Ideell oppløsning på bilder som skal postes på forumet

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tarjei

Ser at KOS setter søkelyset på en aktuell problemstilling i Tittelsnes-tråden. Hvilken oppløsning er ideell å bruke for bilder man skal legge ut på forumet? Selv pleier jeg å bruke 1024x768, da jeg føler at ved å bruke 800x600 eller 640x480 reduserer såpass på kvaliteten at enkelte detaljer går tapt, men jeg bør kanskje revurdere denne oppfatningen? Innser at det kanskje blir litt mye når man skal ha med marg og det hele i tillegg til 1024 pixler for bildet.
Noen tanker/forslag?
KOS
Moderator

Tarjei wrote:Ser at KOS setter søkelyset på en aktuell problemstilling i Tittelsnes-tråden.
Jepp, nå ble det ordnet der - men diskusjonen tar vi gjerne ;-)

Der er jo flere momenter å vurdere - som du sier, det kan være viktige detaljer! Men - der igjen, kanskje ikke "noe nytt"...

Å få et bilde uten noen avgjørende nye detaljer innlagt som kun strekker ut teksten til en eneste lang scroll-linje er "litt kjipt". Og mindre bilder forsvinner til sentrum av det "imaginære arket".

En annen ting er nedlastings-hurtighet, der pix-størrelsen er et moment, bildekvalitet(farger etc) en annen.

To the point... Legger selv alt i 640x480 , men noen ganger kunne kanskje 800x600 vært bedre. Men bedre med for lite enn for mye her, synes jeg, 1024 i bredden begynner å bil ubehagelig - med 1280x1024 skjerm ihvertfall.

mvh
KOS
Erik H
Site Admin

Selv legger jeg meg på 900 x 600 px. 800 bredde er også greit, men under det syns jeg det blir lite. Over 900 px blir også litt bredt for enkelte skjermer.

Erik H
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”