Den "Boks for sprengkapsler" så veldig lik ut de vi brukte da vi hadde sprengningsopplæring den gangen jeg var inne til førstegangstjeneste på 90-tallet. Den gangen trodde jeg de bare tullet når noen påsto at man fremdeles drev og brukte opp overskuddmateriale fra krigens dager. PDT_Armataz_01_08
TommyG wrote:Den "Boks for sprengkapsler" så veldig lik ut de vi brukte da vi hadde sprengningsopplæring den gangen jeg var inne til førstegangstjeneste på 90-tallet. Den gangen trodde jeg de bare tullet når noen påsto at man fremdeles drev og brukte opp overskuddmateriale fra krigens dager. PDT_Armataz_01_08
Fenghettene var i bruk da jeg sluttet som amansvarlig i HV-02 for to år siden. Riktignok var det bare en Lot som var fortsatt godkjendt ( mener å huske at det var en 44 lot). Disse virker utmerket fremdeles. At andre tyske loter ble sperret skydes nok at de ikke var i så stort antall at det var regningsvarende å foreta revisjonskontroll. Fenghetter er ikke å spøke med.
Det var eit kystfort på gården til besteforeldra mine og etter krigen samla dei masse "krigsbytte". Så eg driver å samler inn ting og tang for å kanskje utstille det.
Det har vært så stille på denne kategorien så eg tenkte eg kunne poste meir bilder av ting i min samling.
Alt er fra samme kystfort.
Attachments
tysk gassmaske og boks.
photo 3 008.JPG (67.6 KiB) Viewed 5143 times
Er ikkje heilt sikker på ka dette er. Har sett noken få ut av desse på internett, og noken seier det er noke man hadde i gassmasken for å holde formen, andre seier at det er noke man har i høyluen for å holde formen. Noken som har noken idear om ka det ka