Hei alle sammen!
Jeg har et "lite" prosjekt i hagen min her hjemme på Skarnes der jeg skal til med å bygge meg en egen liten (ca 15 kvadrat) nedgravd bod/matkjeller. Jeg vil bygge den i betong (plasstøpte vegger og gulv), og her er det jeg lurer på om noen kjenner til:
Er det noen som vet hvordan tyskerne under krigen formet betongen over en del av bunkersanleggene slik at det skulle se ut som fjell, med uregelmessig form osv.?????
Jeg har planer om å gjøre noe av det samme her hjemme som tak over den nedgravde boden/bunkeren min.
Det er kjent at tyskerne ikke hadde like mye tilgjengelig betong og byggematerialer som de ønsket, og det er klart at jeg og ønsker å få solid og autentisk resultat med minst mulig betongbruk jeg og.
Fyllte de opp med sprengstein først og formet "fjellet" slik før de kledde det med betong, eller hadde de andre metoder?
Jeg skal med andre ord kle taket på boden og litt av hagen min slik at det ser ut som det er et lite fjellmassiv i hagen. Kansje noen sitter på info/bilder osv om hvordan tyskerne gjorde dette på mange av kystfortene sine, spesiellt på en del kommandobunkere som jeg har sett bilder av her på forumet.
Håper noen kan hjelpe. Mange takk på forhånd fra Marius.
byggemetoder og kamuflasje med betong
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Artig prosjekt
Eg snakka for nokre år sida med ein kar som var med å bygge Marine Kystbatteriet på Rugsundøy i Nordfjord (som desverre er gått bort no). Han fortalde at bunkerane blei bygd heilt ferdige av fagfolk/entrepenørar, og deretter vart russerfangane sett til å støype og mure med "vanlig stein", slik det måtte høve for at bunkerane skulle gå mest mulig i ett med terrenget.
Mvh
Kim G J

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Har også hørt man brukte papir/papp for å lage hull i betongen slik at betongen ikke fikk de glatte linjene. Trur Erik E har en del bilder fra slikt.
Erik H
Erik H