Bilder

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Gronsvik

Vi holder på med ei ny utstilling i kommandobunkeren i Grønsvika, samtidig som vi oppdaterer noen eldre utstillinger i messebrakka, og trenger i den forbindelse noen bilder fra Norge under krigen eller like etter krigen.

Det hadde vært fint om noen kunne delt følgende bilder med oss:
- 105mm K331(f) på sokkel
- 105mm K331(f) på dreieskive
- 127mm SKC/34
- 105 mm SKL/45 C/06
- 120mm L/44 Armstrongkanoner
- 75mm K231(f)/K234(b)/K235(b)
- 150cm lyskaster

Vi skulle også fryktelig gjerne hatt bilder av nærforsvarsstillinger på kystfort;
- MG-stillinger (ringstander)
- bombekasterstillinger
- miner
- flammekastere
- skyttergraver/løpegraver

I tillegg skulle vi gjerne hatt noen bilder fra Måløyraidet og Lofotenraidet.

Hvis det er noen som har slike bilder og kunne tenkt seg å dele med oss hadde det vært kjempefint. Vi kan dessverre ikke betale for lån av slike bilder, men alle som lar oss få låne bilder blir selvfølgelig kreditert i utstillingen. Ved å bidra med bilder bidrar man også til å øke forståelsen for kystfortene som kulturminner hos de besøkende.

Hvis det er noen som har noe de ønsker å bidra med så send en PM eller post en post :)

Inge S
Erik H
Site Admin

Med tanke på hvor mange som sendte bilder til Leif Högberg sin bok "Militär utflykt" ( som også er i salg hos kystfort.com PDT_Armataz_01_18 ) så kan man ikke forvente mindre engasjement når man skal lete etter sine bilder.

Kredittering er jo en fin sak, men da jeg leste igjennom "Militär utflykt", merket jeg meg at navnene ikke hadde noe særlig tilknyttning til sitt bidrag. ikke det at navnet ikke kom fram tydelig, men det ble på en måte uten tilhørlighet til noe.
For de som ønsker å ha sitt navn + ww.kystfort.com, så ville det iallefall ikke komme noen protester fra meg. Poenget er at man ønsker flere medlemmer til vår felles plattform, og slikt gjør man ved å fronte sin tilhørlighet i kystfort-miljøet. Noen vil ikke ha navnet sitt på bilder i det hele tatt og det er også ok, men for de som også vil "sponse" forumet med slik reklame så tror jeg at mr. Gronsvik ville mene at slik var ok.

f.eks

Foto: Erik Hårberg www. kystfort. com
Yngvar

Når det gjelder ekstriørbilder fra for,t så kan jeg sende noe av det du spør om. Har du en mailadresse til det?

Gjerne med kystfort.com som Erik foreslår

Mvh
Yngvar
Gronsvik

En av strategiene når det gjelder utstillinger og andre formidlingstiltak på Grønsvik Kystfort er at vi ikke skal gi alle svarene gjennom utstillingene (noe som heller ikke er mulig), men pirre nysgjerrigheten (hvor vidt vi klarer dette er en annen sak, men vi prøver), for så å henvise de av publikum som ønsker det til andre og mer utfyllende kilder. Slike kilder kan f.eks. være litteratur, kulturminner (andre kystfort ute i terrenget) og nettsider. Å henvise til kystfort.com passer derfor utmerket inn i vår strategi.

Måten vi krediterer på er at vi i utstillingen (oftest mot slutten av utstillingen) har en egen plakat der vi retter en takk til de som har bidratt på en eller annen måte. I og med at vi kan dra så mye informasjon ut av kystfort.com ser jeg ikke noe problem med å kreditere nettsiden uavhengig av om vi får bilder fra medlemmene i forumet eller ikke.

Hvis det er noen som ikke ønsker sitt navn nevnt så er jo heller ikke det noe problem.

E-postadresse: gronsvik.kystfort@helgelandmuseum.no

MVH Inge S
Erik E
Site Admin

Med tanke på hvor mange som sendte bilder til Leif Högberg sin bok "Militär utflykt" ( som også er i salg hos kystfort.com ) så kan man ikke forvente mindre engasjement når man skal lete etter sine bilder.
Tar hintet, men den store forskjellen er at Leif H. ville ha bilder fra dagens tilstander rundtom, mens Inge S. ønsker bilder fra krigen....

Hvis det er aktuelt med fargebilder av kanoner i "museumskvalitet" så kan jeg som regel finne noe, men på originale bilder har jeg svært lite selv!

Mvh
Erik E
Vevang

Ebay er vel ein mulighet!? PDT_Armataz_01_18
Erik H
Site Admin

Jo, forskjellen er absolutt som natt og dag, men engasjementet er vel like bra selv om det er mindre å ta av? jeg skal iallefall ringe de jeg kjenner om de ikke har noe liggende som man kan dele med f.esk Gronsvik.

De som har noe bilder, men ikke bra nok scanner så sponser kanskje Gronvik med en runde med trommelscanner (scanner med meget høy oppløsning).

Erik H
Gronsvik

De som har noe bilder, men ikke bra nok scanner så sponser kanskje Gronvik med en runde med trommelscanner (scanner med meget høy oppløsning).
Vanligvis avfotograferer vi gamle bilder før vi retusjerer dem for å oppnå best mulig kvalitet. Dette betyr imidlertid at vi må få tilsendt originalbildene, og det er det jo forståelig nok ikke alle som vil, så da dekker vi selvsagt alle utgifter ved scanning og forsendelse av kopi/cd.

Inge S
RasmusTerne

Hei.
Prøv denne linken: http://www.tdm.no/Fotominner/
Der er en hel del bilder under Krig, militær, forsvar. Bl.a en 150 cm lyskaster,(feilaktig plassert på Elgsnes)
Tror nok de vil dele bildene med dere dersom dere spør pent. :)
Hilsen Sigfred R.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”