjort var viktige nasjonalt. Det er vel ingen som vitterlig har påstått at norske motstandstyrker har "avgjort" krigen på noe som helst måte, ikke som jeg vet om ihvertfall.
KGJ

Jeg syntes de norske motstandsfolkene var tøffe som turte å kjempe mot overmakten! :)
Flora krigshistorielag
GUNSOFWAR

Det var de absolutt, og mange satte livet til i kampen om å bedre forholdene for andre nordmenn. Så innsatsen deres skal en ikke bagatellisere.
Tarjei

Innsatsen til motstandsbevegelsen var mildt sagt imponerende, men oppgaven deres var vel ikke i første omgang å bedre forholdene for andre nordmenn, men å drive etterretning og stikke kjepper i hjulene for okkupantene, samt hjelpe nordmenn å rømme til Sverige og England. De fleste som døde var nok dem som ble henrettet eller døde i fangeleire i Tyskland. Hvorvidt innsatsen deres hadde noen effekt er vel et helt annet spørsmål. Hadde det derimot kommet en alliert invasjon av det okkuperte Norge er det vel ingen tvil om at innsatsen til motstandsbevegelsen hadde vært av avgjørende betydning.
Man kan jo spørre seg hvilke kilder Ada legger til grunn for sine påstander?
Ada

Tja. Jeg brukte uttrykket "skulle man minst tro" i starten. Dvs. at det er mitt subjektive inntrykk, pluss at jeg inkluderte et fiktivt tall 100000 for å gradere det.

Også stiller jeg i etterpåklokskapens lys spørsmåltegn ved vitsen av å "leke helt" slik "gutta på skauen" gjorde. De trodde på en sak og kjempet for den, og det var det. Men de forble kun rusk i det tyske maskineriet. Resultatet av innsatsen deres var kun ble enda flere døde (på begge sider). Så hva var vitsen? Kanskje greide de å redde noen jøder ekstra. Mitt inntrykk er at krigen hadde endt likedan uansett.

Tapene som "gutta på skauen" led var forresten bare småtterier i forhold til alle de sjøfolka som måtte bøte med livet eller behandlingen de overlevende av disse fikk av den norske stat i ettertid. I hele etterkrigstiden slo det offentlige Norge slo seg på brystet og solte seg i glansen av "gutta på skauen" mens man samtidig trødde alle sjøfolka ned i gjørma.
GUNSOFWAR

Tror du skal undersøke litt hva egentlig motstandbevegelsen gjorde, fordi etter dine utsagn virker det som du ikke har så voldsom god kompetanse på emnet. Les et par bøker eller tre og så kan vi diskutere videre. Faktisk var mange av angrepene kamuflert som allierte angrep og det var ikke mange av sabotasjeangrepene som endte med tyske likvidasjoner av sivile, som du hevder. Å være etterpåklok å si" krigen hadde endt likedan uansett" er jo komplett håpløst, hvordan i all verden kunne noen spå fremtiden ? Motstandsfolkene arbeidet ikke for å vinne krigen, de samlet opplysninger som kunne hjelpe en eventuell alliert invasjon, de saboterte virksomheter som gjorde det vanskeligere for tyskerne å oppretteholde sine plyndringer av ressurser som var viktige for tyskerne i krigsproduksjonen (bl.a tungtvann til atomvåpenforsøk), de saboterte planer om storstilt rekruttering av norske menn til Wehrmacht, de deltok i senkingen av Tirpitz (tyskernes største slagskip), som var viktig for å hindre tyskerne i å ødelegge for konvoiene til Russland, de sikret viktige tyske dokumenter i sluttfasen av krigen som var uvurderlige i landsvikeroppgjøret, osv osv, jeg kunne holde på i lang tid å liste opp. Norske SOE agenter gjorde meget viktig arbeid for de allierte styrkene. Bl.a. var det værmeldinger ifra norske agenter i Norge som avgjorde datoen for D-Dagen.
TommyG
Site Admin

Å lene seg tilbake og ikke gjøre noe, med begrunnelsen at det bare fører problemer med seg, og at "noen andre" ordner opp, ville vel iallefall garantert ikke hatt noen effekt på utfallet. Dvs. det kunne vel fort fått en effekt dersom et stort nok antall hadde gjort det.
Erik H
Site Admin

Bøker kan man alltid lese, men det enkleste for den som søker slik informasjon i vår travle hverdag er vel å søke på internett.

Fant noen linker som kan være verd å se litt nærmere på:

http://dokkeveien.uib.no/digitalskolen/ ... ront.shtml

http://no.wikipedia.org/wiki/Norge_unde ... erdenskrig

Bøker er det mye av. Selv leser jeg en ny bok som heter "natt og tåke" av Kristian Ottosen. Dette er en bok om de mange nordmenn som ble tatt til fange og sendt til arbeidsleirer.

