Skal snart legge ut noe bilder på kystfort.com. Har egentlig tatt for lang tid dette, men er så opptatt av å lære meg å kjøre båt (D5L kurs) + at jeg dømmer en masse kamper for tiden. tiden strekker ikke alltid til.. men det vet vi jo alle.
Bildet vedlagt måtte jeg bare poste med en gang. det viser en Siemens alarmklokke av type "meget høy klang". De som var med på slutten av dagen husker at vi diskuterte om denne alarmklokken var montert etter krigen (i den siste bunkeren vi var innom)av heimevernet som hadde oppsamlingsområde her (eller noe av den natur). MEN etter å ha gått gjennom bildematerialet mitt så fant jeg et bilde fra en samme type klokke som lå på gulvet i en 633. Da kan man jo faktisk gå ut i fra at den andre klokken faktisk er orginalt montert fra krigen... eller ikke? noen synspunkter?
EH
Bunkerturen på Fjell Festning feb 2007 - et tilbakeblikk
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- 2 alarmklokker fra siemens i orginal stand. den ene virker sikkert ennå, men s den andre ruster sakte i en 633 bunker.
- 2007_2_bt_fjell9.jpg (45.89 KiB) Viewed 1758 times
- werner wernersen
Hei
skal ikke si det for sikkert men, skolen min (bygd på 50 tallet) har samme klokkene.
Er det mulig at den 633 ble brukt på 50 tallet.
mener vel også at de blanke gjenomføringene, var av en mer kobber brun farge tidliger.??
Werner
skal ikke si det for sikkert men, skolen min (bygd på 50 tallet) har samme klokkene.
Er det mulig at den 633 ble brukt på 50 tallet.
mener vel også at de blanke gjenomføringene, var av en mer kobber brun farge tidliger.??
Werner
Enig med Werner her at her lukter det nyere enn 1945!
Plastklammer, PVC isolasjon og elforsiket kabelinnføring ser man aldri på utstyr fra krigen. At det hele er skrudd opp på en montasjeplate er også veldig ulikt det man ser ellers.
Holder heller en knapp på de som hang nede i tunnelen ;-)
Plastklammer, PVC isolasjon og elforsiket kabelinnføring ser man aldri på utstyr fra krigen. At det hele er skrudd opp på en montasjeplate er også veldig ulikt det man ser ellers.
Holder heller en knapp på de som hang nede i tunnelen ;-)
- Attachments
-
- Siemens-Fjell.JPG (57.54 KiB) Viewed 1738 times
Hvis klokka er produsert ETTER krigen så detter den iallefall ut som interesse for "tyske kystfort...", men det hadde jo vært litt morsomt å vite når Siemens startet produksjonen av denne. At man finner en slik en som en skoleklokke kan jo bare være et av mange pro-tyske gjenstander som ble satt tilbake i annen tjeneste etter krigen.
Det som jeg finner rart er at vi fant den på gulvet i denne 633 som ikke kunne ha vært brukt etter krigen (bl.a. luftfuktigheten var rimelig høy). ingen som stusser på det?
EH
Det som jeg finner rart er at vi fant den på gulvet i denne 633 som ikke kunne ha vært brukt etter krigen (bl.a. luftfuktigheten var rimelig høy). ingen som stusser på det?
EH
- Stutzpunkt
- Moderator
Du har ikke funnet noen rester etter en monteringstavle eller lignende hvis den har hengt i den 633'n?
Her er forresten et filmklipp som viser b.la en alarmklokke av den andre typen.
http://www.youtube.com/watch?v=u2P1RineLD8
Tormod.
Her er forresten et filmklipp som viser b.la en alarmklokke av den andre typen.
http://www.youtube.com/watch?v=u2P1RineLD8
Tormod.
Erik Hårberg wrote:Hvis klokka er produsert ETTER krigen så detter den iallefall ut som interesse for "tyske kystfort...", men det hadde jo vært litt morsomt å vite når Siemens startet produksjonen av denne. At man finner en slik en som en skoleklokke kan jo bare være et av mange pro-tyske gjenstander som ble satt tilbake i annen tjeneste etter krigen.
EH
Typisk annen verdenskrig er jo støpegods og bakelitt, mens her har man noe som likner formstøpt silumin...
Kan hverken bevise eller motbevise noe som helst, men jeg hadde personlig aldri engang vurdert denne som "original".... Går egentlig på intuisjonen min hele greia, men jeg blir svært overrasket om jeg tar feil!
At klokka ligger på gulvet i en R633 beviser egentlig ikke noe annet enn at noen har lagt den der en gang etter 1944
Minner meg om en historie fra Stavanger hvor man var på nippet til skrive om historiebøkene etter at en lokal komiker hadde "plantet" gamle kinesiske mynter i et veiarbeid ved domkirken
Ser på noen av mine egne bilder fra R633`er på Fjell, så er det ihvertfall en av dem hvor det er strukket opp en ganske ny sambandslinje....Den der "vanlige" sorte 2-lederen som brukes ennå.....
Har nok skjedd mer oppå berget der etter krigen enn det ser ut som i første øyekast!
Erik E
Kan hverken bevise eller motbevise noe som helst, men jeg hadde personlig aldri engang vurdert denne som "original".... Går egentlig på intuisjonen min hele greia, men jeg blir svært overrasket om jeg tar feil!
At klokka ligger på gulvet i en R633 beviser egentlig ikke noe annet enn at noen har lagt den der en gang etter 1944