Erik H
GUNSOFWAR

Erik H wrote:Bøker er det mye av. Selv leser jeg en ny bok som heter "natt og tåke" av Kristian Ottosen. Dette er en bok om de mange nordmenn som ble tatt til fange og sendt til arbeidsleirer.

Erik H
Leste den for mange år siden. God bok
Erik H
Site Admin

ny bok
ny og ny.. jeg ser at den ble først utgitt i 89, deretter 95 og nå "nylig" 04' .

Helt til slutt skriver boken " Da regnskapet skulle gjøres opp, viste det seg at over 10.000 norske liv var gått tapt i frihetskampen".

Det er slikt vi ikke må glemme selv om vår hobby for det meste dreier seg om tysk betong. Viktig å kjenne vår historie!

ErikH
Björn

Hette Ikke boken "Nacht unt nebel" på tysk? Hvar det ikke Tryggve Bratteli som var författer?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Ada

Jeg vet ikke hvor du fikk det med "tyske likvidasjoner av sivile" fra. Nå jeg nevnte "begge sider" så tenkte jeg på drepte nordmenn og drepte tyskere generelt - soldater, sivile, motstandsfolk eller hva som helst - mennesker m.a.o.

Jepp, jeg sier jo selv jeg er etterpåklok og derfor kan jeg påstå at krigen hadde endt med tyskernes nederlag uansett. Jeg lever ikke i 1941, men nå i 2008, og det gir meg muligheten til å vurdere og dømme fortiden.
Slik jeg ser det, så var Tyskland ledet av en komplett idiot, (muligens en begavelse på et par områder siden han greide å karre seg til toppen, men i siste instans komplett idiot). Med en sånn en på toppen var det i til slutt dømt til å ende med fiasko. Sånt har man nok av andre eksempler på: Pol Pot, Mao, Stalin,... Sett i lys av dette så hadde det ingen betydning hva gutta på skauen drev med. Det var uansett bare et tidsspørsmål før tingene raknet for tyskerne uansett.
Og jeg må dessverre også bare nevne at hele den historia om Vemork og tungtvann har fått overdrevet betydning i norsk historie. For det første så hadde Hitler vist liten interesse for de atomprosjektene som de tyske forskere drev med, så finansieringen var skral; noe som gjorde at framdriften i prosjektene hang langt etter. Og for det andre viste det seg etter krigen at teknologien de forsket på var helt feil mhp. å skulle kunne lage noen atombombe. De allierte var rett og slett bare overspente grunnet manglende etteretning og agerte i den sammenhengen bare for sikkerhetsskyld.

Nordmenn er i 60 år blitt tuta ørene fulle av den fantastiske innsatsen til motstandsbevegelsen og at det liksom betydde så mye, så det er vel ikke å forvente at noen nordmenn skal kunne være i stand til å se med dette med andre øyne. Men jeg vil egentlig ikke å ta fra de motstandsfolka æren for å ha ønsket å gjøre noe for landet sitt, men i ettertid kan man jo spørre: var det noen vits?, og svaret mitt er nei. Den andre verdenskrig ble bare ikke avgjort i Norge for å si det sånn.

Bra du nevner landssviksoppgjøret, for det er jo en den andre skampletten i Norsk etterkrigshistore hvor man dømte NS-folk i 10000-tall etter lover med tilbakevirkende kraft, men i tillegg lot alle krigsprofitørene og medløperne fri.
Så hva godt motstandsfolka bidro med i den sammenhengen det kan vel diskuteres. Noen betydning for utfallet av krigen - som var tema her - kan det vel neppe ha hatt...

Føyer bare til:
3. skampletten: "Tyskertøsene"
4. skampletten: Businessen med Lebensborn-barna.
GUNSOFWAR wrote:Tror du skal undersøke litt hva egentlig motstandbevegelsen gjorde, fordi etter dine utsagn virker det som du ikke har så voldsom god kompetanse på emnet. Les et par bøker eller tre og så kan vi diskutere videre. ...Snip...
Tarjei

Noen betydning for utfallet av krigen - som var tema her - kan det vel neppe ha hatt...
Tema her var faktisk hva som skjedde med tyskerne i Norge som ikke vendte hjem igjen, og det er heller aldri noen som har påstått at motstandsbevegelsen i Norge hadde noen innvirkning utfallet av krigen...
KGJ

Det er nok rett som du skriver at krigen ble avgjort på andre fronter, og at tyskerne og nazismen hadde ”tapt til slutt" uansett, men det kunne gått riktig så ille dersom ingen skulle tørre å kjempe mot dette regimet, det være seg nordmann, brite eller russer. Se bare på Stalin og kommunismen som du nevnte, det regimet ble ikke oppløst før i 1991!

I tillegg lurer jeg fælt på hva etterpåklokskapen din går ut på?

Viss en fremmed makt okkuperer landet vårt skal vi da sitte på rumpa å vente på at andre skal ordne opp?

/Kim G J
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”