Minner meg om en historie fra Stavanger hvor man var på nippet til skrive om historiebøkene etter at en lokal komiker hadde "plantet" gamle kinesiske mynter i et veiarbeid ved domkirken

Ser på noen av mine egne bilder fra R633`er på Fjell, så er det ihvertfall en av dem hvor det er strukket opp en ganske ny sambandslinje....Den der "vanlige" sorte 2-lederen som brukes ennå.....
Har nok skjedd mer oppå berget der etter krigen enn det ser ut som i første øyekast!
Erik E
JA, jeg legger meg paddeflat jeg
Må si at dere har dokumentert dette skikkelig nå.
Det er lett å la seg rive med når man finner mystiske gjenstander liggende i mørke bunkere!
snakker om flere slike gjenstander. Over hele fjell festning kunne man finne "skrot" liggende og man lurer om dette er gjenstander man allerede har for mange av eller at de ikke kan reddes på grunn av rust og diverse mangler.
EH

Det er lett å la seg rive med når man finner mystiske gjenstander liggende i mørke bunkere!
snakker om flere slike gjenstander. Over hele fjell festning kunne man finne "skrot" liggende og man lurer om dette er gjenstander man allerede har for mange av eller at de ikke kan reddes på grunn av rust og diverse mangler.
EH
- Attachments
-
- "skrot"
- 2007_2_bt_fjell18.jpg (80.25 KiB) Viewed 1703 times
da har jeg klart å legge ut bilder fra turen i Bergen. Beklager at det tok tid, men ryggen har streiken og kiropraktoren lar meg ikke få sitte i noen stol (og det er ikke lett med bærbar på gulvet eller!).
dette var del 1, del 2 kommer i løpet av kort tid. hvis det er noen som har noen gode bilder fra turen så sende de til meg ! Treklogg, du vet jeg vil gjerne ha bildene du tok på mg-kuppelen.
erik(krøll)kystfort.com
dette var del 1, del 2 kommer i løpet av kort tid. hvis det er noen som har noen gode bilder fra turen så sende de til meg ! Treklogg, du vet jeg vil gjerne ha bildene du tok på mg-kuppelen.
erik(krøll)kystfort.com

Skal prøva å få dei frå meg so snart som mogleg.. Har ikkje fått skikkeleg breiband ombord på nye båten heilt enno, men skal sjå om eg får dei frå meg i morgon...Erik Hårberg wrote:Treklogg, du vet jeg vil gjerne ha bildene du tok på mg-kuppelen.

Svein Inge
da kommer du ikke til å like de neste bildene
men flott at du likte dem, del 2 kommer snart! erik h
Treklogg: det haster ikke.. hadde ikke peil at du var på båt, tør man spørre hvilken båt?
Erik H

men flott at du likte dem, del 2 kommer snart! erik h
Treklogg: det haster ikke.. hadde ikke peil at du var på båt, tør man spørre hvilken båt?
Erik H
For tida er eg på Gann, men om to månar skal eg ombord på Loyal. I august omtrent vert det Bow-eit eller anna (Odfjell).. PDT_Armataz_01_20
Bileta ligg klar i utboksen.. Kjem so snart dei opnar smtp serveren att..
Bileta ligg klar i utboksen.. Kjem so snart dei opnar smtp serveren att..

Svein Inge
Da ligger siste del av turen på forsiden av kystfort sidene.. link er helt på bunnen av del 1 som har et par nye bilder. http://www.kystfort.com/2007_bunkertour_fjell_1.html
Erik H
Erik H
Fin oppsummering 
Ser jo nå i ettertid at jeg burde hatt med både kam og barbermaskin, men - men......
;-)
Erik

Ser jo nå i ettertid at jeg burde hatt med både kam og barbermaskin, men - men......
;-)
Erik